ساز و کارهای اقتصاد آب در بخش کشاورزی/رتبه پنجم سطح زیر کشت آبی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان امروز در کنفرانس اقتصاد آب با بیان اینکه وظیفه ذاتی دولت، فراهم آوردن حداقل نیاز پایه آبی کلیه آحاد کشور است، گفت: مردم باید در تمامی نقاط کشور دسترسی اقتصادی و فیزیکی به حداقل نیاز پایه آب را داشته باشند و این از وظایف ذاتی دولت‌ها به شمار می‌رود.

وزیر نیرو افزود: در این میان باید پذیرفت زمان دسترسی به منابع آب فراوان برای توسعه با هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اندک، سپری شده و بسیاری از کشورهای جهان، در حال ورود به مرحله مدیریت منابع آب بر اساس اقتصاد آب رو به رشد هستند.

وی تصریح کرد: توجه به این موضوع بر پایه رقابت روزافزون برای بهره‌وری از آب استوار است که در حال حاضر با توجه به میزان مصارف آب و سرانه مصرف، ایران در گروه کشورهای مواجه با کمبود آب قرار دارد و ضرورت اهمیت و توجه بیشتر به مقوله اقتصاد آب واضح تر از قبل شده است.

اردکانیان با بیان اینکه صرف نظر از میزان کارآیی، سیاست‌های موجود کشور در زمینه مدیریت آب، این سیاست‌ها برای پاسخگویی به چالش‌های آتی فراروی آب مناسب و کافی به نظر نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد در شرایطی که فقط ۱۲ درصد مساحت ایران زیر کشت می‌رود، حدود ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی به صورت ناخالص مصرف می‌شود و بازدهی آن کمتر از ۴۰ درصد متوسط جهانی تولید محصول خشک به ازای هر مترمربع آب مصرفی است.

وی ادامه داد: تنها ۱۱ درصد تولید ناخالص کشور از راه کشاورزی بوده است؛ به نحوی که سطح زیر کشت آبی کشور به ۸.۸ میلیون هکتار رسیده درحالی‌که ایران صرف نظر از سطح زیر کشت آبی، پنجمین کشور جهان است اما سی‌امین تولیدکننده محصولات آبی به شمار می‌رود، پس ساز و کارهای موجود اقتصاد آب در بخش کشاورزی کارآمد نیست.

به گفته این عضو کابینه دوازدهم، بخش عمده کشاورزی ما معیشتی است و نزدیک به ۹۲ درصد زمین‌های کشاورزی در روستاها خرده‌مالکی است و بیش از ۹۴ درصد از اقتصاد روستایی در ایران وابسته به کشاورزی و دامپروری است که با معیارهای اقتصادی و صنعتی دنیای پیشرفته امروز فاصله دارد و از سوی دیگر تحمیل بار اشتغالزایی بخش آب و کشاورزی با سیستم فعلی علاوه بر آسیب جدی به منابع آبی، در اشتغالزایی هم موفق عمل نکرده است.

اردکانیان گفت: در دنیای امروز بسیاری از کشورها مسیر توسعه را از تربیت اقتصاد غیر کشاورزی و روستایی آغاز کرده‌اند؛  اگرچه در روستاهای کشور ما خوشبختانه این قابلیت وجود دارد که از طریق صنایع تبدیلی، گردشگری و صنایع دستی سهم اقتصاد غیرکشاورزی ارتقا یابد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …