معاون معدنی خانه صمت در واکنش به مهلت یک ماهه وزیر صمت به بهره‌برداران معادن غیرفعال آقای وزیر صنعت به جای تهدید کردن معدنداران، به آنها کمک کنید/ نباید برای همه معادن یک نسخه پیچید/ آیا از نبود خریدار برای محصولات برخی معادن، ۱۰ برابر شدن قیمت ماشین‌آلات معدنی و نبود حمایت و تسهیلات خبر دارید؟

معاون معدنی خانه صمت در واکنش به مهلت یک ماهه وزیر صنعت به بهره‌برداران معادن غیرفعال برای فعال شدن، ضمن انتقاد از این تصمیم، از وزیر صنعت خواست برای همه معادن یک نسخه نپیچد و به جای تهدید کردن معدنداران به آنها کمک کند.

 

*** رویکرد وزیر جدید صنعت در قبال معادن غیر فعال

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، مسئله معادن راکد و غیر فعال در کشور، از جمله موضوعاتی بود که با حضور و توجه وزیر جدید صنعت، مجددا مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

علیرضا رزم حسینی در مهرماه سال جاری طی بخشنامه‌ای به تمام استان‌ها بر لزوم فعال‌سازی معادن تعطیل شده تاکید کرد و به بهره برداران از این معادن نیز فرصتی سه ماهه برای فعال‌سازی مجدد داد.

وی در تاریخ سوم آذرماه‌ با اخطار به صاحبان معادن غیرفعال در کشور، هشدار داد:

معادنی که در سطح کشور راکد و غیر فعال باشند، تا یک ماه فرصت دارند فعالیت خود را آغاز کنند و در صورت غیرفعال بودن، مجوزشان باطل می‌شود.

این رویکرد وزیر صنعت با انتقادهای مختلفی از سوی فعالان بخش خصوصی روبرو شد.

آنها معتقدند رزم حسینی بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف و مشکلات این روزهای معدنداران کشور، این تصمیم اشتباه را گرفته است.

معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت از جمله کسانی است که به این تصمیم و ابلاغیه وزیر صمت انتقاد دارد.

 

*** ضرورت تفکیک و تقسیم‌بندی معادن غیرفعال

 

بیژن پناهی‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صنایع پیرامون ابلاغیه جدید وزیر صنعت، اظهار داشت:

آقای وزیر در زمینه معادن چند بار اعلام کردند که برای فعال‌سازی معادن یک ماه، دو ماه مهلت خواهیم داد، اما ایشان هیچ تفکیک و تقسیم‌بندی خاصی را در رابطه با معادن قائل نشدند.

ایشان باید معادن راکد را تفکیک کنند.

اکثر معادنی که در حوزه مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه، گچ و… هستند، مشتری ندارند زیرا پروژه‌های عمرانی متوقف هستند و حالا سوال اینجاست که آن‌ها چگونه باید فعال شوند؟، معادنی که محصولاتشان خریداری ندارد، چگونه فعال شوند؟

 

*** چالش افزایش ۱۰ برابری قیمت ماشین‌آلات معدنی

 

وی در ادامه با اشاره به بالا بودن قیمت تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی، اظهار داشت:

مشکل دیگری که در این رابطه وجود دارد، قیمت بالای تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی است که طی سه سال گذشته، ۸ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

 

پناهی زاده در ادامه، خاطرنشان کرد:

طرح بهره‌برداری برخی معادن که از طریق طرح توجیهی توسط بهره‌برداران نوشته شده مربوط به زمانی است که قیمت ماشین‌آلات معدنی با دلار ۴ هزار تومان محاسبه شده است اما اکنون با قیمت‌های فعلی، بهره‌بردار چگونه می‌تواند این هزینه‌ها را متقبل و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز را تامین کند؟

 

***  وزیر صنعت نباید همه معادن را در یک سبد ببیند

 

معاون معدنی خانه صنعت معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر اینکه اکثر محصولات این معادن، خریداری در بازار ندارند، تاکید کرد:

وزیر صنعت نباید همه معادن را در یک سبد ببیند و باید بین معادنی که در بازار مشتری ندارند و مربوط به پروژه‌های عمرانی هستند با معادنی که مربوط به مس، سنگ آهن و از این قبیل موارد هستند، تفکیک قائل شود.

 

وی در ادامه، بیان داشت:

فعالان حوزه معدن برای کسب پروانه بهره‌برداری علاوه بر هزینه‌های بسیار، چندین سال دوندگی برای کسب گواهی کشف و زحمت اکتشاف این معادن را به دوش کشیده‌اند و حالا مگر می‌شود، وزارت صمت به صورت خاص و دولت به صورت عام به راحتی مهلت یک یا دو ماهه برای فعال‌سازی آن‌ها بدهد و اگر نشود مجوز و گواهی‌هایی که تا این حد برای آنها هزینه داده‌اند و زحمت کشیده‌اند را باطل کند؟

بسیاری از فعالان معدنی و بهره‌برداران علاوه بر این که برای فروش محصولات خود با مشکل جدی خریدار روبرو هستند، گرفتاری های مالی و اقتصادی زیادی دارند.

واقعا سوال این است که چرا آقای وزیر صنعت همه این معادن را با هم می‌بیند و برای آن‌ها مهلت تعیین می‌کند؟ پس تکلیف بهره‌بردارانی که سال‌ها در این زمینه هزینه کردند اما مشتری ندارند چه می‌شود؟!

آیا این درست است که وزیر صنعت به جای حمایت از این افراد در این وضع، بیاید پروانه آنها را نیز باطل کند؟

 

***  نقش تسهیلات و تاثیر تحریم‌ها بر معادن

 

پناهی زاده در ادامه ضمن اشاره به اینکه برخی از بهره‌برداران این معادن در شرایط فعلی برای فعال‌سازی یا توسعه معادن خود نیاز به ماشین‌آلات معدنی دارند، از صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی انتقاد و بیان کرد:

در این بین معادنی هستند که نیاز به ماشین آلات معدنی دارند و به این منظور نیز نیاز به حمایت و تسهیلات دارند و این در حالی است که این افراد یعنی فعالان معدنی و بهره‌برداران هیچگونه حمایت یا تسهیلات قابل توجهی را از سوی دولت یا وزارت صمت دریافت نکردند.

مثلا سؤال کنید که صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی طی سه ساله گذشته به چند بهره‌بردار تسهیلات داده‌ است؟

لازم به ذکر است که اساسا، میزان تسهیلات به بخش معدن بسیار کمتر از حوزه صنعت بوده است در حدی که می‌توان گفت، تسهیلاتی به بخش معدن در کل کشور اعطا نشده است.

 

وی در ادامه، افزود:

از سوی دیگر ماشین آلات و تجهیزات معدنی مورد نیاز این معادن جزو تحریم‌ها می‌باشد که در نتیجه، اکثر ماشین‌آلات و قطعات موجود نیز، نمونه‌های چینی بی کیفیت و با قیمت‌های بالا هستند.

 

 

وزیر صنعت

 

 

***  آقای وزیر به جای تهدید معدن‌داران به آنها کمک کنید

 

معاون معدنی خانه صنعت معدن و تجارت در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت کمک دولت به بهره‌برداران معادن، گفت:

معدن‌داران برای فعال شدن به جای تهدید احتیاج به کمک دارند.

اگر مصالح معدنی مشتری داشته باشد و خریدار از آن‌ها مصالح بخواهد، طبیعی است که معدن‌دار مشتاق فروش و فعال بودن هست و نمی‌خواهد غیرفعال باشد.

 

*** آقای وزیر برای فعال‌سازی ظرفیت معادن، اول سراغ ایمیدرو بروید

 

پناهی‌زاده در ادامه با شاره به تهدید وزیر صنعت مبنی بر ابطال پروانه‌های بهره‌برداری معدن‌داران، بیان داشت:

اگر وزیر صنعت می‌خواهد پروانه‌ها را باطل کند که معادن غیرفعال را فعال کند، بهتر است ابتدا سراغ ایمیدرو برود که میلیون‌ها هکتار زمین و هزاران بلوک معدنی را در اختیار خود دارد و از آنها بخواهد که این ظرفیت‌ها را فعال‌ کنند و از فشار غیرمنطقی بر معادن کوچک مستقر در مناطق مختلف، دست بردارد.

وزیر صنعت باید دست از این تصمیم و ابلاغیه بردارد زیرا معدن‌داران با این فشار‌ها، در میان مشکلات و چالش‌های موجود خود دچار اضطرابی مضاعف شده‌اند.

 

*** چرا مصوبه شورای عالی معادن اجرا نمی‌شود؟

 

معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه و در راستای کمک به معدن‌داران، به مصوبه و رای شورای عالی معادن که دو سال پیش اتخاذ شده است، اشاره و گفت:

شورای عالی معادن، دو سال پیش در خصوص پروژه‌های عمرانی رأیی صادر کرد مبنی بر اینکه تا فاصله ۱۵ کیلومتری در استان تهران و در سایر استان‌ها تا فاصله ۲۵ کیلومتری، این پروژه‌ها حق ایجاد معدن یا احداث کارخانه شن و ماسه یا آسفالت برای خود نداشته و برای تهیه مصالح مورد نیاز خود، باید از سایر کارخانه‌ها یا معادن موجود در آن محدوده، اقدام به خرید کنند.

اما متاسفانه این مصوبه اجرا نشده و ما شاهد این هستیم که هر پروژه عمرانی برای خود کارخانه شن و ماسه احداث کرده یا برداشت موقت معدن گرفته است و این یعنی ظلم در حق معادنی که برای همین پروژه‌های عمرانی ایجاد شده‌اند و حالا در این شرایط، وزیر صنعت انتظار دارد معادن فعال شوند.

 

پناهی‌زاده در ادامه با تاکید بر مقابله با این تخلفات، گفت:

باید جلوی این تخطی‌ها گرفته شود و مصوبه مذکور تمام و کمال اجرایی شود و تحت هیچ شرایطی برای پروژه‌های عمرانی که در فاصله ۲۵ کیلومتری آن‌ها معادن مربوطه موجود است، مجوز برداشت موقت صادر نکنند.

 

*** آقای وزیر صورت مسئله را پاک نکنید، مشکل را حل کنید

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان بار دیگر با انتقاد از رویکرد وزیر صنعت، اظهار کرد:

وزیر صنعت با اینگونه اقدامات به دنبال پاک کردن صورت مسئله و مشکل است و در واقع به جای کمک به فعالین این صنعت، آن‌ها را تهدید به سلب صلاحیت و حذف می‌کند.

در نتیجه دولت به صورت عام و وزارت صنعت به صورت خاص باید در این شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و اخیرا نیز رکود حاصل از شیوع کرونا و مشکلات مختلفی که در این صنعت وجود دارد، به کمک فعالان این حوزه و معدن‌داران کشور بشتابد نه اینکه با تهدیدهای جدید فشار و مشکلات را برای آنها تشدید کند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …