قطعی برق و چالش‌های حوزه صنعت در استان مرکزی

استان مرکزی به لحاظ بهره‌مندی از سه هزار صنعت بزرگ و کوچک و اثربخشی که در تامین نیازهای داخلی و درآمد سرانه ملی دارد به عنوان پایتخت صنعت کشور شناخته شده و لقب قطب دوم صنایع مادرتخصصی، قطب چهارم صنعت کشور و رتبه اول در تنوع محصولات تولیدی را یدک می‌کشد و علاوه بر آوازه غول‌های صنایع پیمانکاری بزرگ، بسیاری از واحدهای صنعتی آن در حوزه کارسازی برای صنایع زیردستی کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

اهمیت موضوع تولید به حدی است که رهبر معظم انقلاب سال‌های متمادی بر آن تاکید ویژه دارند و شعارهای سال به نوعی مرتبط با عرصه سازندگی و تولید کشور است و امسال نیز شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» برای کشور اعلام شده که خود بیانگر حساسیت در این امر است.

صنعت بخشی مستقل نیست و ارتباط تنگاتنگی با اشتغال و معیشت مردم، بهبود مناسبات اجتماعی و فرهنگی و پیشبرد اهداف توسعه محور دارد.

فعالیت و تولید صنعتگران و تولیدکنندگان با استفاده از منابع پایه انرژی گره خورده و برق به‌عنوان یکی از ملزومات بایسته این حوزه خودنمایی می‌کند و اکنون که به دلیل خشکسالی‌های پیاپی و گرمای شدید هوا، کشور با بحران تامین انرژی الکتریکی مواجه و قطعی برق در حوزه صنعت به مسئله‌ای جدی تبدیل شده و می‌تواند در صورت تداوم این شرایط اثرات زیان‌باری برجای بگذارد و این موضوعی است که شاید در بازه زمانی کوتاه کمتر به آن پرداخته شده و باید در راستای جبران معضلات چاره اساسی شود.

قطعی برق در سال جاری و به‌ویژه در تیرماه امسال مشکلات و خساراتی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده اما خسارت بخش تولید و صنعت قابل توجه بوده و این درحالی‌ است که تبعات پنهان این معضل به‌طور مستقیم با معیشت و تامین نیاز داخل ارتباط می‌یابد.

قطعی برق و چالش‌های حوزه صنعت در استان مرکزی

قطعی برق و نوسان نمودار تولید به سمت افول

یک فعال اقتصادی در اراک گفت: هر ایرانی مسایل ناشی از خشکسالی و کمبود انرژی الکتریکی را درک می‌کند اما این معضل نباید زاینده چالش‌هایی در حوزه تولید باشد و قطعی برق در صنعت و کاهش فعالیت این بخش موجب کاهش تولیدات شده و خسارات ناشی از آن نه تنها متوجه کارآفرین بلکه طیف بزرگی از جامعه می‌شود.

«رضا امیری» افزود: تنگناهاهای اقتصادی سال‌های اخیر و مسایل ناشی از تحریم‌ها به اندازه کافی در عرصه صنعت فشار و تنش ایجاد کرده و قطعی برق شوکی جدی خواهد بود بنابراین نیاز است که برای حل مشکلات این بخش تدابیر ویژه صورت گیرد.

وی بیان کرد: صنایع خود را مجموعه‌ای در کنار سایر بخش‌ها می‌بینند و مسایل کمبود انرژی الکتریکی نیز قابل درک است اما باید دید با اعمال برنامه خاموشی در صنعت آیا سود حاصل می‌شود یا زیان و نباید با برنامه کوتاه‌مدت در مدیریت برق، صنایع زخمی از مشکلات اقتصادی زمین‌گیر شوند.

قطعی برق و چالش‌های حوزه صنعت در استان مرکزی

تغییر ساعات کاری صنایع مشکلات را برای کارگر و کارفرما زیاد کرده است

یکی دیگر از فعالان اقتصادی اراک گفت: تغییر ساعات کاری صنایع به‌دلیل کمبود انرژی الکتریکی مشکلات کارگران و کارفرمایان را زیاد کرده است.

«علی فراهانی» افزود: کمبود برق ویژه بخش صنعت نیست و نیاز است که برای رفع این چالش همه پای کار آیند و در شرایطی که نیاز است تولیدات کشور افزایش یابد، صنعت کمتر دچار آسیب شود و برای دستیابی به اهداف جهش تولید نمی‌توان با اعمال برنامه خاموشی برای حوزه صنعت و تولید به نتیجه موثری دست یافت.

وی بیان کرد: امسال با عنوان رفع موانع و پشتیبانی از تولید نام گرفته و مسئولان باید با درک شرایط حساس صنایع که بسیاری از آن‌ها به دلیل مشکلات جدی اقتصادی با ظرفیت پایین کار می‌کنند حمایت لازم را دشته باشند و واحدهای صنعتی نیز حیاتشان به نوعی با برق گره خورده است.

قطعی برق و چالش‌های حوزه صنعت در استان مرکزی

صنایع استان مرکزی بابت قطعی برق خسارات سنگینی را متحمل شده‌اند

دبیرکل اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی گفت: از ۲۷ اردیبهشت ماه امسال قطعی‌های برق برای صنایع این استان آغاز شد که چالش‌های زیادی در این بخش ایجاد کرد و صنایع هیچ تکلیفی نداشتند و اکنون که خاموشی در صنایع با برنامه اتفاق می‌افتد باز هم بستر چالش‌زا است چون صنعت با مشترک خانگی متفاوت است و دامنه مسایل پیدا و پنهان قطعی برق فقط به تولید نیست و به موضوعات کارگری، بازرگانی و برهم خوردن کفه معادلات مالی می‌انجامد.

«علی جودکی» افزود: ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار به صراحت خدمات رسانی به صنایع و جلوگیری از قطع خدمات را تاکید کرده و شرکت‌های خدمات رسانی که مانع فعالیت شوند باید خسارت پرداخت کنند که البته موضوع شکایت و بحث خسارات صنایع در دستور کار قرار دارد.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: صنایع در وضعیت کنونی اقتصادی با انبوهی معضل دست به گریبان هستند چرا که بدون تولید و چرخش اقتصادی هیچ مقوله‌ای در کشور شرایط عادی ندارد بنابراین باید آگاهانه از صنعت و اشتغال حمایت کرد.

جودکی اظهار داشت: بر اساس مصوبه ملی هفته گذشته، فشارهای زیادی بر صنایع مادر در کاهش بهره‌وری وارد شدکه این امر منجر به افت تولیدات و در نتیجه کمبود مواد اولیه برای صنایع پایین دستی می‌شود.

وی تصریح کرد: مشکلات قطعی برق در حوزه کشاورزی نیز جدی است و در این بخش هنوز گاهی قطعی‌ها ناگهانی است و فعالان این عرصه نیز خسارت‌های زیادی متحمل شده‌اند.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی افزود: نیاز است وزارت نیرو و دولت هرچه سریعتر برای کمبود وضعیت برق چاره‌اندیشی کند.

قطعی برق و چالش‌های حوزه صنعت در استان مرکزی

مبارزه در جنگ اقتصادی جهان بدون برق امکان پذیر نیست

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ایران اسلامی بر اساس سند چشم انداز توسعه و اهداف کلان بلند مدت موضوعاتی را در حوزه توسعه اقتصادی به پیش می‌برد که تحقق این مهم نیازمند پیش‌زمینه‌ها و بازوهای برنامه‌ای و اجرایی زیادی است، نمی‌توان برنامه‌ خاموشی برای حوزه تولید اعمال کرد و انتظار داشت که برنده جنگ اقتصادی بود.

«عماد مردانی» افزود: مهمترین مولفه در جنگ اقتصادی تولید است و با قطعی‌های مکرر برق، این مهم متزلزل شده و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قطعی برق در زمستان هم ادامه دارد و اگر صنعت در زمستان و تابستان تولید نداشته باشد چطور می‌تواند در اقتصاد مقاومتی نمره قبولی بگیرد.

وی بیان کرد: گره‌گشایی از معضل کمبود انرژی الکتریکی و بروز خشکسالی شدید باید کارشناسی شود و با گام‌های کارشناسی و اقدامات حساب شده در راستای تامین انرژی الکتریکی گام برداشت و تعطیلی حوزه مولد جامعه چاره کار نیست.

مردانی اظهار داشت: قطعی مکرر برق خسارات سنگینی در ماشین‌آلات، تجهیزات و روند تولید صنعت ایجاد کرده و تداوم این شرایط کارافرین را ناامید می‌کند.

وی تصریح کرد: مدیران واحدهای صنعتی جزئی از مردم و جامعه هستند و دارای درک و شعور هستند و به مشکلات کشور واقف هستند اما، انتظار است که رویه بی‌برنامه قطعی برق که عامل بروز خسارت سنگین به تولید شده ارزیابی و ردیابی شود.

مردانی تصریح کرد: صنعتگران و تولیدکنندگان سرمایه‌داران کشور و استان مرکزی هستند و امید است در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها به تحقق این شعار در عمل توجه جدی شود.

قطعی برق و چالش‌های حوزه صنعت در استان مرکزی

ناپایداری در شبکه برق هنوز وجود دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم گفت: بر اساس تصمیم اعلام شده ملی، صنایع فولاد و سیمان در کشور و این استان باید از ۱۷ تیرماه جاری به مدت سه هفته ۹۰ درصد از بار مصرفی برق خود را کاهش دهند و با ۱۰ درصد فعالیت کنند.

«محمد اله داد» افزود: ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی کشور و استان مرکزی نیز کاهش یافته به ساعت هفت صبح تا ۱۳ عصر رسیده و روزهای پنجشنبه نیز تا پایان مردادماه امسال تعطیل است.

وی بیان کرد: در چند روز اخیر قطعی برق در بخش خانگی اعمال نشده و بیشتر در روی صنایع صورت گرفته اما، ناپایداری بر روی شبکه وجود دارد که در صورت ایجاد مشکل، قطعی برق در سایر بخش‌ها نیز اعمال می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: درآمد بخش صنعت با افزایش همراه است اما، جای تاسف دارد که این بخش مطالبات خود را به موقع پرداخت نمی‌کند و هم‌اکنون حدود ۴۰۰ میلیارد ریال مطالبه شرکت توزیع برق از بخش صنعت است.

اله‌داد تصریح کرد: قیمت برق در کشور بسیار ارزان است و همین امر باعث شده که بی‌توجهی به مدیریت مصرف صورت گیرد و انتظار است برای حل مشکلات پیش‌روی برق، همه در امر مدیریت مصرف برق مشارکت جدی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: صنایع موظف هستند تجهیزات حساس خود به ژنراتور و یا سایر روش‌ها تجهیز کنند و امید است در این راستا تلاش مضاعفی به کار گیرند.

قطعی برق و چالش‌های حوزه صنعت در استان مرکزی

همکاری صنایع استان مرکزی موجب صرفه‌جویی چهار هزار مگاوات ساعت شد

مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر گفت: همکاری صنایع این استان موجب صرفه‌جویی چهار هزار مگاوات ساعت شده که این اقدام جای تقدیر دارد.

«فرهاد شبیهی» افزود: طرح‌های تشویقی ویژه‌ای برای صنایع همکار با صنعت برق در نظر گرفته شده و امید می‌رود که در سایه این همکاری معضلات پیش روی کمبود برق گره‌گشایی شود.

وی بیان کرد: حدود یک‌هزار و ۶۰۰ مگاوات بار مصرفی برق استان مرکزی است که ۶۵ درصد آن در بخش صنعت و ۱۸ درصد در بخش کشاورزی است و در مجموع ۸۳ درصد بار مصرفی این استان مولد است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر ادامه داد: بر اساس مصوبه ملی، صنایع مکلف هستند (به جز سیمان و فولاد) بار مصرفی برق خود را از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۱ شب به میزان ۵۰ درصد کاهش دهند و فعالیت آن‌ها از ساعت ۲۱ شب تا ۱۲ ظهر مانعی ندارد.

شبیهی اظهار داشت: صنایع فولاد و سیمان نیز باید ۹۰ درصد از بار مصرفی خود را کاهش دهند و فعالیت آن‌ها بر مبنای ۱۰ درصد مصرف باشد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است و در این استان حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک استقرار دارد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید