عضو هیئت مدیره خانه صنعت ومعدن استان یزد: بدون “شفافیت” حذف موانع تولید غیر ممکن است رئیس سابق خانه صنعت ومعدن استان یزد گفت: موانع تولید را زمانی می توان شناسایی و برطرف کرد که شفافیت وجود داشته باشد.

محمدمهدی فنایی در گفتگو با یزد رسا ، با بیان اینکه سالهاست که مقام معظم رهبری سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ نموده اند ولی مسئولین آنگونه که لازم بوده به این سیاستها توجه نکرده اند اظهار داشت: بند۱۹سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن تاکید شده اما همچنان شاهد عدم وجود شفافیت در بسیاری از فعالیتهای اقتصادی کشورهستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر شفافیت وجود داشت در حال حاضر  بسیاری از مشکلات تولید واقتصادی کشور برطرف شده بوداظهار داشت: متاسفانه در این فضای غبارآلود که شفافیتی وجود ندارد، عده ای به اسم تولید منابع کشوررا دریافت  می کنند ولی به هیچ عنوان این منابع به سمت تولید روانه نمی شود و سرنوشت این منابع نیز اصلا مشخص نیست.

این کارآفرین باسابقه یزدی ادامه داد: به علت عدم وجود شفافیت ، بخش های مختلف تفسیرهای متفاوتی از قانون ارائه و همین موضوع باعث می شود روند صدور مجوز و راه اندازی یک کار تولیدی زمان بر شود که  این روند کاملا برعکس کشورهای دیگر می  باشد.

فنایی محیط زیست وبانک ها را دو ارگانی برشمرد که لازم است در قوانین آنها تجدیدنظراتی دراین  زمینه صورت گیرد، تصریح کرد: محیط زیست دغدغه تمامی مردم بوده و رعایت نکات مربوط به محیط زیست برای هر فردی واجب است اما در کشور ما، به علت مشخص نبودن ملاکهای ارزیابی ،قوانین محیط زیست تبدیل به یک مانع شده  که منجر شده قیمت تمام شده محصول افزایش یابد.

رئیس سابق خانه صنعت ومعدن یزد با اشاره به اینکه باید الگوهای موفق در زمینه شفافیت و همچنین حمایت از تولید در کشورهای دیگر بررسی و نکات مثبت آنها دریافت و بومی سازی شود خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که بسته های حمایتی از تولید کننده عملی نمی شود این موضوع بوده که رابطه ها جای ضابطه ها نشسته است.

این صنعتگر یزدی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از موانع تولید در حال حاضر، قوانینی می باشد که باعث شده روند صدور مجوز ، راه اندازی و تولید بسیار طولانی شود اظهار داشت: شعارهای فراوانی در زمینه حمایت تولید مطرح می شود اما در عمل هیچ حمایتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: وقتی که بدون در نظر گرفتن ملاکهای شایستگی فردی  و فقط به این دلیل که ایشان رئیس ستاد انتخاباتی یکی از مسئولین بوده است به سمتی منصوب می شود مشخص است که حمایت به معنی واقعی هیچ موقع محقق نخواهد شد: برای حل این مشکل و ضابطه مند شدن انتصابات  و حمایت ها لازم است دولت الکترونیک اجرا  تا با حکم فرما شدن شفافیت جلوی رابطه ها گرفته شود.

فنایی به اصلاح رویه نقش دولت در تولید و اقتصاد اشاره و ادامه داد: در واگذاری بخش دولتی به بخش خصوصی ، دولت بسیار بد عمل کرده و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده، این در صورتی است که با گرفتن تعهدات درست و معقولانه شرایط برای این خصوصی سازی بسیار مهیا بود که میتوانست عامل بسیاری از اقدامات مثبت در زمینه تولید باشد.

وی در ادامه این گفتگو به نقش دولت اشاره و اظهار داشت: در هیچ کدام از اقتصادهای دنیا که دولت هم کارخانه داری میکند ودر کنار آن با بخش خصوصی رقابت میکند و در پایان خود به عنوان داور میان خود و بخش خصوصی قضاوت میکند، به هیچ عنوان موفق نبوده است.

وی تصریح کرد:سازمانهای مالیاتی وتامین اجتماعی باید با ارائه مشوقهای لازم از واحدهای تولیدی وصنعتی که تشکیل شده و هنوز پشتوانه مالی کافی ندارد حمایت کنند که عملا چنین اتفاقی به وقوع نپیوسته است.

رئیس سابق خانه صنعت و معدن ادامه داد: بانک ها به هیچ عنوان منابع خود را به تولید روانه نکردند حتی در نقطه مقابل به سمتی حرکت کردند که عامل گرانی ملک و همچنین تورم در کشور شده و به هیچ عنوان موجب رونق تولید نشده است.

وی با بیان اینکه عاملی که باعث می شود بانکها بتوانند دست به چنین اقداماتی بزنند عدم وجود شفافیت است تصریح کرد: تا شفافیت وجود نداشته باشد موانع قابل شناسایی نیست و اگر صحبتی  مطرح شود فرد را متهم  کرده که در حال تهمت زنی است.

این صنعتگر یزد در پایان اظهار داشت: متاسفانه به علت عدم شفافیت منابعی که باید به رونق تولید منجر می شد حال تبدیل به یکی از موانع اصلی تولید شده است.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …