فشارهای آمریکا برخلاف منافع مردم ایران و عراق است

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری دقایقی قبل در دیدار فعالان اقتصادی کشورمان با نخست وزیر عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: برادران عراقی در حال توسعه عراق هستند که این پیروزی بسیار ارزشمندی است و باید به دولت و ملت عراق بابت آن تبریک گفت.

وی افزود: ایران در حمایت از دولت و مردم عراق در برابر جنگ، حضور مداوم داشته و مفتخر است که این پیروزی در عراق بدست آمده است، ما در ایران همواره از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات سیاسی و توسعه و بازسازی عراق حمایت کرده و امیدواریم در دوران پساداعش بتوانیم در کنار برادران عراقی در بازسازی این کشور حضور داشته باشیم.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، عراق برای عبور از چالش‌های پیش رو و پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و استقرار و ثبات سیاسی وارد مرحله بازسازی خود شده است و ایران، کشور عراق را کشوری ثروتمند و برخوردار از اهمیت جغرافیایی و کشوری دوست برای خود می‌داند.

وی اظهار داشت: ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورهایی می‌داند که به استقلال و حاکمیت ملی این کشور پایبند هستند و به خواست و رأی ملت عراق احترام می‌گذارد. در این مسیر برای سرعت بخشیدن به توسعه عراق آماده همکاری دوجانبه و چندجانبه منطبق با سیاست‌های دولت عراق هستیم.

جهانگیری گفت: فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و مردم ایران و دولت و مردم عراق، بر خلاف منافع دو کشور است. ایران و عراق تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه، روابطی دوستانه، مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند. خوشبختانه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به طوری که مجموعه مبادلات تجاری ما به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی اظهار داشت: راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، رسیدن به عدد ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ است که تحقق این مهم، نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص‌های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد. در حال حاضر محصولات پلیمری و فرآورده‌های نفتی و کالاهای تولیدی و برق و گاز مهمترین کالای صادراتی ایران به عراق است.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه ایران و عراق به دنبال اتصال خلیج فارس به مدیترانه هستند، گفت: در سفر ماه گذشته رئیس جمهوری به بغداد و همچنین با حضور نخست وزیر عراق در کشور مذاکرات مهم و راهگشایی به منظور توسعه روابط ایران و عراق انجام شده که امیدواریم بخش خصوصی دو کشور این فرصت را مغتنم بشمارند.

وی افزود: ایران، عراق را پلی برای همکاری با همه کشورهایی می‌داند که حاکمیت و استقلال این کشور را به رسمیت می‌شناسند؛ البته فشارهای آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات ایران و عراق وجود دارد و دو کشور تصمیم گرفته اند در برابر این فشارها ایستادگی کنند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق نقش مهمی در ارتقای شاخص‌های اقتصادی دو کشور دارد؛ اما برای توسعه صادرات باید موانع پیش روی بخش خصوصی ایران برداشته شود.

وی گفت: بیش از ۴۰ شرکت بزرگ ایرانی در پروژه‌های عمرانی عراق فعالند و بیش از ۳ میلیارد دلار حجم قرار داد این شرکت‌ها است که برخی از این پروژه‌ها از سوی دولت عراق متوقف شده که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف و خسارات آنها پرداخت شود. در عین حال دو کشور برنامه ویژه برای اتصال خلیج فارس از طریق عراق و سوریه به دریای مدیترانه دارند و امیدواریم از طریق مرز خسروی امکان تردد مسافر نیز فراهم شود.

جهانگیری گفت: همکاری استان‌های مرزی ایران و عراق باید بیشتر شود.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …