معاون وزیر راه به ایسنا خبر داد آخرین وضعیت کالاهای متروکه در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیش از ۷۰۰ هزار تن کالا و ۲۰ هزار TEU کالای کانتینری در فرایند متروکه شدن قرار دارند و صاحبان کالایی که بدون عذر موجه و بیش از حد کالایشان را در بنادر نگه دارند، مشمول تعرفه‌های تصاعدی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، چند ماهی است مساله ماندگاری بیش از حد کالاهای اساسی و دیگر محصولات وارداتی در بنادر و گمرکات کشور مشکل‌دار شده و در این بازه زمانی مسئولان دستگاه‌های مختلف هشدارها و اولتیماتوم‌های بسیاری به صاحبان این کالاها داده‌اند اما به نظر می‌رسد برخی از این واردکنندگان تعمدا کالای خود را در بنادر نگه می‌دارند که البته انگیزه‌های غیرموجه متعددی برای خودشان دارند.

محمد راستاد – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- در این باره به ایسنا گفت: به صورت روتین صاحبان کالایی که بدون داشتن عذر موجه و با وجود انجام شدن تشریفات لازم کالاهایشان بیش از حد در بنادر بماند مشمول تعرفه‌های تصاعدی خواهند شد که البته این مکانیسم تعرفه‌ای خود در سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها از بنادر کمک کردند.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های تصاعدی و دیگر جریمه‌ها برای صاحبان کالایی که تعمدا بار خود را ترخیص نمی‌کنند، بخشیده نخواهد شد، گفت: فرایند متروکه شدن کالا دارای مراحل قانونی و روتینی است و صاحبان کالایی که بیش از بازه زمانی مشخصه اعلام شده کالایشان در گمرک باقی بماند ضمن اینکه مشمول تعرفه‌های تصاعدی می‌شوند پس از تذکرات و هشدارهای داده شده به آنها، کالاهایشان در فرایند متروکه شدن قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار تن کالا و از نظر کانتینری بیش از ۲۰ هزار TEU کالا در فرایند متروکه شدن در بنادر قرار گرفته‌اند.

راستاد اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی طبق وظیفه ذاتی خود همواره با سرعت و دقت بالا نسبت به تخلیه و بارگیری کالاها از کشتی اقدام می‌کند و در این زمینه نرم بسیار بالایی در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی دارد و همین مساله سبب شده تا هیچ دموراژی بابت پایین بودن سرعت و کیفیت تخلیه و بارگیری کالا به کشور و صاحبان کالا تحمیل نشود.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …