ضرورت ترخیص کالای پزشکی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، توجه به حوزه سلامت نه تنها در ایران بلکه برای هر کشور دیگری باعث شده است که در اختیار داشتن تکنولوژی‌های روز در زمینه تجهیزات پزشکی همواره برای دولت‌ها اولویت داشته باشد تا از این طریق بتوانند سلامتی مردم را تأمین کنند. با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی در صنعت پزشکی، بسیاری از کشورها قادر به تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز خود در رابطه با تجهیزات پزشکی نبوده و به ناچار باید اقدام به واردات تجهیزات پزشکی نمایند. برای مثال با بروز پاندمی ویروس کرونا در سطح جهان، واردات و ترخیص اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش اهمیت بیشتری پیدا کرد و طبیعی است که واردات هر کالایی ارتباط مستقیم با گمرک داشته و از این رو می‌توان به ضرورت ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک به عنوان بخش جدانشدنی واردات کالای پزشکی در هر کشوری به ویژه در زمان همه گیری ویروس کرونا پی برد.

ثبت شرکت واردات تجهیزات پزشکی

به دلیل اینکه تجهیزات پزشکی و ملزومات آن در سطح گسترده‌ای از جامعه تأثیرگذار است، بنابراین لازم است واردات تجهیزات پزشکی و ترخیص آن از گمرک توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی که صلاحیتشان توسط مراجع ذی صلاح تأیید شده است، صورت گیرد. روند این موضوع به این صورت است که ابتدا باید درخواست ثبت شرکت داده و پس از بازدید از انبار می‌توانید درخواست نمایندگی کنید. بنابراین می‌توان گفت نخستین مرحله از ترخیص کالا و واردات کالای پزشکی، ثبت شرکت واردات تجهیزات پزشکی است.

از آنجایی که کلیه واردات تجهیزات پزشکی نیاز به اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی دارد، شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی باید در مرحله اول و قبل از خرید لوازم پزشکی، اطلاعات و مدارک کالای مربوطه را در سامانه ورود کالا و ترخیص اداره تجهیزات پزشکی ثبت نمایند.

مجوزهای لازم برای ترخیص کالای پزشکی

کمیته فنی اداره تجهیزات پزشکی صدور مجوزهای کالای وارداتی پزشکی از جمله تجهیزات پزشکی را مورد نظارت قرار می‌دهد. این مجوزها عبارتند از؛

ارائه گواهی EG از بازار اروپا و گواهی FDA در بازار آمریکا برای واردات و ترخیص کالای پزشکی الزامی و به این معنی است که کالای مربوطه در کشور فوق به فروش رسیده و مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این شما اجازه واردات تجهیزات مستعمل را ندارید.

پس از بررسی این گواهینامه‌ها و در صورتی که شرکت واردکننده بتواند مجوز واردات از اداره تجهیزات پزشکی را دریافت کند می‌تواند اقدام به خرید تجهیزات کرده و آن را به یکی از گمرکات که مربوط به ترخیص تجهیزات پزشکی است، انتقال دهد.

این اداره در ابتدا مشخصات کالای مربوطه را بررسی کرده و پس از تأیید صلاحیت، تنها به شرکت‌های ثبت اجازه می‌دهد اقدام به واردات لوازم پزشکی نمایند. برای ترخیص لوازم پزشکی از گمرک علاوه بر این مجوزها، اسناد و مدارک متعارف برای ترخیص کالا مانند پیش فاکتور، گواهی مبدا، گواهی بازرسی و … باید ارائه شده و مراحل ترخیص کالا همانند سایر کالاها طی شده و هزینه‌های مربوط به خروج کالا پرداخت می‌شود.

نکته مهمی که در ترخیص کالای پزشکی و تجهیزات آن از گمرک وجود دارد این است که ترخیص تجهیزات پزشکی از همه گمرک‌های کشور انجام نمی‌شود، بلکه تنها از گمرکات شهید رجایی بندر عباس، امام خمینی، بوشهر، آبادان، سهلان، ارومیه، تهران و بندر امام خمینی اقدام به ترخیص این کالا می‌کنند.

سود واردات تجهیزات پزشکی

از آنجایی که ارز دولتی به واردات تجهیزات پزشکی تعلق می‌گیرد و تعرفه پایینی به واردات کالای پزشکی اختصاص داده شده است می‌توان گفت سود واردات انواع کالای پزشکی مانند تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات دندانپزشکی، انواع دستگاه‌های تشخیص پزشکی مانند اندوسکپی و … در ایران بسیار بالاست.

هزینه ترخیص کالای پزشکی

هزینه ترخیص کالای پزشکی از یک سو شامل هزینه‌های متعارف ترخیص انواع کالا مانند هزینه انبار داری، تخلیه، آزمایشگاه و … است و از سوی دیگر حقوق ورودی کالا یعنی ۵% ارزش گمرک به علاوه سود بازرگانی کالاست.

نکته مهمی که برای شرکت‌های واردکننده در هر زمینه‌ای بسیار اهمیت دارد، مدت زمانی است که کالای شما در گمرک نگهداری می‌شود. در صورتی که ترخیص کالای پزشکی شما بیش از مدت تعیین شده به طول انجامد، شرکت وارد کننده یا صادر کننده باید خسارت پرداخت کند؛ بنابراین اگر فرایند ترخیص کالای پزشکی از گمرک را به شخص ترخیص کار یا شرکت ترخیص کالا بسپارید، نگرانی بابت ترخیص و هزینه‌های آن ندارید.

یک شرکت ترخیص کالای معتبر مانند طاها فیدار خلیج فارس ( http://tahakhalij.ir/) کلیه امور صادرات، واردات و تشریفات گمرکی از جمله دور اظهاری، تعیین تعرفه و ارزش کالا، ثبت سفارش کالا را در حداقل زمان به شیوه‌های متداول بانکی و بدون انتقال ارز انجام داده و با بهره مندی از ترخیص کار گمرک ماهر و آشنا به تشریفات گمرکی مراحل ترخیص کالای پزشکی شما را در کوتاه‌ترین زمان به انجام می‌رساند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …