صادرات ۳۷ تن زعفران/۹۴ درصد تولید دنیا در ایران است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح الله لطیفی اظهار داشت: طی ۳ ماهه اول سال ۹۹ علی رغم دشواری‌های موجود در پی شیوع ویروس کرونا اقدام به صادرات ۳۷ هزار و ۶۴۵ کیلوگرم زعفران به بیش از ۵۲ کشور داشته ایم.

سخنگوی گمرک ایران افزود: ارزش این حجم از صادرات زعفران بالغ بر ۳۸ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۱۶ دلار است.

وی گفت: اصلی ترین مقاصد صادرات زعفران کشور به ترتیب هنگ کنگ با ۱۲ تن و ۷۳۴ کیلوگرم و به ارزش ۱۴ میلیون و۴۰۳ هزار و ۳۵۵ دلار و اسپانیا با ۹ تن و ۱۹۸ کیلوگرم و امارات متحده عربی با ۳ تن و ۴۸۵ کیلو گرم هستند. کشورهای ایتالیا، کره، آلمان، سوئد، فرانسه و چین نیز سایر مقاصد صادراتی هستند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک تصریح کرد: از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا ۱۱۵ هزار هکتار آن در ایران بوده و عملاً ۹۴ درصد زعفران دنیا در کشورمان تولید می‌شود.

وی افزود: سال ۹۸ حدود ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید شده است و به طور معمول نزدیک به ۸۰ درصد این کالا صادر می‌شود و عمده صادرات نیز از طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود؛ متأسفانه ویروس کرونا در سراسر دنیا بر تجارت خارجی اثر منفی گذاشته و به دلیل کاهش یا توقف پروازهای خارجی، در امر صادرات زعفران شاهد اثرگذاری منفی بوده ایم.

لطیفی در ادامه گفت: سه ماده مؤثر زعفران، کروسین، پیکروکروسین و سافرونال هستند که دارای خواص دارویی بالایی هستند و در بسیاری از کشورها مانند هنگ کنگ، اسپانیا و آلمان از آن دارو تولید می‌کنند. در واقع می‌توان صادرات زعفران را صادرات یک کالای استراتژیک دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: با بازگشایی مسیرهای پروازی و مهار کرونا روند صادرات زعفران در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

حتما ببینید

فصل الخطاب مدیریت در تجارت خارجی کشور باید گمرک باشد 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و …