فعال اقتصادی برای دیدار یک وزیر نباید بیش از دو روز معطل بماند

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران با تشریح برنامه های خود اظهارداشت:براساس رتبه بندی که صورت می‌گیرد فعالان اقتصادی و دارندگان کارت طلایی بیش از ٢ روز نباید برای دیدن وزیر در انتظار بمانند مگر اینکه او در مسافرت باشد. همچنین برای دیدار با معاونان وزیر این زمان به ٢٤ ساعت کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید نقش ثانویه در اقتصاد ایفا کند، گفت: دولت باید نقش حاکمیتی خود را داشته باشد اما در تصدی گری و قاعده گذاری نباید ورود کند مگر در حد ضرورت؛ حد ضرورت را همین افرادی که دور این میز نشسته اند(فعالان اقتصادی) تعیین می کنند.

دژپسند با اشاره به لزوم شکل گیری اقتصاد هوشمند، افزود:وقتی اقتصاد هوشمند شکل بگیرد حلقه مفقود عرضه و فراوانی اطلاعات از بین می رود و شفافیت شکل می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم احساس رضایت سرمایه گذاران داخلی از شرایط، اظهارداشت: بنده در جلسه با رئیس جمهور نیز به ایشان گفتم که نمی شود سرمایه گذار خارجی جذب کرد بدون اینکه سرمایه گذار داخلی احساس رضایت کند.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قبلا  مبنای انجام امور در کشور بر سه محور دولت، سایر قوا و بخش خصوصی بود، اضافه کرد: بنده  معتقد هستم امروز باید رکن چهارم دانشگاه‌ها نیز به آن اضافه شود و تشکیل هسته های اندیشه ورزی و سیاست سازی یکی از برنامه‌های من است.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع  یک بحث تشریفاتی نیست و این برنامه را به رئیس جمهوری نیز اعلام کردم، افزود: البته چند مشکل در این راه وجود دارد؛ مشکلات سیاسی، نحله های فکری و وجود افراد دولت گرای افراطی تا بازارگرایان افراطی و همچنین بومی گرایی، مشکلاتی است که وجود دارد و باید آنها را رفع کنیم.

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه سهم جمعیت و مساحت  ایران در جهان ۱.۲ درصد است، تصریح کرد: با این حال در بازارهای جهانی با قیمت های بالای نفت فقط ۰.۷ درصد سهم داریم، پس لازم است در مصاف با مشکلات، همه با هم متحد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران به بخش خصوصی نیاز دارد، افزود:برای اینکه بخش خصوصی ایران را رشد دهد، باید تولید و صادرات داشته باشد.

دژپسند تاکید کرد: هر چه بخش خصوصی پایدارتر باشد، درآمد بیشتری دارند و دولت مالیات بیشتری به دست می آورد.

وی ادامه داد:برای پر کردن کاستی ها، نیاز داریم که توصیه های بخش خصوصی را داشته باشیم چراکه فعالان بخش خصوصی  وضعیت اقتصاد کشور را بهتر می شناسند.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت حسن روحانی برند دیپلماسی خارجی دارد، افزود:در این مدت ۱۵ میلیارد دلار سرمایه جلب و ۱.۳ میلیارد دلار جذب کردیم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه باید استفاده از نفت را استقراض تلقی کنیم، ادامه داد: باید روش هایی داشته باشیم که مالیات را بالا ببریم طوری که که فشار به جامعه وارد نشود و در این زمینه بخش خصوصی می تواند کمک کنند.

اولویت رئیس جمهور، اصلاح نظام بانکی است/اجازه نمی‌دهیم عده ای جنگ حیدری-نعمتی راه بیندازند

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنده با رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت ارتباط زیادی دارم و نباید اجازه دهیم که برخی بخواهند جنگ حیدری و نعمتی را مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه بانک های ما ساختار ناموزونی پیدا کرده اند و بانکداری ما با بانکداری مدرن فاصله دارد، تصریح کرد: در همین راستا اولین موضوعی که در اقتصاد رئیس جمهور بر آن  تاکید داشت، اصلاح نظام بانکی بود.

دژپسند با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی نیازمند بسترهایی است، اضافه کرد:مثلا اعتبارسنجی ها باید درست انجام شود و معوقات کاهش پیدا کند تا سیستم بانکی بتواند با اعطای تسهیلات، نیازهای مالی بخش خصوصی را تامین کند.

وزیر پیشنهادی اقتصاد در پایان گفت:اینها همه آمال و ارزو خواهد بود اگر همکاری بخش خصوصی نباشد؛ اگر بخش خصوصی در این زمینه تعامل و همکاری داشته باشد، این میدان مین زود خنثی می شود و ما هم به سلامت از آن عبور می کنیم؛ درغیر اینصورت  ابرویی که ۴۰ سال نصیب ما شده را در میدان مین می بریم.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …