فرصت همکاری ایران و کنیا در کشت فراسرزمینی و صنایع غذایی فراهم است

نشست تجاری اتاق ایران و کنیا با حضور  معاون بین‌الملل اتاق ایران، رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا، روسای کمیسیون‌ها، تشکل‌های صادراتی، مدیران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور و همین‌طور هیات نمایندگان اتاق قزوین به عنوان اتاق معین کشور کنیا برگزار شد.

محمدرضا کرباسی در این نشست بابیان اینکه کنیا یکی از کشورهای مهم در حال توسعه در شرق آفریقا است که از موقعیت ژئوپلیتیک و آب و هوایی بسیار مناسبی برخوردار است، گفت: این کشور یکی از صنعتی‌ترین کشورهای شرق آفریقا و یکی از اعضای تأثیرگذار بر بازار مشترک کشورهای شرق و جنوب آفریقا یعنی کومسا محسوب می‌شود. کنیا با داشتن بندر بسیار مهم و استراتژیک مومباسا و زیرساخت‌های این بندر می‌تواند سهولت حمل‌ونقل دریایی را در منطقه شرق آفریقا برای فعالان اقتصادی فراهم کند.

او تأکید کرد: نظر به شرایط و ظرفیت‌های موجود کنیا در بخش‌های مختلفی نظیر کشت فراسرزمینی، صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی و همچنین حوزه دام و گوشت فرصت بسیار مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی ایران و کنیا فراهم است.

کرباسی درعین‌حال یادآوری کرد: باوجود همه این ظرفیت‌ها برای همکاری دو کشور اما شاهد حجم ناچیز مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های گذشته هستیم. در سال ۲۰۲۰ سقف همکاری‌های اقتصادی دو کشور بالغ‌بر ۶۰ میلیون دلار بوده است. که به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت خوب کنیا و امکانات خوب ایران برای تأمین نیازمندی‌های بازار کنیا این امکان وجود دارد که در یک سال آینده این حجم را به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.

او ادامه داد: ایران در تأمین بخشی از محصولات وارداتی و مورد نیاز کنیا از جمله مشتقات نفت، قیر، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات موتوری، دارو و مواد غذایی از مزیت خوبی برخوردار است و به طور متقابل کنیا هم با ظرفیت خوب خود بازار مطلوبی از کالاهای خود در ایران دارد؛ از جمله درزمینهٔ کاکائو، قهوه، چای، میوه‌های قاره‌ای، غلات، محصولات غذایی کشاورزی و دامی که از اهمیت ویژه‌ای برای واردات ایران از کنیا برخوردار هستند.

بر این اساس کرباسی معتقد است اگر بسترهای لازم برای فعالان اقتصادی دو کشور فراهم شود به طور یقین به حجم ۵۰۰ میلیون دلار مبادلات تجاری پیش‌بینی‌شده در کوتاه‌مدت دست خواهیم یافت.

او تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب همکاری میان ایران و کنیا، سقف ۶ میلیارد دلاری برای حجم روابط اقتصادی دو کشور پیش‌بینی می‌شود. اما تحقق آن نیازمند نگاه بلندمدت مقامات دو کشور و بسترسازی لازم برای فعالان اقتصادی ایران و کنیا است.

کرباسی بیان کرد: یکی از محورهای مهم همکاری ایران و کنیا همکاری استان‌های ایران و کنیاست. در این راستا از دو سال گذشته ما مسئولیت پیگیر امور مربوط به کنیا را در کنار اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا به اتاق قزوین داده‌ایم.

او با اشاره به وجود برخی موانع در زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور تأکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های بانک‌های محلی به خصوص بانک‌های کوچک در مبالات پولی دو کشور از اولویت‌هاست. یکی از مشکلات موجود بحث مبادلات پولی و قبول کارگزاری‌های بانکی بین ایران و کنیاست که باعث شد نتوانیم سطح همکاری‌ها را افزایش دهیم. به نظر می‌رسد اگر بانک‌های کوچک موجود در کنیا با بانک‌های ایرانی وارد نوعی توافق شوند امکان تسهیل مراودات فعالان اقتصادی هم فراهم خواهد شد.

کرباسی ادامه داد: در کنار این موضوع تهاتر کالا با کالا یکی دیگر از شیوه‌های دور زدن مشکلات مالی میان دو کشور است.

همچنین او، تولید انرژی‌های خورشیدی و سبز، صدور خدمات فنی و مهندسی، کشت گلخانه‌ای و کشاورزی مدرن، صادرات تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت را به عنوان دیگر زمینه‌های مناسب همکاری اقتصادی دو کشور نام برد.

کرباسی تأکید کرد: فعالان اقتصادی ایران نیازمند حمل‌ونقل منظم با قیمت رقابتی برای انتقال کالا و محموله‌های صادراتی خود و واردات کالاهای مورد نیاز از کنیا هستند. این خط کشتیرانی وجود دارد اما نیاز داریم تعداد دفعات حمل‌ونقل بین ایران و بندر مومباسا افزایش پیدا کند.

به گفته او امکان توسعه گاز مایع یا آل. پی.جی در سراسر کنیا و با همکاری این کشور در کشورهای هم‌جوار آن از دیگر زمینه‌های مناسب همکاری ایران و کنیاست.

کرباسی گفت: ایران آمادگی دارد واردات محصولات قاره‌ای کنیا، کاکائو قهوه و چای را برای مصرف داخلی و همین‌طور به عنوان هاب منطقه آسیای میانه برای صادرات به کشورهای پیرامونی خود دنبال کند. همین‌طور ظرفیت واردات انواع گوشت در ایران وجود دارد و ما می‌توانیم نیازهای پروتئینی خود را از این کشور تأمین کنیم.

او در پایان تأکید کرد: اتاق بازرگانی آماده است زمینه هماهنگی و همکاری‌های بلندمدت اقتصادی دو کشور را فراهم کند.

برای توسعه روابط اقتصادی با ایران مصمم هستیم

در ادامه این نشست بارچوک هیلاری استاندار ایالت بومت کنیا و رئیس هیات تجاری این کشور بابیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در روابط میان دو کشور بعد از آخرین دیدار هیات‌های تجاری ایران و کنیا در نوامبر سال قبل است گفت: خوشبختانه ایران در این فاصله واردات قابل توجه چای از کنیا را داشته و ما هم قرار است در این سفر یک واحد سرمایه‌گذاری مشترک درزمینهٔ چای در لاهیجان را استارت بزنیم.

او بابیان اینکه کنیا به دنبال ایجاد تسهیلات برای تجار ایرانی است گفت: ما در این زمینه با چالش‌هایی مواجه هستیم. از جمله اینکه ایران با تحریم‌های شدیدی مواجه است. اما این محدودیت‌ها باعث نمی‌شود ما از تجارت خود دست بکشیم و باید هر طور شده حجم تجاری بین دو کشور آر افزایش دهیم.

او ابراز امیدواری کرد: کنیا بتواند در ادامه این همکاری‌های مشترک با ایران درزمینهٔ آموزش پزشکی، تجهیزات درمانی و دارو خدماتی را دریافت کند.

استاندار ایالت بومت کنیا در پایان ضمن دعوت از هیات تجاری ایران برای سفر به این کشور تأکید کرد: از دست دادن زمان یعنی از دست دادن پول و سرمایه. ما برای توسعه روابط اقتصادی خود با ایران بسیار مصمم هستیم و معتقدیم نباید زمان را از دست بدهیم.

کرباسی هم در پاسخ به استاندار ایالت بومت کنیا گفت: ما هم معتقدیم موانع موجود نباید بازدارنده توسعه همکاری‌های ایران و کنیا باشد. عزم ایران هم برای همکاری با کنیا جدی است. راه‌اندازی اولین واحد سرمایه‌گذاری مشترک در استحصال چای و بسته‌بندی آن، نوید خوبی برای عزم جدی دو کشور در توسعه همکاری‌های اقتصادی است.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …