نایب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران و رئیس خانه صمت خراسان رضوی: خانه صمت اهرم قانونی برای رسیدگی به مشکلات بخش خصوصی را ندارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در کشورهای با اقتصاد موفق، بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت می‌کند اما در کشور ما  بخش خصوصی جایگاهی ندارد.

حسن حسینی در نشست خبری که امروز در خانه صنعت معدن و تجارت استان برگزار شد، در خصوص مشکلات موجود در زمینه کالاهای اساسی و مشکلات صنعت در استان اظهار کرد:  اعتقادم بر این است که در کشور توسعه  اقتصادی‌، فرهنگی و اجتماعی بدون  حضور رسانه‌ها امکان ندارد. علی‌رغم تمام محدودیت‌ها رسانه‌ها در بازنشر خبرها، مطالبه‌گر و مطرح کننده درد دل مردم، تولید کننده و جامعه کارگری هستند.

وی با اشاره به یوم الله دهه فجر افزود: ۴۲ سال پیش  در چنین ایامی  انقلابی شکوه‌مند در کشور اتفاق افتاده  است، اما برخیذاز آرمان‌های ما بعد از این سال‌ها به خصوص در حوزه اقتصادی محقق نشده است.  امروز در کشوری مانند ایران با وجود منابع طبیعی و انسانی مناسب  بعد از ۴۲ سال  هنوز درگیر توزیع مرغ، تخم‌مرغ و شکر هستیم.

حسینی با اشاره به اینکه در سال گذشته با سه مشکل عمده رو به رو بودیم، بیان کرد: مشکل اول ویروس کرونا بود که  همه ما را فلج کرد. بحث بعدی تحریم‌ها است، شاید بتوان گفت با سخت‌ترین تحریم‌ها رو به رو هستیم و مشکل سوم بی‌درایتی  و بد عمل کردن بخشی از مدیران است که در بدنه حاکیمتی و دولتی قرار دارند.  شاید مورد سوم بیش از دو مورد اول حوزه اشتغال را آزرده کرده و امروز نتیجه این مشکلات را در واحدهای تولیدی مشاهده می‌کنیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: امروز یکی از نگرانی‌های ما  در جامعه کارفرمایی مشکلات معیشت کارگران است. حقوق پرداختی به کارگران امروز یک چهارم خط فقر در ایران  است. این خود یک مشکل اساسی دارد که بیش از نیمی از کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. رسانه‌ها باید مشکلات را عنوان و مطالبه‌گری کنند. در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد که اصحاب رسانه در کنار مردم بوده‌اند.

وی ادامه داد: امیدوارم در سال آینده این مشکلات حل شود، کارگران از سرمایه‌های با ارزش ممکلت هستند. باید بتوانیم جامعه کارگری را به نحو احسن و  بدون دغدغه حفظ کنیم تا تولید مطلوب داشته باشیم.

حسینی در مورد مشکلات بخش خصوصی و راهکارهای موجود برای حل آن بیان کرد: در دولت تمام مسائل برای بخش خصوصی شبیه تعارف است. در دنیا بخش خصوصی به صورت واقعی ورود پیدا کرده است اما در کشور ما اینگونه نیست. در کشورهای با اقتصاد موفق، بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت می‌کنند. در کشور ما  بخش خصوصی جایگاهی ندارد. ما برای مشکلات بخش خصوصی کاری انجام نداده‌ایم. امروز بخش خصوصی چه توسعه‌ای پیدا کرده است؟ اقتصاد ایران در حال حاضر بیشتر دولتی است.  اگر بخواهد این مشکلات ریشه‌ای حل شود باید حرف به عمل  برسد. در کشور ما قانون فضای کسب و کار اجرا نمی‌شود.

وی در مورد عملکرد خانه صمت در مورد رفع مشکلات کالاهای اساسی از جمله روغن نباتی بیان کرد:  به نظر بنده در هیچ کجای دنیا دولت مسئول توزیع روغن نیست.  درد ما این است که در کشور ما همه چیز دولتی است. در خانه صنعت، معدن و تجارت مطالبات بخش خصوصی به ما منعکس شده  و ما این مشکلات را به  بخش دولتی  منعکس می‌کنیم. اهرم قانونی برای رسیدگی مستقیم در اختیار ما وجود ندارد بنابراین به رسانه‌ها مراجعه می‌کنیم. به ما اختیار فعالیت و تصمیم‌گیری‌ها را نمی‌دهند  و این مساله در دست دولت است.  ما در قالب مطالبه‌گر می‌توانیم فعالیت کنیم اما تصمیم گیرنده دولت است. از هفت ماه پیش مشکل مربوط به روغن و شکر را اطلاع رسانی کرده بودیم.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به  بحث شکر و مشکلات آن در استان خاطر نشان کرد:  ما در بحث  شکر در استان مشکل داریم. از مرداد ماه به ما سهمیه شکر داده نشده و عنوان شده است که چون کارخانه‌های قند کار می‌کنند از محل شکر کارخانه‌های قند باید شکر واحدها تامین شود. در سال  جاری چغندر قند به میزان مناسب  برای تامین  شکر استان  موجود نبود. چرا باید واردات چغندر کم باشد؟ وی با طرح این پرسش که چرا در کشور شکر را باید وارد کنیم؟ گفت: برای اینکه  سود در واردات است نه تولید، رانت در واردات است نه در تولید. در اخرین جلسه ستاد تنظیم بازار ۲۹هزار و ۵۰۰ تن  شکر به استان خراسان‌رضوی با ارز نیمایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اختصاص یافته است در حالی که در آن زمان شکر با قیمت ۱۰ هزار تومان در بازار بود. اینگونه تولید کننده نیز با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.تمام چشم امید ما به  شکر نیشکر است. قیمت تضمینی نهاده های کشاورزی در کشور بسیار دیر هنگام مشخص می‌شود. ما این مشکل در سال آینده با گوجه فرنگی خواهیم داشت.

وی در مورد عدم دریافت سهمیه روغن کارخانه‌های خراسان‌رضوی که باعث کمبود روغن نیز شده است، عنوان کرد:  چهار کارخانه روغن‌کشی در استان وجود دارد. این چهار کارخانه در سال جاری یک چهارم ظرفیت در قالب سهیمه خود را  کار نکرده‌اند. در بحث روغن  مشکلاتی در سطح گمرگ نیز وجود داشت و روغن در زمان مناسب ترخیص نشد.  برای نحوه توزیع ناعادلانه روغن  مکاتباتی با جناب آقای رزم حسینی انجام شده است. ما این موضوع را به عنوان تقاضا نیز به آقای پژمانفر منعکس کرده‌ایم. تا سهم روغن کارخانه‌های استان برای مصرف خودمان بازگردانده شود. کارخانه روغن کاشمر تعطیل است اگر این کارخانه فعال شود مشکلات روغن حل خواهد شد.

حسینی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص  برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان صمت  خراسان‌رضوی در حوزه معادن برای جلوگیری از خام فروشی تصریح کرد:  مقام معظم رهبری در خصوص عدم خام فروشی  و فرآوری در حوزه معادن تاکیدات بسیاری داشته اند. خوشبختانه در چند سال اخیر فعالیت‌های خوبی در حوزه معادن انجام شده و از خام فروشی‌ها تقریبا جلوگیری شده است.  با این وجود هنوز در بعضی بخش‌ها مشکلاتی وجود دارد. مساله ای که امروز به دلیل بیماری کرونا با آن مواجه هستیم تولیدات شوینده‌ها و ضدعفونی ها است. به دلیل بیماری کرونا صادرات این اقلام به خارج از کشور ممنوع شده است. در صورتی که مواد اولیه این مواد را صادر می‌کنند. صادرات مواد اولیه تولید  باعث می‌شود تا  ظرفیت تولید کارخانه‌ها در استان افت نموده و از طرفی  به صورت غیرمستقیم مشتری‌های محصولات شوینده را به دلیل فروش مواد خام  و تکنولوژی از دست بدهیم. در حال حاضر در حوزه معادن شرکت‌های دانش بنیان به خوبی ورود پیدا کرده‌اند.

وی در مورد دلایل مشکلات آرد در استان تاکید کرد: در استان مشکلی در زمینه تامین آرد وجود ندارد. زیرا ذخایر استراتژیک در کشور بالا است. اما نحوه‌ مداخلات بی‌موقع و نا به هنگام دستگاه‌ها در استان برای همه مشکلاتی را به وجود آورده است. نرخ نان طی سه سال گذشته در استان افزایش بالایی نداشته است. در حالی که هزینه‌ها افزایش داشته است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی بیان کرد: در همین جا اعلام می‌کنم  به مناسبت دهه فجر کلینیک مرکز داوری با سه شعبه در خراسان رضوی به زودی افتتاح خواهد شد. با امضای تفاهم نامه ملی میان قوه قضاییه و خانه صمت به زودی کلینیک‌های مرکز داوری در خانه‌های صمت افتتاح می‌شود .
حسین خانی‌زاده، دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: اصحاب رسانه در گره‌گشایی از مشکلات از ارکان مهم هر جامعه ای هستند. اگر قلم به انحراف کشیده شود جامعه به انحراف کشیده خواهد شد. جامعه انتظار صداقت از اصحاب رسانه را دارد. خانه صمت نیز تعامل بسیار خوبی با مدیران ارشد استانی، نمایندگان مجلس، فعالان اقتصادی استان خراسان‌رضوی و …  دارد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …