مرکز تجاری ایران در بصره راه‌اندازی می‌شود

رئیس اتاق خرمشهر با اشاره به اهمیت توسعه صادرات به عراق به‌عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری کشور، گفت: اتاق خرمشهر برنامه‌های فراوانی را برای توسعه تجارت با کشور عراق در بازه‌های زمانی مختلف تعریف کرده و در نظر داریم با هم‌افزایی و همسویی دستگاه‌های دیپلماسی و اجرائی کشور، اهداف مدنظر در توسعه روابط اقتصادی با اصلی‌ترین همسایه کشورمان را اجرائی کنیم.

سید مصطفی موسوی در نشست هیات نمایندگان اتاق خرمشهر که با حضور سرکنسول کشورمان در بصره برگزار شد، افزود: برخی از برنامه‌های اتاق خرمشهر برای توسعه روابط تجاری با عراق که پس از ایام اربعین به شکل مؤثر و گسترده به اجرا درخواهد آمد، شامل مواردی مانند اعزام هیات تجاری به بصره هم‌زمان با نمایشگاه نفت عراق با همکاری اتاق تهران و کنفدراسیون انرژی ایران، بازدید از مرز صفوان و بندر ام‌القصر به‌منظور توسعه مرز شلمچه و همچنین فعال‌سازی واردات از عراق با بهره از مسیر آبی، پیگیری فعال‌سازی کد صادراتی مرز شلمچه از جانب گمرک عراق و توسعه همکاری مشترک مناطق آزاد اروند و خور زبیر خواهد بود.

او ادامه داد: برگزاری نشست‌های رو در روی فعالان اقتصادی استان‌های مختلف کشور با بازرگانان عراقی در نقطه صفر مرزی شلمچه و جذب هیات‌های تجاری استان‌های جنوبی عراق و اعزام آنها برای بازدید از صنایع استان‌های دیگر ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که در نیمه دوم سال جاری توسط اتاق خرمشهر به اجرا درخواهد آمد.

رئیس خرمشهر، هدف از اجرای این برنامه‌ها را، معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های مختلف اقتصادی کشور به عراق و ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک به‌ویژه در منطقه آزاد اروند عنوان کرد.

موسوی همچنین از برنامه مدون راه‌اندازی مرکز تجاری در بصره خبر داد و گفت: در نظر داریم با راه‌اندازی شبکه بازاریابی وسیع و تبدیل تناوبی آن به مرکز تجارت ایران در بصره با نظارت اتاق خرمشهر، کالاهای باکیفیت ایرانی را توسط شرکت‌های توانمند تأمین و تولید به بازار عراق عرضه نماییم.

او در پایان با اشاره به در پیش رو بودن ایام سوگواری اربعین حسینی، گفت: بحث تداوم فعالیت‌های تجاری در این ایام، مسئله‌ای است که همه‌ساله با آن مواجه هستیم؛ چراکه توقف روند صادرات به کشور عراق از طریق مرزهای مختلف در مدتی قریب به یک ماه، علاوه بر اجازه تملک سهم کشورمان در بازار عراق توسط رقبای دیگر، ضرر هنگفتی را نیز متوجه تجارت خارجی کشور می‌کند که این امر حداقل در مرز شلمچه با اتخاذ تدابیر مناسب و ساده قابل‌اجتناب است.

راه‌اندازی اسکله‌های خرمشهر – کرنیش جهت جابجایی روزانه مسافران ایران و عراق

سرکنسول ایران در بصره نیز در این نشست، گفت: اسکله خرمشهر – کرنیش در دو کشور ایران و عراق به‌منظور جابجایی روزانه مسافران دو کشور از طریق مسیر آبی با ظرفیت حداقل ۱۶۰ نفر در روز راه‌اندازی خواهند شد.

علی عابدی افزود: راه‌اندازی بازارچه مرزی در اروند نیز در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام مراحل اولیه خویش است. با راه‌اندازی و بهره از بازارچه‌های مرزی و فعال کردن تجارت چمدانی و ته‌لنجی در این مناطق، می‌توان نیروی محرکه مناسبی در توسعه اقتصادی خرمشهر و آبادان به وجود آورد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به شعار دولت مبنی بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، گفت: زمینه توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق با توجه به دلایل متعدد فراهم است؛ درحالی‌که باوجوداین شرایط ظرفیت‌های کشور به‌ویژه منطقه آزاد اروند به‌درستی به فعالان اقتصادی عراق معرفی نشده و روزبه‌روز شاهد آن هستیم که کشورهای دیگر به‌شدت در حال فعالیت در تصاحب بازار عراق و افزایش سهم خویش از آن هستند.

سرکنسول ایران در بصره همچنین به نیاز تغییر رویکرد در ایجاد ارتباط و تعاملات اقتصادی با فعالان کشور عراق اشاره کرد و گفت: ۶۵ درصد از جمعیت عراق زیر ۳۵ سال هستند که این امر نشان از نیروی کار فعال این کشور در سالیان متمادی آینده دارد؛ ازاین‌رو نیاز است با توسعه سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی، سود بلندمدتی را برای کشور تضمین کنیم.

عابدی ادامه داد: علیرغم اینکه عراق در رتبه ۱۳۲ جهان از نظر دسترسی به اینترنت قرار دارد، بیش از ۲۵ میلیون کاربر عراقی در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌ها اجتماعی حضور دارند و تجارت الکترونیکی در این کشور بالغ‌بر ۶ میلیارد دلار است؛ ازاین‌رو باید نگاهی به توسعه مراودات تجارت الکترونیکی با این کشور نیز داشته باشیم.

حتما ببینید

استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه های لرستان ضروری است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در تشریح روش‌های تأمین مالی، گفت: طی …