عرضه سهام عدالت منجر به مولدسازی آن می‌شود

حسین سلاحورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بورس به عنوان یک بازار نسبتاً رقابتی تر و شفاف‌تر نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری، به دلیل مکانیزم بازار خیلی متأثر از شرایط عرضه و تقاضا است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد، از پارسال که دو اتفاق افزایش قیمت ارز و قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها رخ داد، اقبال و رونق به بورس رو کرد و قدری شاخص سهام رو به افزایش گذاشت.

اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتاده است

وی، عنوان کرد: بعد از این امر، برای دارندگان منابع مالی و نقدینگی این جذابیت به وجود آمد و یک بازده قابل توجه و بیشتری نسبت به سایر بازارها ایجاد شد، لذا به تدریج و با یک شیب، سرمایه‌ها و نقدینگی به سمت بازار سرمایه روان شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، بیان داشت: از جایی به دلیل به هم خوردن ساز و کار عرضه و تقاضا و کم بودن عرضه نسبت به تقاضا در بازار روزانه، قدری «سفته بازی» نیز رونق پیدا کرد و سرعت رشد شاخص بورس خیلی زیاد شد و افزایش پیدا کرد.

سلاحورزی با تاکید بر اینکه برداشت من این است که اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتاده است به جز اینکه حجم خیلی قابل توجهی نقدینگی به سمت این بازار روانه شده است، افزود: اقداماتی که الان سیاست گذار و دولت انجام می‌دهند، مانند عرضه سهام دولتی شرکت‌ها در قالب صندوق‌های قابل معاوضه در بورس و یا حتی آزاد سازی سهام عدالت، در مجموع ممکن است باعث شود که تلاطم و عطش در بازار فرو کش کند و تا حدود زیادی از سرعت این رشد افسار گسیخته کمتر شود.

بازار بورس و سرمایه برای غیر حرفه‌ای‌ها مناسب نیست

وی با تاکید بر اینکه عرضه سهام عدالت در بورس به نظر من عوارض چندانی نخواهد داشت و باعث مولد سازی آن، انتفاع و استفاده صاحبان این سهام از منافع و ارزش این سهام می‌شود، عنوان کرد: از طرف دیگر این امر به افزایش عمق بازار و افزایش عرضه در بازار منجر می‌شود و قدری التهاب را در بازار کم می‌کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه سخنان خود به ورود افراد غیر حرفه‌ای به بازار بورس اشاره کرد و گفت: ما مفهومی در مدیریت مالی تحت عنوان «ریسک و بازده» داریم، هر چقدر در هر بازار و مجموعه‌ای بازده زیاد شود به تناسب آن هم ریسک افزایش پیدا می‌کند.

سلاحورزی با بیان اینکه بازار سرمایه اساساً و ذاتاً یک بازار با ریسک بوده و با ریسک عجین است، همیشه هم اینگونه است، افزود: لذا حضور در بازار سرمایه‌ای که چنان ریسک بزرگی در آن نهفته است، برای افرادی که دانش، اطلاعات و احاطه کافی نداشته باشند می‌تواند خوب نباشد، برای افرادی که این پول برایشان مهم باشد باز هم این بازار سرمایه مطلوب و مناسبی نیست.

پیشنهاد خرید سهام و یونیت صندوق‌های سرمایه گذاری

وی، بیان داشت: اساساً در بازار سرمایه باید کسانی باشند که بخشی از مازاد سرمایه خود را به آنجا بیاورند، لذا به کسی که منابع مالی برایش جنبه حیاتی و اساسی دارد این بازار توصیه نمی‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: می‌توان این گونه توصیه کرد، کسانی که علاقه مند هستند در این بازار سرمایه گذاری کنند اما فاقد اطلاعات و دانش کافی هستند بهتر است از طریق خرید سهام و یونیت صندوق‌های سرمایه گذاری این کار را انجام دهند، به دلیل اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری به عنوان نهادهای مادی مطمئن، حرفه‌ای و دارای دانش در این رابطه می‌توانند بهتر باشند.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …