آخرین خبرها

متروکه نمودن کالاها در مناطق آزاد تنها پس از دوماه توقف و حذف معافیت گمرکی ماشین آلات نو، دو مشکل اساسی تولیدکنندگان استان

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نایب رئیس هیئت مدیره و رئیس انجمن صنایع همگن برق و الکترونیک در جلسه ای هم اندیشی رئیس کل گمرکات کشور و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی که روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در محل کاخ استانداری برگزار گردید، گفت: متاسفانه در مناطق آزاد بعد از دو ماه، کالای وارد شده ، متروکه میگردد ، سوال اینجاست اگر این مناطق سرزمین اصلی نیستند و تحت قانون مناطق آزاد قراردارند ، چرا باید کالای وارده تنها بعد از دو ماه متروکه گردد؟

محمد علی سلطانی ادامه داد: برخی مواقع کالای وارد شده مواد اولیه ایست که یک واحد تولیدی شاید در طول یکسال آن را مصرف کند اما متروکه اعلام نمودن آن واحد را با مشکلات اساسی مواجه می نماید.

وی با اشاره به اینکه سالهاست وارد نمودن ماشین آلات صنعتی نو که تولید داخلی آن وجود ندارد مشمول معافیت گمرکی می گردید اما متاسفانه این معافیت به تازگی لغو گردیده است، عنوان داشت: در سالی که مزین به شعار تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین است با حذف این معافیت و ایجاد مانع در برابر استفاده از ماشین آلات روز دنیا چگونه می توان این شعار را محقق نمود و شغل ایجاد کرد؟ علاوه بر این گمرکات نیز هزینه های گمرکی ماشین آلات وارده را با ارز نیمایی محاسبه مینماید .

سلطانی ادامه داد: با چه منطقی وبا عنایت به کدام اصول اقتصادی ، یکبار دریافت هزینه گمرکی را با ده ها سال دریافت مالیات از تولید آن ماشین آلات ، ایجاد اشتغال برای ده ها نفر ، بالا رفتن کیفیت تولید و بدنبال آن امکان صادرات و ارزآوری ، جایگزین میکنیم ؟
ماشین آلات مدرن سرمایه است ، اشتغال آفرین هست ، امکان بروز شدن تولید و صادرات را فراهم میکند ، شایسته نیست بجای برقراری حمایت های جدید ، حمایت های قبلی را هم حذف کنیم .

ایشان ادامه دادند : در خاتمه مگر نه اینکه علاقمندیم در کشور سرمایه گذاری های جدیدی انجام شود ، با این اقدام عملا در ها را روی سرمایه گذاری های جدید و جایگزین نمودن ماشین آلات فرسوده که شدیداً به آن نیاز مندیم ، می‌بندیم .

در پایان این جلسه رئیس کل گمرکات کشور و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قول مساعد دادند در خصوص حذف معافیت گمرکی پیگیری لازم را انجام دهند.

نوشته نایب رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی؛ متروکه نمودن کالاها در مناطق آزاد تنها پس از دوماه توقف و حذف معافیت گمرکی ماشین آلات نو، دو مشکل اساسی تولیدکنندگان استان اولین بار در خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی پدیدار شد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید