ممنوعیت‌های وارداتی طولانی‌مدت، کل تجارت کشور را مختل کرد

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از سال ۱۳۹۷ به بعد شاهد اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در حوزه واردات و صادرات کشور بودیم که دلیل اصلی آن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و لزوم مدیریت نظام ارزی کشور بود. این سیاست‌ها از طرف بخش خصوصی مورد اعتراض جدی بود و در جلسات متعددی که بین فعالان اقتصادی و دولت برگزار شد، کاهش محدودیت‌ها از سوی آنها مورد تاکید قرار گرفت.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها تاکنون ادامه داشته و هرچند با نوسانات و فرازو فرودهایی همراه بود؛ اما تا همین امروز شاهد تداوم آنها هستیم. حال که در ابتدای سال ۱۴۰۱ و شروع قرنی جدید هستیم، بخش خصوصی با امید به تغییر رویکرد دولت نسبت به روند تجاری کشور خواستار پایان دادن به سیاست‌هایی هستند که به اعتقاد سیامک پیربابایی، عضو هیات مدیره مجمع واردات بسیار سخت‌گیرانه بوده است.

سیامک پیربابایی تاکید کرد: نتیجه اعمال هرگونه سیاستی درباره واردات بر کل تجارت کشور دیده می‌شود. طبق سیاست‌های بالادستی کشور، باید از خام فروشی اجتناب کنیم. اگر این حکم را کنار بگذاریم، بدون واردات مواد اولیه، تجهیزات، تکنولوژی و ماشین آلات، تولید امکان رشد ندارد و این مسئله اثر مستقیم بر صادرات کشور دارد.

او ادامه داد: همین‌طور که دیدیم در طول سه سال گذشته رشدی هم در صادرات کشور نداشتیم. اگر مجموعه‌ای از مشکلات را در نظر بگیریم بی‌توجهی به واردات بهینه یکی از جنبه‌های مهم همین مشکلات بود.

به باور این فعال اقتصادی برای رشد تراز تجاری به اندازه ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد باید درها را باز بگذاریم. برای مثال کشور ترکیه با ۲۶۰ میلیارد دلار صادرات، سطح بالایی از واردات را در قبال آن انجام می‌دهد. برای اینکه در دنیا جایگاه فعالی داشته باشیم، لازم است سیاست‌های محدودکننده را کنار بگذاریم.

عضو هیات مدیره مجمع واردات معتقد است با وجود سیاست‌های محدودکننده، قادر نیستیم به جایگاهی در تجارت جهانی دست پیدا کنیم، مگر اینکه بپذیریم زمامداران کشور به همین شرایط فعلی بسنده کرده‌اند که با توجه به اظهارات و سیاست‌های دیگری که دارند، بعید می‌دانم چنین رویکردی در نظام باشد. از سیاست‌های هسته‌ای، نانوفناوری و غیره این طور استنباط می‌شود که دولت‌مردان کشور به دنبال رشد و تعالی کشور هستند.

پیربابایی محدودیت‌های واردات در چند سال اخیر را به دلیل مشکلات و حساسیت‌های سیاسی، موقعیت ویژه و استثنا در نظر می‌گیرد و با توجه به افق و چشم‌انداز پیش‌رو که سخن از گشایش‌های سیاسی است، گفت: آثار این گشایش‌ها در صحنه اقتصادی نمایش داده می‌شود و امیدواریم در قرن جدید رویکرد جدیدی اتخاذ شده و شاهد تغییر روند تجاری کشور باشیم.

او از ظلمی که در حق واردات شد و آسیب‌هایی که به صادرات کشور وارد آمد، انتقاد کرد و افزود: دست از کنترل‌ها برداریم و اجازه دهیم بازار آزادانه به تعادل برسد. دست از رفتار ارباب‌مآبانه با اقتصاد برداریم، متاسفانه امروز از رفتار دستوری هم جلوتر رفتیم و به صورت ارباب‌مآبانه برخورد می‌کنیم. از طرفی باید نگاه‌های ضدارزشی به واردات را تغییر داده و تاکید کنیم واردات و صادرات در کنار هم موجب تقویت سطح تجاری کشور می‌شود.

او سختیگیری‌هایی که درباره واردات صورت می‌گیرد را بسیار سخت‌گیرانه توصیف و از طولانی شدن اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها انتقاد کرد و افزود: سیاست‌های مقابله با بحران نمی‌تواند در طولانی مدت ادامه پیدا کند. این سیاست‌ها چندین سال طول کشیده و باید هرچه زودتر متوقف شوند.

پیربابایی تصریح کرد: خداوند به ملت ایران مواهبی داده و باید اجازه دهیم همه مردم از آنها بهره‌مند شوند. متاسفانه سال‌ها گذشته و نسل‌ها فرسوده شدند و نتوانستند از مواهبی که خدا به آنها داده، استفاده درست کنند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید