نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛ ضرورت حذف بودجه نهادهای موازی / تراز عملیاتی مثبت؛ عامل تعیین‌ کننده بودجه۱۴۰۱

نماینده مردم الیگودرز با اشاره به اهمیت تدوین و تصویب بودجه‌ای در تراز اهداف کلان کشور گفت: به اعتقاد کارشناسان، ریشه بسیاری از مشکلات کشور و اصل مسئله گرانی ها، برآمده از کسری بودجه است. زمانی که بودجه سنواتی کشور برنامه محور نباشد و مبتنی بر واقعیات اقتصادی تنظیم نشده باشد، شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله تورم، رشد اقتصادی، توسعه پایه پولی، کاهش ارز پولی ملی و…با تکانه‌ها مواجه خواهند شد و در این شرایط معیشت اقشار کمتربرخودار جامعه نیز دستخوش نوسانات پی در پی می‌شود.

خدابخشی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، تدوین امورات مرتبط با بودجه با دولت است، گفت: درحال‌حاضر روند کلی تدوین بودجه ۱۴۰۱ در سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است. بر اساس اعلام مسعود میرکاظمی ستاد تدوین بودجه۱۴۰۱ در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است. بر اساس اعلام مسئولان دولتی، قرار است بودجه سال آینده، نیمه آذر راهی بهارستان شود تا نمایندگان به صورت موردی ردیف‌های مهم‌ترین سند مالی سالانه کشور را بررسی کنند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص مهم‌ترین گزاره هایی که در روند کلی اصلاح ساختار بودجه باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهارکرد: برنامه محور بودن تخصیص منابع و ارائه بودجه‌ای مبتنی بر عملکرد واقعی دستگاه ها، مهم‌ترین ضرورت در تدوین و بررسی بودجه است. تلاش مجلس و دولت آن است که بودجه ۱۴۰۱ مبتنی بر عملکرد واقعی دستگاه‌ها ارائه شود. یعنی هر دستگاه، نهاد و ارگانی که قرار است، سهمی در بودجه داشته باشد، باید از قبل مشخص کند که قرار است این منابع را صرف چه اموری کند. ضمن اینکه گزارش فعالیت‌های دستگاه‌ها نیز در بازه زمانی ۳ماهه باید در اختیار کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار گیرد.

او همچنین افزود: از سوی دیگر نخستین بودجه قرن جدید خورشیدی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دیگر هدررفت منابعی در آن وجود نداشته باشد. بسیاری از بخش‌ها و حوزه هایی که فعالیت‌های موازی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و… دارند، باید فعالیت خود را با دستگاه‌های مادر تجمیع کنند تا آشفتگی و شلختگی موجود در بودجه، جای خود را به انتظام و انضباط مالی بدهد.

خدا بخشی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس شاخص هایی را در روند کلی تدوین بودجه مد نظر قرار دارد؟ گفت: مجلس به دنبال تعریف شاخص هایی است که بودجه بر اساس آن تنظیم شود، به گونه‌ای که جدا از حقوق و دستمزدها، سایر ماموریت‌های بودجه‌ای تنها مبتنی بر عملکرد دستگاه‌ها تخصیص پیدا کند. درحال‌حاضر ردیف‌های فراوانی در بودجه وجود دارند که فعالیت‌های آنان عایدی قابل توجهی برای کشور ندارد. این روند در بودجه سال آینده تغییر می‌کند.

این نماینده ادامه داد: در واقع بودجه ۱۴۰۱ به طور مشخص باید اثرات مثبتی در متغیرهای کلان اقتصادی مانند تورم، رشد نقدینگی، توسعه پایه پولی و…داشته باشد. در شرایطی فعلی رشد مستمر اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری نیز برای کشور بسیار مهم است و بودجه ۱۴۰۱ باید روند کوچک شدن کیک اقتصادی که طی سال‌های اخیر شدت گرفته را متوقف سازد. از سوی دیگر برای نمایندگان ثبات در اقتصاد کلان مهم است و چنانچه بودجه به درستی تدوین شود، شاهد ثبات در شاخص‌های کلان اقتصادی نیز خواهیم بود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یادآور شد: چنانچه بودجه با کمترین وابستگی به منابع غیر پایدار تدوین شود، بودجه مناسبی بسته شده است. معتقدم تراز عملیاتی بودجه، تعیین‌کننده است، چرا که یک شاخص کنترلی مهم است که به مجلس کمک می‌کند، بودجه را با کمترین کسری تصویب کند. در واقع هدف نهایی بودجه، تراز عملیاتی مثبت است تا توازن لازم در منابع و درآمدها ایجاد شود.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: در شرایط فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جریان دیدارها و ملاقات هایی که با وزرای کابینه، معاونان رییس‌جمهوری و مسئولان اقتصادی دارد، تلاش می‌کند تصویری از مهم‌ترین کاستی‌ها و مشکلات بودجه ۱۴۰۰ به‌دست بیاورد تا این مشکلات در جریان بررسی سال آینده مورد توجه قرار بگیرد. دستگاه‌های اجرایی از طریق گزارش‌های مستند به کمیسیون، تصویری از چرایی عدم تحقق ردیف‌های بودجه ارائه خواهند کرد.

خدا بخشی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع باید مشخص شود دلیل عدم تحقق‌ها در دستگاه‌های گوناگون چه بوده است. اگر این عدم تحقق‌ها با استدلال‌های معقولی همراه باشد، این ردیف‌ها در بودجه سال آینده تعدیل خواهند شد. اما اگر دلایل قانع کننده‌ای برای عدم تحقق منابع موجود در ردیف‌ها وجود نداشته باشد و پای کم کاری و سوءمدیریت در میان باشد، مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی خود تلاش خواهد کرد، مسببان بروز این مشکلات را وادار به پاسخگویی کند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید