زمان کار اقتصادی در سوریه رسیده است/ تسهیل ترانزیت کالا

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان کاشفی ظهر امروز چهارشنبه در همایش «حضور در بازار عراق و سوریه» در اتاق بازرگانی لرستان با اشاره به اینکه با ایجاد آرامش نسبی در سوریه، امروز به نظر می رسد واجب ترین کار حضور سریعتر در این بازار است، این امر نیز نیازمند شناخت و آشنایی با این کشور است، بعضی اشتباهاتی که در عراق داشته ایم را نباید تکرار کنیم و یکسری ویژگی های خاص سوریه در مبادلات اقتصادی باید مدنظر قرار بگیرد، اظهار داشت: ارتباطات سیاسی بسیار خوبی با سوریه داریم، امروز در سوریه زمان زمان کار اقتصادی است و جنگ تمام شده است.

وی با بیان اینکه سوریه قبل از جنگ یکی از تولیدکنندگان خوب بود، در عراق یکی از رقبای اصلی ما کشور سوریه بود، تصریح کرد: در سوریه تولید نهادینه شده است و حمایت خوبی هم اتفاق می افتد. به ویژه در حوزه داروسازی که بیش از ۶۰ کارخانه داروسازی داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه امروز بسیاری از ساختارها در سوریه دچار تخریب شده است و در بسیاری حوزه ها مصرف کننده هستند، افزود: روسیه امروز جایگاه اقتصادی خود در سوریه را دارد تثبیت می کند، کشورهای دیگر کم کم دارند می آیند. اما ما اصلاً روابط اقتصادی مان هم سطح با روابط سیاسی توسعه نیافته است. حتی قبل از بحران سوریه هم روابط گسترده اقتصادی نداشته ایم.

کاشفی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه هایی را شروع کرده ایم، کارخانه خودروسازی ما آنجا مشغول است، تاسیسات نیروگاهی آب و برق فعال شده اند و به سمت عادی شدن و توسعه روابط قدم برمیداریم، ادامه داد: به لحاظ ترانزیت کالا مشکلاتی داریم و هزینه ها بالا است. تلاش می شود مسیر را از ایران- عراق به سوریه باز کنیم که در این صورت هزینه ترانزیت کالا ۵۰ درصد کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه ساختمان اتاق ایران در سوریه را مستقر کرده ایم، تصریح کرد: سوریه تجار بسیار قوی و مقتدری دارد، سال های سال با کشورهای مختلف ارتباطات تجاری داشته اند. پیش بینی شده نرخ رشد اقتصادی سوریه با حدود ۱۰ درصد یکی از بالاترین نرخ ها در سال ۲۰۱۹ باشد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …