سهم کشورها از ۹۴ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۱ رو به پایان است و صندوق بین‌المللی پول داده‌هایی را از اقتصاد کشورهای گوناگون در این سال منتشر کرده است که از رقم ۹۴ تریلیون دلاری مجموع تولید ناخالص داخلی جهان حکایت دارد. جزئیات این رقم به تفکیک کشورها در این اینفوگرافیک مشخص شده است.

طبق داده‌ها و بر مبنای تولید ناخالص داخلی (GDP) اسمی تنها چهار کشور شامل ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن و آلمان بیش از نیمی از تولید اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهند. در این بررسی دیده می‌شود که تولید ناخالص داخلی آمریکا به‌تنهایی از مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۷۰ کشور بیشتر است.

اقتصادهای گوناگون جهان چگونه با هم مقایسه می‌شوند؟ در این نمودار با استفاده از داده‌ها و برآوردهای صندوق بین‌المللی پول (IMF) به تولید ناخالص داخلی کشورها در سال ۲۰۲۱ نگاه می‌کنیم.

مروری بر تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product)
تولید ناخالص داخلی (GDP) به‌عنوان یک شاخص کلی برای بیان میزان تولید اقتصادی یک کشور عمل می‌کند. این معیار، ارزش کل بازار کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور را در یک بازه‌ی زمانی خاص، مانند یک‌چهارم یا یک سال اندازه‌گیری می‌کند.

علاوه بر این، تولید ناخالص داخلی، خروجی خدمات ارائه شده توسط دولت، مانند پولی که برای دفاع، مراقبت‌های بهداشتی یا آموزش هزینه می‌شود را درنظر می‌گیرد. به‌طور کلی، زمانی که تولید ناخالص داخلی در یک کشور در حال افزایش است، این نشانه‌ی فعالیت اقتصادی بیشتر و در نتیجه به نفع کارگران و مشاغل گوناگون است.

تولید ناخالص داخلی کشورها در سال ۲۰۲۱

اقتصاد جهانی – ۵۰ کشور برتر
با ۲۲٫۹ تریلیون دلار، تولید ناخالص داخلی آمریکا تقریبا ۲۵ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد، سهمی که در طول ۶۰ سال گذشته تغییر کرده است. صنایع مالی، بیمه و املاک و مستغلات (۴٫۷ تریلیون دلار) باعث بیشترین رشد در اقتصاد این کشور هستند و پس از آن خدمات حرفه‌ای و تجاری (۲٫۷ تریلیون دلار) و دولت (۲٫۶ تریلیون دلار) قرار دارند.

اقتصاد چین با تولید ناخالص داخلی نزدیک به ۱۷ تریلیون دلار، از نظر ارزش‌گذاری اسمی در رتبه‌ی دوم قرار دارد. این کشور همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سراسر جهان بر اساس خروجی با تولید گسترده‌ی فولاد، لوازم الکترونیکی و رباتیک باقی مانده است.

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا هم آلمان است که تقریبا ۲۰ درصد وسایل نقلیه‌ی موتوری جهان را صادر می‌کند. در سال ۲۰۱۹ تجارت کلی صنایع موتوری، نزدیک به ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد.

در این فهرست ایران هم با تولید ناخالص داخلی ۱٫۱ تریلیون دلار در رده‌ی هفدهم قرار دارد.

اقتصاد جهانی – ۵۰ کشور کوچک‌تر
در سوی دیگر این رده‌بندی، کوچک‌ترین اقتصادهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی و عمدتا کشورهای در حال توسعه و جزیره‌ای قرار دارند.

تووالو (Tuvalu) با تولید ناخالص داخلی ۷۰ میلیون دلاری کوچک‌ترین اقتصاد جهان است. این کشور واقع در میان هاوایی و استرالیا، بزرگ‌ترین صنعت این مجمع‌الجزایر آتشفشانی به ماهیگیری سرزمینی متکی است.

این کشور همچنین از دامنه‌ی tv. خود درآمد قابل توجهی کسب می‌کند. بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ این کشور سالانه ۵ میلیون دلار از شرکت‌ها، ازجمله توییچ متعلق به آمازون برای مجوز دامنه‌ی توییچ (Twitch.tv) برای این پسوند دامنه درآمد کسب کرده که معادل تقریبا ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است.

مانند تووالو، بسیاری از کوچک‌ترین اقتصادهای جهان ازجمله نائورو (Nauru)، پالائو (Palau) و کیریباتی (Kiribati) در اقیانوسیه قرار دارند. این کشورها همچنین برای بیش از یک‌سوم اشتغال‌زایی خود به صنعت گردشگری متکی هستند.

سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱
تخمین زده می‌شود که با ۱۲۳ درصد رشد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده، اقتصاد لیبی بیشترین رشد را داشته باشد. نفت این کشور رشد اقتصاد آن را سرعت می‌دهد و روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه نفت در کشور پمپاژ می‌شود. در کنار این، صادرات و رکود نرخ ارز، ازجمله عوامل اصلی بهبود آن است.

اقتصاد ایرلند با پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی ۱۳ درصدی، توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی در جهان پشتیبانی می‌شود. فیس‌بوک، تیک‌تاک، گوگل اپل و فایزر همگی دفترهای اروپایی خود را در این کشور مستقر کرده‌اند که نرخ مالیاتی ۱۲٫۵ درصدی یا تقریبا نصف میانگین جهانی برای شرکت‌ها دارد. اما این نرخ‌ها قرار است به‌زودی تغییر کنند زیرا ایرلند به توافقنامه‌ی حداقل نرخ مالیات شرکتی ۱۵ درصدی OECD پیوست که در اکتبر ۲۰۲۱ نهایی شد.

اقتصاد ماکائو هم پس از برداشته شدن محدودیت‌های همه‌گیری کووید-۱۹ به حالت اولیه بازگشته است اما چشم‌انداز این منطقه‌ی ویژه‌ی چین چندان روشن نیست. کمپین مبارزه با فساد CCP و دستگیری‌های اخیر در این کشور، می‌تواند نشانه‌ای از روابط تیره‌تر میان سرزمین اصلی چین و بزرگ‌ترین مرکز قمار جهان باشد.

نگاهی به آینده‌ی تولید ناخالص داخلی جهان
رقم تولید ناخالص داخلی جهان با ۹۴ تریلیون دلار ممکن است امروز برای ما بزرگ به‌نظر برسد اما چنین رقمی در کل می‌تواند در آینده کم درنظر گرفته شود.

۵۰ سال پیش و در سال ۱۹۷۰ میلادی اقتصاد جهان تنها حدود ۳ تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی یا ۳۰ برابر کمتر از امروز بود. انتظار می‌رود که طی ۳۰ سال آینده، اقتصاد جهانی دوباره کم‌وبیش دو برابر شود و تا سال ۲۰۵۰ تولید ناخالص داخلی جهانی می‌تواند به نزدیکی ۱۸۰ تریلیون دلار برسد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید