مشکل حمل‌ونقل سردخانه‌ای میان ایران و قزاقستان هر چه زودتر باید مرتفع شود

وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی دیدار کرد. در این نشست، دو طرف درباره راهکارهای ارتقای سطح مبادلات تجاری به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این دیدار با تأکید بر موقعیت ویژه قزاقستان به عنوان یک شریک تجاری برای ایران گفت: حضور دو کشور در اوراسیا و پیمان شانگهای دریچه‌های جدیدی برای توسعه روابط اقتصادی گشوده که بخش‌های خصوصی دو کشور باید این فرصت را مغتنم بشمارند.

او با اشاره به تسهیلات ویزایی و لغو ۱۴ روزه روادید به صورت دو طرفه برای اتباع ایرانی و قزاقستانی گفت: اگرچه این اقدام برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری مؤثر است اما انتظار این است که در آینده نزدیک ویزای بلندمدت برای تجار دو کشور نیز برقرار شود.

شافعی با تأکید بر اینکه توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی باید در اولویت دو کشور باشد ادامه داد: مهم‌ترین مشکل در مسیر ارتقا سطح همکاری تجاری ایران و قزاقستان مسئله حمل‌ونقل است. حل این موضوع اراده مقامات دو کشور را می‌طلبد. آینده ترانزیت دو کشور به واسطه اتصال قزاقستان به چین و دسترسی ایران به آب‌های آزاد و جنوب شرق آسیا، می‌تواند درخشان باشد به این شرط که زیرساخت‌های بهره‌برداری از این فرصت فراهم باشد.

او با اشاره به نیازمندی بازار قزاقستان به میوه‌جات و سبزیجات ایران تأکید کرد: اگرچه قزاقستان بازار خوبی برای محصولات کشاورزی ایران است اما در این زمینه با مشکل حمل‌ونقل سردخانه‌ای بین دو کشور مواجه هستیم که باید هرچه زودتر فکری برای آن شود.

مشکلات مالی میان دو کشور به زودی حل خواهد شد

 غیرت توربایف، معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان هم در این دیدار با تأکید بر اینکه این کشور به دنبال بهبود هرچه بیشتر روابط تجاری با ایران است گفت: ایران اصلی‌ترین راه ما برای ارتباط با ترکیه و خاورمیانه است. ما تا کنون ۲۰ میلیون دلار مراوده مالی داشتیم و هدف از این نشست‌ها افزایش این میزان به ۶۰ میلیون دلار است.

او با بیان اینکه اقتصادهای ما همپوشانی خوبی با هم دارند تأکید کرد: ما به ویژه در حوزه سبزی‌ها و میوه‌جات و شیلات به دنبال توسعه بیشتر روابط دو کشور هستیم.

توربایف با اشاره به مشکلات لجستیک بین ایران و قزاقستان ادامه داد: رانندگان ما برای ورود به ایران و عبور از آن با موانعی مواجه هستند. اگر بتوانیم بیمه مناسبی برای رانندگان ترانزیت و کانتینرهایمان تعریف کنیم به موفقیت‌های زیادی در توسعه روابط تجاری دو کشور خواهیم رسید.

او با بیان اینکه موقعیت ژئوپلیتیکی دو کشور دچار تغییراتی شده است افزود: فکر می‌کنم در آینده نزدیک مشکلات مالی و بین بانکی دو کشور حل خواهد شد و به زودی شاهد تحقق حجم تجارت سه میلیارد دلاری میان دو شکور خواهیم بود.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …