عوامل موثر در انتخاب حالت بیمه حمل و نقل بین الملل

انواع بیمه حمل و نقل

تصور ما این است که شما میدانید بیمه تجاری یا بیمه حمل و نقل چیست؟ اما سوالات اساسی که اغلب اوقات مطرح می گردد، این است که عوامل موثر در انتخاب حالت بیمه حمل و نقل بین الملل چیست؟ کالا را برای حمل و نقل تحت چه حالتی باید بیمه نمود؟ حالت یا کلوز A ، B  یا C ؟ در واقع تجار و صاحبان کالا باید با در نظر گرفتن چند عامل و موقعیت، حالت بیمه ای را انتخاب و از شرکت بیمه گر درخواست کنند.

 

عوامل موثر در انتخاب حالت بیمه حمل و نقل بین الملل

۱- انتخاب پوشش بیمه ای مناسب:

یکی از موارد مهم در انتخاب پوشش بیمه ای مناسب برای کالاهایی که حمل می گردند، بررسی همه عوامل ریسکی است که ممکن است یک کالا را با خطر مواجه نمایند. اما در این میان نمی توان نقش جنس و ماهیت کالا و میزان تاب و توان کالا در مقابل مولفه های ریسک را از نظر دور داشت.

۲-انتخاب روش حمل و نقل بین المللی مناسب:

یکی دیگر از موارد مهم، انتخاب روش حمل و نقل بین المللی خواهد بود. اینکه یک کالا به صورت زمینی حمل می شود یا هوایی، دریایی یا ترکیبی از هر سه مورد، در انتخاب نوع کلوز بیمه ای بسیار موثر خواهد بود.

آنچه در تهیه یک پوشش بیمه ای اهمیت فراوانی دارد، حصول اطمینان از این مطلب است که کلوز انتخاب شده در بدترین شرایط ممکن، پوشش دهنده خسارت وارده باشد. چرا که تهیه پوشش بیمه ای، به منظور جبران خسارات احتمالی است. لذا هر جا که پای احتمالات در میان باشد، عدم اطمینان و عدم شرایط قابل پیش بینی نیز مطرح خواهد بود. در این میان، میزان هزینه ای که بیمه گذار برای انجام امور بیمه ای خود پرداخت می نماید، از اهمیت کمتری برخوردار است؛ زیرا چنانچه با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش مناسب تر و کامل تری تهیه شود، در هنگام بروز خسارت، اما و اگر وجود نخواهد داشت.

با توجه به مراتب فوق، کامل ترین پوشش بیمه ای کلوزA  و پس از آن، به ترتیب کلوزهای B ، C می باشند. بنابراین، در تهیه پوشش بیمه ای باید نوع و ماهیت کالا را در نظر داشت. هرچه کالا حساس تر و در مقابل مخاطرات معمول حمل آسیب پذیرتر باشد، پوشش مناسب و ارجح آن، کامل ترین نوع پوشش، یعنی کلوز A خواهد بود. مراجعه به جدول کلوزهای بیمه باربری شود.

دیگر عامل اساسی، نوع بسته بندی کالا است؛ چنانچه کالا در بسته بندی بسیار مناسب قرار گرفته و استحکام لازم برای جابجایی آن تامین گردد، نیاز کمتری به تهیه پوشش کامل تر خواهد بود.

وسیله حمل، مورد دیگری است که از اهمیت خاصی برخوردار است. حمل و نقل توسط کامیون، تریلر، قطار، دوبه(بارج)، لنج، کشتی های کانتینر بَر، کشتی های فله بر و هواپیما از درجات متفاوت ریسک برخوردار هستند.

نکته دیگری که می تواند در انتخاب کلوز تاثیرگذار باشد، شرکت حمل و نقل است. مدیریت، امکانات جابجایی، نیروی انسانی متخصص، و وسایل حملی که به کار می گیرند، از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

از دیگر مسائلی که باید در نظر داشت، این است که بیمه گذار می باید همواره کلیه مراقبت های لازم را در حمل و نقل کالا به کار بندد تا میزان ریسک به حداقل ممکن برسد. لذا این امر(که پوشش بیمه ای لازم تهیه شده است) بهانه خوبی برای عدم مراقبت لازم در جابجایی کالا نخواهد بود؛ چرا که در صورت بروز خسارت، چنانچه محرز گردد که بیمه گذار مراقبت های لازم را به عمل نیاورده است، بیمه گر می تواند از پرداخت خسارت سر باز زند.

این یک عبارت معمول در صنعت بیمه است: بیمه گذار همواره باید به گونه ای از کالا مراقبت نماید که گویا پوشش بیمه ای برای کالا تهیه نشده است.

در انتها، مساله مهم برای شخصی که می خواهد کالایی را بیمه نماید، به ترتیب: نوع کالا، نوع بسته بندی، مسیر حمل و وسیله حمل خواهد بود. با جمع بندی همه موارد، بیمه گذار می تواند نسبت به انتخاب کلوز بیمه ای خود اقدام نماید. مسلم اینکه، هیچ گاه نباید برای صرفه جویی در هزینه ها، نسبت به تهیه ارزان ترین پوشش بیمه ای اقدام نمود؛ بلکه کلوزی که اطمینان بیشتری برای حفظ منافع بیمه گذار تامین می نماید(صرف نظر از میزان هزینه آن) بهترین پوشش می باشد.

قرار داد بیمه باربری

بهتر است خریدار پس از نهایی شدن توافقات اش با فروشنده و صدور پروفرم، به شرکت بیمه مراجعه کند و مراحل بیمه نمودن کالا را انجام دهد. در صورت درخواست تجار یا صاحبان کالا برای بیمه، شرکت بیمه گر فرم خام پیشنهاد بیمه را در اختیار آن ها قرار می دهد تا شرایط مدنظر و درخواست خود را تعریف نمایند. در واقع صاحب کالا یا متقاضی، خواسته ها و شرایط خود را توسط این فرم به شرکت بیمه اعلام می نماید. پس از تکمیل و ارایه این فرم به همراه پروفرمااینویس، شرکت بیمه براساس اطلاعات ارایه شده، مبلغ حق بیمه باربری را محاسبه می کند و شرایط نهایی را به اطلاع متقاضی می رساند. در صورت توافق و نهایی شدن موضوع، بیمه نامه یا قرار داد بیمه صادر می شود و در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

 

نمونه فرم پیشنهاد بیمه حمل و نقل بین المللی کالا (بیمه ایران)

نمونه فرم پیشنهاد بیمه حمل و نقل بین المللی کالا (بیمه ایران)

نمونه فرم پیشنهاد بیمه نامه حمل کالا : وارداتی – صادراتی – ترانزیت (بیمه ایران)

نمونه فرم پیشنهاد بیمه نامه حمل کالا : وارداتی – صادراتی – ترانزیت

به قلم دکتر رحیم محترم

 

 

مطالب مشابه:

————————————————————

نکات حقوقی در باب حمل و نقل بین الملل

————————————————————

عوامل موثر در انتخاب روش های حمل ونقل بین المللی

————————————————————

اصول و مبانی تجارت و بازرگانی بین الملل۳

————————————————————

اینستاگرام آموزش صادرات و واردات  ویدئوهای بیشتر ببینید.  واتساپ آموزش صادرات و واردات۰۹۰۳۱۱۴۲۹۳۸

 

محصول پیشنهادی با این مطلب:

کتاب بیمه حمل و نقل در تجارت بین الملل

حتما ببینید

قراردادهای بیمه

اصول حاکم بر قراردادهای بیمه حمل و نقل بین المللی اصول خاصی بر عقود بیمه …