صادرات غیرنفتی در شهریورماه ۲۴ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، سید روح اله لطیفی، اظهار داشت: از کل تجارت ۱۱ میلیون تنی، ۸ میلیون و ۲۵۲ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار شامل صادرات و دو میلیون و ۶۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار سهم واردات بوده است.

وی افزود: صادرات کشور در شهریور ماه سال ۹۹ نسبت به مرداد ماه از لحاظ وزنی ۶ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴.۵ درصد رشد داشته است که این خود نشان عادی شدن تجارت پس از بحران کرونا و بسته شدن مرزها دارد.

لطیفی در خصوص پنج مقصد صادراتی کالاهای ایرانی گفت: چین با دو میلیون و ۲۶۷ هزار تن و ارزش ۶۶۹ میلیون دلار مقصد نخست، عراق با یک میلیون و ۴۱۵ هزار تن و به ارزش ۵۶۵ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۲۱۵ هزار تن و به ارزش ۳۷۹ میلیون دلار، افغانستان با ۷۰۴ هزار تن و به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار و ترکیه با ۳۸۰ هزار تن و ارزش ۲۱۸ میلیون دلار به ترتیب مقاصد اصلی صادرات کالای ایرانی در شهریور ماه بودند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: بیش از ۷۲ درصد وزن و ۷۶ درصد ارزش کالاهای صادراتی کشور در شهریور ماه به این پنج کشور اختصاص دارد.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات در شهریور ماه اظهار داشت: واردات کالاهای مورد نیاز کشور که عمدتاً کالای اساسی و نهاده‌ها و ماشین آلات تولید است در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه از لحاظ وزنی ۳۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۰.۵ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص پنج کشور طرف معامله کشورمان برای واردات کالا گفت: امارات متحده عربی با ۳۹۶ هزار تن و ارزش ۷۷۵ میلیون دلاری در جایگاه نخست، چین با ۲۶۲ هزار تن به ارزش ۷۴۳ میلیون دلار در جایگاه دوم، ترکیه با ۳۰۵ هزار تن به ارزش ۳۳۹ میلیون دلار در جایگاه سوم، آلمان با ۲۲۶ هزار تن به ارزش ۱۷۴ میلیون دلار در جایگاه چهارم و هند با ۱۷۶ هزارتن کالا به ارزش ۱۵۶ میلیون دلار در جایگاه پنجم قرار دارد.

لطیفی افزود: بیش از ۵۰ درصد وزن و ۷۱ درصد ارزش کالاهای وارداتی به این پنج کشور اختصاص دارد.

سخنگوی گمرک در پایان تصریح کرد: با وجود دشواری‌های ناشی از شرایط جنگ اقتصادی و فراگیری بیماری کووید ۱۹، عملکرد تجاری کشور در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال ۹۸، در حوزه صادرات کاهش ۵.۴ درصدی ارزش و ۱۱ درصدی وزنی و در حوزه واردات نیز افزایش ۶.۶ درصدی وزن و کاهش ۱۵ درصدی ارزش را شاهد هستیم در صورتی که آمار ۶ ماهه حاکی از کاهش ۳۴ درصدی ارزش و۳۳ درصدی وزن صادراتی و کاهش ۱.۲ درصدی وزن و ۲۱ درصدی ارزش وارداتی است که این نشانگر بهبود تجارت کشور پس از دوره‌ای رکود به دلایل موصوف است.

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …