فروش ارز حاصل از صادرات

فروش ارز حاصل از صادرات  یا واگذاری ارز پروانه صادراتی یکی از امکانات سامانه جامع تجارت ایران می باشد. صادر کنندگان برای فروش ارز حاصل از صادرات  خود در سامانه جامع تجارت قادر به درج آگهی فروش می باشند. وارد کنندگانی که شرایط استفاده از آگهی فروش ارز حاصل از صادرات را داشته باشند با صادر کننده یا نماینده او تماس می گیرند. بر اساس تعامل صورت گرفته و شرایط مندرج در این مقاله می توانند ارز واردات خود را از این طریق تامین نمایند. ما در این مقاله به آموزش گام به گام  و تصویری فروش ارز حاصل از صادرات یا واگذاری ارز پروانه صادراتی در سامانه جامع تجارت می پردازیم. 

 

۱- ثبت آگهی واگذاری پروانه

 

صادرکنندگان برای ثبت آگهی فروش ارز حاصل از صادرات  یا واگذاری ارز پروانه صادراتی در سامانه جامع تجارت باید مراحل زیر را طی نمایند. ابتدا روی منوی عملیات ارزی در بخش سمت راست سامانه کلیک کنید. عملیات ارزی شامل سه بخش: الف: مدیریت عملیات ارزی بانکی ب: مدیریت عملیات ارزی غیر بانکی و ج: مدیریت ارز حاصل از صادرات می باشد. گزینه مدیریت ارز حاصل از صادرات را انتخاب کنید. در مرحله بعد واگذاری پروانه و تهاتر ارزی را انتخاب می کنیم. از سربرگ آگهی های من شبیه تصویر زیر، ایجاد آگهی جدید را انتخاب می کنیم.

عملیات ارزی // مدیریت ارز حاصل از صادرات //  واگذاری پروانه وتهاتر ارزی // ایجاد آگهی جدید

 

فروش ارز حاصل از صادرات

 

نحوه فروش ارز حاصل از صادرات

 

در بخش نمایش نام در آگهی، امکان رویت و یا عدم رویت نام توسط کاربر می باشد. صاحبان کارت بازرگانی حقیقی نام خودشان و صاحبان کارت بازرگانی حقوقی نام شرکتشان قابل تنظیم می باشد. اگر مایل به نمایش نام مندرج در کارت بازرگانیتان نیستید حتما گزینه ” فقط نام نماینده نمایش داده شود” را انتخاب نمایید. در این حالت تنها نام نماینده ای که در این بخش وارد می نمایید قابل رویت می باشد. و نام صادر کننده برای متقاضیان پنهان می شود.قابل ذکر است شماره تماسی هم که در این بخش وارد می کنید برای متقاضیان قابل رویت می باشد.

آگهی فروش ارز حاصل از صادرات یا آگهی واگذاری ارز پروانه صادراتی ثبت شد. شما می توانید آگهی ثبت شده خود را از بخش ” آگهی های من” مشاهده نمایید. قابل ذکر است آگهی شما بعد از مدت مشخص بصورت اتوماتیک منقضی می شود. در این زمان شما با پیام “زمان پایان نمایش در تابلو” رو به رو خواهید شد. متقاضیان هم قادر به رویت آگهی شما نخواهند بود.

چنانچه قبل از رویت پیام  “زمان پایان نمایش در تابلو” قصد حذف آگهی واگذاری ارز پروانه صادراتی را دارید. با کلیک بر روی آیتم حذف می توانید آن را کلا پاک کنید.

 

بخشنامه فروش ارز حاصل از صادرات

 

۲- مشاهده آگهی های صادرکنندگان در تابلوی واگذاری

وارد کنندگان برای مشاهده آگهی فروش ارز حاصل از صادرات صادر کنندگان ابتدا وارد بخش عملیات ارزی شوند. روی بخش مدیریت عملیات ارزی بانکی کلیک کرده و وارد تابلوی آگهی های واگذاری ارز پروانه های صادراتی شوند. در این بخش امکان مشاهده آگهی های صادر کنندگان و ارتباط با آن ها می باشد.

عملیات ارزی // مدیریت عملیات ارزی بانکی // تابلوی آگهی های واگذاری ارز پروانه های صادراتی

نکته۱: همه وارد کنندگان امکان رویت آگهی واگذاری فروش ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را ندارند. وارد کنندگانی که ثبت سفارش آن ها گواهی تایید شده ارز اشخاص، از محل صادرات دیگران را داشته باشد، امکان رویت و استفاده از امکانات این بخش را دارند.

نکته۲: وارد کنندگانی که امکان رویت این بخش را ندارند یعنی فاقد گواهی تایید شده ارز اشخاص از محل صادرات دیگران نیستند. می توانند به بانک عامل مراجعه نمایند. بعد از مراجعه درخواست گواهی تامین ارز اشخاص از محل صادرات دیگران دهند. در صورت تایید بانک مرکزی امکان مشاهده آگهی واگذاری ارز پروانه صادراتی برای آنها فعال می گردد.

 

دستور العمل فروش ارز حاصل از صادرات

 

قبل از ورود به بخش مشاهده آگهی فروش ارز حاصل از صادرات حتما باید ثبت سفارش خود را انتخاب کنیم. در این آیتم تمام ثبت سفارش های نهایی شده قابل رویت می باشند. آن دسته از ثبت سفارش ها که در وضعیت ” در حال نمایش” هستند قابل رویت نمی باشند.

بعد از انتخاب ثبت سفارش مدنظر، بر روی دکمه تایید کلیک می کنیم. سیستم بعد از یافتن گواهی تائید شده از نوع ارز اشخاص از محل صادرات دیگران شما را به صفحه بعدی هدایت می کند.
 

ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما

 

تمام آگهی های واگذاری ارز پروانه صادراتی در این بخش قابل رویت می باشند. شما می توانید با کلیک بر روی باکس مشاهده شماره تماس و نام نماینده آگهی را رویت کنید. از طریق شماره تماس می توانید با نماینده آگهی ارتباط گرفته و جهت خرید ارز پروانه صادراتی وارد تعامل شوید.

 

نحوه خرید ارز حاصل از صادرات

 

در تصویر فوق بخش هایی از جدول به شکل ستاره دار ***** دیده می شود. جدول های ستاره دار اطلاعاتی هستند که صادر کننده مایل به نشان دادن آن ها نیست. مثال: اگر شما بعنوان صادر کننده، در زمان ایجاد آگهی گزینه “فقط نام نماینده نمایش داده شود” را فعال کنید. بخش “نام صادر کننده” در آگهی مزبور بصورت ستاره دار دیده می شود.

 

۴٫تائید درخواست واگذاری پروانه توسط صادرکنندگان

در این مرحله وارد کننده به بانک عامل خود مراجعه میکند. اطلاعات پروانه صادراتی صادر کننده را به بانک عامل خود می دهد. بانک عامل پروانه صادراتی را استعلام می کند. سپس درخواستی بصورت اتوماتیک برای صادر کننده در سامانه جامع تجارت ارسال می شود. در مرحله بعد صادر کننده وارد سامانه جامع تجارت می شود. سپس به بخش عملیات ارزی // مدیریت ارز حاصل از صادرات // واگذاری پروانه و تهاتر ارزی رفته و درخواست ارسالی از سمت بانک را در “کارتابل واگذاری” تایید می کند.

 

سامانه مدیریت ارز حاصل از صادرات (سماصا)

 

مطالب مشابه:

————————————————————

————————————————————

محصول پیشنهادی با این مطلب:

دوره آموزش ثبت سفارش کالا و سامانه جامع تجارت

حتما ببینید

پروفرما اینویس یا پیش فاکتور چیست؟

  پروفرما اینویس اولین سندی است که در یک معامله بین‌المللی توسط فروشنده صادر می‌شود. بعد …