معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه مطرح کرد:لزوم فهرست کردن موانع کلیدی و ریشه ای بنگاه های کوچک/ اقدام مثبت سه سال اخیر وزارت صمت در مقررات زدایی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت بر لزوم فهرست کردن موانع کلیدی و ریشه ای بنگاه های کوچک تأکید کرد و به تشریح اقدام مثبت سه سال اخیر وزارت صمت در مقررات زدایی پرداخت.

به گزارش شاتا، برات قبادیان با حضور در برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه شبکه دو سیما با عنوان “رفع موانع تولید بنگاه های خرد و کوچک” در پاسخ به این پرسش که ویژگی بنگاه های اقتصادی کوچک چیست، گفت: براساس تعریف استاندارد بین الملل بنگاه های اقتصادی زیر ۱۰ نفر اشتغال SME یا بنگاه های خرد، بنگاه های اقتصادی بین ۱۰ تا ۵۰ نفر اشتغال بنگاه های کوچک، بنگاه های اقتصادی دارای بیش از ۵۰ نفر تا ۱۰۰ نفر اشتغال در دسته بنگاه های متوسط بالاتر از این عدد در دسته بنگاه های اقتصادی بزرگ قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در بنگاه های بزرگ سودآوری و در بنگاه های کوچک اشتغال منابع انسانی مطرح است. اکنون در حدود ۱۰۰ هزار مجوز بنگاه های اقتصادی خرد و کوچک و متوسط و بزرگ در وزارت صمت صادر شده است که در حدود ۵۰ درصد این بنگاه ها در شهرک های صنعتی مستقر هستند.

قبادیان با تاکید بر اینکه نیاز داریم، موانع کلیدی و ریشه ای که مانع از تولید می شود را فهرست کنیم، تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه فهرستی از موانع تولید در کشور تهیه نشده است در حالی که بسیاری از کشورهایی که در حوزه تولید موفق عمل کرده اند، موانع تولید کشورمان را ندارند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: سرمایه اصلی کشورمان مردم و منابع هستند و دولت وظیفه سیاست گذاری، راهبری و نظارت را به عهده دارد و به باور بنده اقتصاد باید دست مردم و یا بخش خصوصی باشد. تنها کشورهای کومونیست هستند که اقتصاد آنها در دست حاکمیت است و در شرایط کنونی اقتصاد کشورهای توسعه یافته را مردم اداره می کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت مهمترین مانع تولیدکنندگان را تامین سرمایه دانست و گفت: متاسفانه نخستین مانع تولیدکنندگان تامین سرمایه از بانک ها با سود ۱۸ درصد هستند که با این مقدار سود بانکی، رغبتی برای تولید کننده برای ادامه مسیر باقی نخواهد گذاشت و به دلیل وجود این مانع بزرگ است که فرار سرمایه را به کشورهای همسایه شاهد هستیم. علاوه بر این، دومین مانع برای تولید کننده مالیات است.

قبادیان در ادامه ضمن تقدیر از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت از توجه و احتمام ویژه ای که به رفع موانع تولید دارند، اظهار کرد: شاخص سهولت کسب وکار تعریف بین المللی دارد که دارای ۱۲ رکن و در حدود ۱۴۰ زیر رکن است، باید تمامی این رکن ها در دستور کار قرار گیرد تا مشخص شود که در کدام قسمت تولید مانع ایجاد شده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه ها و سازمانها مانند سازمان محیط زیست، از بازه زمانی طولانی که برای تولید کنندگان برای اخذ مجوز در نظر گرفته می شود، گفت: متاسفانه بعد از گذشت بازه زمانی طولانی چندین ساله، به تولید کننده پاسخ منفی می دهند. این در حالی است که این روند در کشور هایی مانند سنگاپور، ترکیه و عربستان به دلیل آمایش سرزمین برنامه ریزی شده در حدود چند روز، تولید کننده پاسخ را دریافت خواهد کرد.

وی افزود: اکنون به صورت پراکنده موضوع آمایش سرزمین در کشور مطالعاتی صورت گرفته اما آمایش سرزمین متناسب با سند چشم انداز ۱۴۰۴ و برنامه توسعه ای کشور تاکنون محقق نشده است و نیاز داریم براساس آمایش سرزمین، آمایش علمی و تولید انجام شود.

قبادیان، با ابراز خرسندی از اینکه در سه سال اخیر با وجود تغییرات مدیریتی که در وزارت صمت صورت گرفته با این وجود، مقررات زادیی خوبی در حوزه تولید صورت گرفته است، تصریح کرد: به عقیده بنده در صورتی که این روند ادامه پیدا کند در یک سال آینده خیلی از موانع در خصوص مقررات رفع خواهد شد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …