مشکلات صنعت فرش پس از ۴۰ سال حل نشده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: مسائل و مشکلات حوزه فرش در ۴۰ سال گذشته هنوز حل نشده و باقی مانده که البته دلیل آن را نمی‌دانم.

سیدمهدی طبیب زاده، در سومین جلسه کمیته فرش دستباف استان کرمان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش برگزار شد، افزود: هیچ‌گاه تعهدات در حوزه فرش به‌صورت کامل انجام نشده و باوجوداینکه اتاق کرمان با تشکیل کارگروه و برگزاری جلسات متعدد مشکلات صنعت فرش را شناسایی کرده، اما متأسفانه مشکلات بافندگان حل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: باید صنعت فرش بررسی و آسیب‌شناسی شده و مسائل کلیدی آن را مشخص کرد تا در راستای رفع آنها گام برداشته شود.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه خاستگاه فرش کشور، کرمان بوده بیان کرد: نیاز به فناوری و روش‌های نو برای احیای فرش کرمان وجود دارد و نیازمند توجه ویژه است.

رئیس اتاق کرمان همچنین در رابطه با صادرات این کالا و تلاش برای ورود دوباره به بازارهای جهانی گفت: در سال گذشته صادرات صنایع‌دستی و فرش از موضوع پیمان‌سپاری ارزی معاف شدند و این موضوع می‌تواند به توسعه صادرات این محصول کمک کند.

در ادامه این نشست نایب‌رئیس اتاق کرمان افزود: کرمان به‌عنوان خاستگاه فرش وضعیت خوبی ندارد و نتوانسته‌ایم بافندگان و صادرکنندگان را حمایت کنیم. محمدرضا بهرامی پیشنهاد کرد: برپایی نمایشگاه در شرکت فرش برای ارائه نقش‌ها و طرح‌های کرمانی و اطلاع‌رسانی این موضوع می‌تواند برای توریست‌ها جاذبه گردشگری ایجاد کند.

در ادامه این نشست استاندار کرمان گفت: زندگی مردم در شهرهایی مانند راور و گلباف با فرش‌بافی عجین شده و به لحاظ فرهنگی نیز تأثیرگذار بوده است.

محمدمهدی فداکار، با اشاره به بازسازی و تعیین تکلیف ساختمان تاریخی شرکت فرش کرمان که تکمیل آن می‌تواند در مردم انگیزه ایجاد کند، افزود: می‌توان این دارایی ارزشمند را به بخش خصوصی واگذار کرده و به نفع مردم بهره‌برداری کرد.

وی ادامه داد: دسترسی مردم به ساختمان شرکت فرش آسان است و تبدیل بخشی از آن به موزه و نگهداری ابزارهای تولید فرش می‌تواند سابقه فرش کرمان را حفظ کند.

فداکار، با اشاره به اینکه امکان تولید فرش هم در این ساختمان تاریخی وجود دارد، گفت: با این کار، بخش زنده‌ای برای بافت فرش ایجاد می‌کنیم و مردم می‌توانند هم موزه فرش را ببینند و هم از لحظه‌به‌لحظه تولید فرش آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای فرش باید چند کار پیگیری شود که می‌توان به تعیین و تکلیف بیمه بافندگان و جایگزین کردن افراد در کارگاه‌ها، تهیه مواد اولیه، طرح و نقشه، رنگ خوب و استاندارد برای تولید فرش و فروش آن، بازاریابی در قالب برگزاری جشنواره‌ها در استان و معرفی بیشتر فرش استان اشاره کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه قالی استان کرمان در تحقیقات بین‌المللی جایگاه خاصی دارد، گفت: قبل از هر کاری باید در این حوزه فرهنگ‌سازی صورت گیرد و آن را احیا کرد

 فرحناز رافع، افزود: برگزاری جشنواره با ابزارهای نوین و همچنین دوره‌های آموزشی بازاریابی برای علاقه‌مندان فرش در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و از استعداد جوانان در این حوزه نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه فرش‌هایی با طرح و نقش منطبق با سلیقه بازار و تولید محتوای تبلیغاتی خوب در سطح کشور و بین‌الملل سرمایه‌گذاری شود، گفت: فرش کرمان در داخل کشور به‌راحتی قابل‌فروش است و می‌توانیم با تبلیغ و بازاریابی در این حوزه بازار داخل را به دست بگیریم.

رافع، با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ سال از عمر فرش ایرانی می‌گذرد و هیچ‌گاه از مشاهیر فرش تجلیل نکردیم، ادامه داد: در این دوره آیین تجلیل مشاهیر فرش ایران برگزار شد؛ اما از بین کرمانی‌ها فردی را نداشتیم، چون کرمانی‌ها در برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند.

وی از ایجاد کارگزاری‌های تخصصی فرش و ارائه گواهی اصالت و شناسه فرش در کشور خبر داد و گفت: حتی یک تولیدکننده از استان کرمان شناسه کالا را نگرفته است.

حتما ببینید

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در دستور کار اتاق یزد است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف به‌منظور تحقق …