رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان؛ ​چکش‌کاری دستمزد کارگران با تصمیم شورای عالی کار/سفره حقوق‌بگیران کوچک‌تر شده است

«محمدرسول سماکچی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، فشار مضاعف گرانی و تورم بر قشر کارگری به ویژه در سال ۹۹ را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه سفره حقوق بگیران و کارگران کوچک‌تر شده است اظهار داشت: میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. […]

«محمدرسول سماکچی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، فشار مضاعف گرانی و تورم بر قشر کارگری به ویژه در سال ۹۹ را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه سفره حقوق بگیران و کارگران کوچک‌تر شده است اظهار داشت: میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان با تاکید بر اینکه گرانی و تورم در دولت یازدهم و دوازدهم و در هفت سال و چندماه گذشته غیرقابل تصور زیاد شده است تصریح کرد: شرایط به نحوی است که حتی افزایش حقوق کارگری و بازنشستگان هم تاب و توان مواجهه با تورم را ندارد و حقوق‌بگیران با این درآمدهای ثابت روز به روز آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی قیمت نوسانات قیمت اقلام ضروری در سال‌های اخیر مانند گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، برنج، قند وشکر، لبنیات را متذکر شد و اذعان کرد: قیمت این کالاها حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش داشته در صورتی که حقوق کارگران و بازنشستگان بسیار  کمتر از نرخ تورم هر سال افزایش پیدا کرده است.

 

سماکچی با تاکید بر اینکه به نسبت افزایش تورم و گرانی‌ها، پرداختی‌ها به کارگران همواره عقب‌افتادگی تاریخی دارد یادآور شد: با توجه به وضعیت اسفبار تولید، گران شدن ارز، مواد اولیه و عدم رسیدگی به وضعیت کارخانجات، کارفرمایان نیز توان پرداخت افزایش حقوق‌ها را ندارند لذا تنها راه جبران حقوق کارگران کمک مستقیم دولت به عناوین مختلف است.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان روش‌هایی که دولت می‌تواند برای جبران حقوق کارگران و کمک به بخش تولید کشور انجام دهد را برشمرد و تصریح کرد: کمک به بیمه تامین اجتماعی، بخشودگی مالیاتی، دادن بن خواروبار به کارگران و بازنشستگان، پرداخت کمک هزینه مسکن و نظایر این‌ها از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

 

وی تکلیف دولت، متولیان حوزه‌های اقتصادی و شورای عالی کار در این برهه از زمان را حساس و تعیین کننده ارزیابی کرد و ابراز داشت: بدون شک اگر شورای عالی کار بخواهد به اندازه نرخ تورم حقوق و دستمزد کارگران را افزایش دهد همین آب باریکه نیز ممکن است با تعطیلی بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی قطع شود.

 

سماکچی رسیدگی عاجل به وضعیت حقوق کارگران و بازنشستگان را خواستار شد و گفت: امکان ندارد تا پایان امسال حقوق کارگران افزایش یابد از طرفی جلسات شورای عالی کار برای تعیین حقوق و مزایای کارگران برای سال ۱۴۰۰ شروع شده تا نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برای افزایش حقوق ومزایای کارگران به توافق برسند.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ برای افزایش حقوق دولتی‌ها ۲۵ درصد افزایش پیش‌بینی شده است خاطرنشان کرد: ممکن است برای کارگران هم  ۲۵ درصد افزایش دستمزد پیشنهاد شود که البته به احتمال فراوان نمایندگان کارگران با این میزان افزایش موافقت نخواهند کرد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …