شهید فخری زاده،گمرک را از وابستگی به اسکنرهای خارج نجات داد

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس گمرک ایران در برنامه‌ای در شبکه پنج سیما درباره دستاوردهای علمی ایران در زمینه تولید دستگاه‌های اسکنر مورد نیاز برای گمرک و سازمان‌های کنترلی کشور صحبت کرد.

مهدی میراشرفی در خصوص آشنایی خود با شهید محسن فخری‌زاده و همکاری با ایشان در زمینه ساخت دستگاه‌های اسکنر لازم برای گمرک گفت: در حال حاضر سازمان‌های کنترلی دنیا از کنترل‌های مزاحم و محسوس به سمت کنترل‌های نامحسوس و غیر مزاحم پیش رفته‌اند. این پیش‌روی هم نیازمند دستگاه‌هایی مانند اسکنر است که در گذشته و قبل از تحریم‌ها، گمرک ایران و برخی سازمان‌ها این دستگاه‌ها را از خارج خریداری کردند.

وی افزود: هزینه خرید این دستگاه‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود، از طرفی بعد از اینکه به تحریم‌ها برخورد کردیم، بحث نگهداری و تأمین قطعات دستگاه‌های خارجی جزو دغدغه‌هایمان به حساب می‌رفت. تا اینکه فناوری ساخت این دستگاه‌ها در ایران به دست آمد و دستگاه‌های تولید شده با ۲ منبع انرژی قوی و طیف‌های رنگی و بازتاب آنها، در عالی‌ترین سطح از تکنولوژی جهانی قرار گرفتند. در حال حاضر ۵ سال است که گمرک با این ابتکار و تکنولوژی کار می‌کند.

این مقام مسئول در خصوص شخصیت شهید فخری‌زاده بیان کرد: ایشان در زمینه دانش علمی بسیار توانمند و در عین حال بسیار بی‌ادعا بودند. در حال حاضر گمرک ایران بیش از ۱۱ دستگاه دارد که ۳ دستگاه آن تولید داخلی است و بهره‌برداری کرده‌ایم، ۲ دستگاه دیگر را هم قرار بود با حضور شهید فخری‌زاده بهره‌برداری کنیم که متأسفانه این اتفاق افتاد.

وی افزود: ما به ۵۲ دستگاه در مراکز کنترلی و گمرک نیاز داریم که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، قرار شده که بخش خصوصی سرمایه را تأمین کند، در وزارت دفاع ساخته شود و دولت هم بهره‌برداری کند. در فاز اول ۳۰ دستگاه را با مشارکت بخش خصوصی به تولید می‌رسانیم.

میراشرفی در پایان یادآور شد: تولید این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه جلوی قاچاق کالا که امنیت و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد می‌گیرد، در بحث ارتقای امنیت هم مؤثر است و با توجه به هجمه‌هایی که علیه ماست بهتر است به تولیدات داخل اعتماد کنیم.

حتما ببینید

فصل الخطاب مدیریت در تجارت خارجی کشور باید گمرک باشد 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و …