شرط عبور از موانع، سرمایه‌گذاری در پژوهش است

نشست شورای پژوهشی اتاق اراک به‌منظور بررسی اولویت‌ها و نیازهای تحقیقاتی اقتصادی اتاق اراک در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست گفت: هرگاه بحث تحقیق و مطالعه به میان می‌آید، متأسفانه ما تنها در حد شعار دادن و به کار بردن واژه‌های زیبا در این خصوص هستیم، اما در عمل حرفی برای گفتن نداریم و در جا می‌زنیم.

ناصر بیکی افزود: زمانی می‌توان از موانع عبور کرد و به جایگاه شایسته دست یافت که بپذیریم پژوهش هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است که نتیجه مفید آن در آینده‌ای نه‌چندان دور خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: آنچه کشورهای توسعه‌یافته را از دیگران متمایز ساخته، تأکید بر این مهم بوده و درواقع رمز موفقیت این کشورها عنایت ویژه به خلاقیت و پژوهش به‌عنوان کلید تحول است.

بیکی با تأکید بر اینکه پژوهش، کاوش در بیکران دانش است اظهار کرد: بی‌توجهی به این موضوع موجب می‌شود در هر بخش، به خاطر تکرار اشتباهات و خطاها ناچار به دوباره و چندباره کاری شویم که بی‌تردید تحمیل هزینه‌های گزاف به بخش‌های تولیدی ما، از دستاوردهای نامطلوب آن خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ضمن اشاره به راه‌اندازی مرکز فناوری در این مجموعه اضافه کرد: این مرکز در کنار مرکز مطالعات و پژوهش می‌تواند زمینه‌ساز تکمیل تحقیقات باشد و از سوی دیگر برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خوراک موردنیاز را تأمین کند.

وی تصریح کرد: بخش‌های اقتصادی شامل صنعت، معدن، کشاورزی، بازرگانی همگی در عطش مطالعه و تحقیق بسر می‌برند و مطالعات مثمر ثمر راهگشای پشت سر گذاشتن مشکلات آنهاست.

بیکی خاطرنشان ساخت: منابع در اختیار اتاق بازرگانی، حقوق ماست که باید از آن به‌خوبی صیانت کنیم و در این راستا ضرورت دارد از دیدگاه‌های مختلف و تخصص‌ها و تجربیات موجود بهره جوییم.

دبیر کل اتاق اراک نیز در این جلسه گفت: پرهیز از طولانی شدن پروسه در انجام تحقیقات بسیار حائز اهمیت است.

علی جودکی تصریح کرد: برای انجام تحقیقات موردنظر، توجه به چند ویژگی باید در دستور کار قرار گیرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ملی، کلان، موردنیاز و غیرتکراری بودن پژوهش اشاره کرد.

وی افزود: مباحثی که نیاز به تحقیقات میدانی در سطح وسیع دارد اغلب منجر به طولانی شدن زمان پژوهش می‌شود و درنهایت خود تبدیل به مشکل می‌گردد و در این راستا باید این موضوع مورد تأکید قرار گیرد که برای پژوهش‌هایی که در برنامه قرار می‌گیرند باید بازه زمانی تعریف شود و علاوه بر آن قابلیت اجرایی داشته باشد.

جودکی خاطرنشان کرد: خودداری از نگاه‌های صنفی و انتفاعی در انجام پژوهش‌ها بسیار مهم است، به‌بیان‌دیگر باید کاری صورت گیرد که تمامی واحدها، مردم و اقتصاد کشور از نتایج آن بهره‌مند شوند، همچنین در این رابطه ضروری است تا حصول نتیجه پای‌کار بمانیم و در میانه راه عقب‌نشینی نکنیم.

 حمیدرضا مهدی نیا، عضو هیات نمایندگان اتاق اراک نیز در ادامه این جلسه گفت: واقع‌گرا بودن از ضروریات اجرای پژوهش‌هاست.

وی تصریح کرد: دراین‌ارتباط توجه به یک موضوع نباید مغفول واقع شود و آن‌هم این است که هر استان و منطقه از کشور در تولید یک یا چند محصول پیشگام و داعیه‌دار است؛ بنابراین در قدم اول باید میزان تولید، ارزش صادراتی، درآمدزایی برای استان و کشور، تأثیرگذاری در رونق و گردش اقتصادی و امتیازات دیگر تولیدات و محصولات موردتوجه باشد.

وی اولویت‌بندی موضوعات پژوهشی، بودجه‌بندی برای آن و زمان‌بندی مناسب را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: با در نظر گرفتن این موارد پیشنهاد می‌شود افراد متخصص و صاحب‌تجربه در هر زمینه کاری و تولیدی عهده‌دار مسئولیت شوند و در کنار این امر از خدمات مشاوران کارآمد استفاده کنیم تا پس از تشریح و تعریف وظایف، مطالعات با کمترین مانع آغاز شده و با سرعت به نتیجه برسد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …