نقشه راه سه ساله برای حل مبادلات مالی ایران و روسیه تدوین شده است

روز گذشته اتاق مشترک ایران و روسیه، میزبان هیات تجاری از استان ساراتف روسیه بود. این نشست حضوری برای اولین بار بعد از شیوع کرونا برگزار شد و طی آن ۷ شرکت روسی در قالب هیاتی به ریاست سرگی میرونف رئیس مرکز حمایت از صادرات استان ساراتف روسیه به ایران آمدند. زمینه فعالیت این شرکت‌ها در حوزه‌های  محصولات کشاورزی و صادرات غلات، سیستم‌های ایمنی حریق، تامین تجهیزات ورزشی در فضای باز، خدمات لجستیک اعم از حمل و نقل دریایی و ریلی و کانتینر است و قرار است ظرف سه روز حضور آنها در ایران و دیدار با شرکت‌های ایرانی زمینه انعقاد قراردادهای دو جانبه و صادرات و واردات کالا فراهم شود.  

مشکل صدور ویزای تجار ایرانی و مبادلات مالی با روسیه باید حل شود

هادی تیزهوش‌تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در این دیدار با اشاره به قدمت تاریخی روابط تجاری دو کشور گفت: متاسفانه به دلیل وجود برخی مشکلات سطح مبادلات تجاری ایران و رسیه در سطح رضایت‌بخشی نیست. این در حالی است که زمینه همکاری‌های ما بسیار زیاد است. امیدوارم با تلاش‎هایی که دولت‌های ایران و روسیه و بخش خصوصی دو کشور دارند بتوانیم حجم صادرات و واردات میان ایان و روسیه را افزایش دهیم.

او به مشکل صدور ویزا برای تجار ایرانی از سوی دولت روسیه اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود دولت روسیه با توجه به زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور برای حل این مشکل عزم جدی داشته باشد.

تیزهوش‌تابان ادامه داد: در این نشست قرار است اطلاعاتی درباره ظرفیت‌های اقتصادی ایران به طرف روسی ارائه کنیم و همچنین به همکاران ایرانی خودمان هم اطلاعات مفیدی از موقعیت‌های اقتصادی منطقه ساراتف ارائه خواهیم کرد.

او در پایان گفت: مهم این است که این جلسات کاربردی باشند و حسن این نشست‌های رودر رو این است که دو طرف می‌توانند همدیگر را بشناسند و ارتباطات مستمر و پایداری با هم برقرار کنند.

تعیین نقشه راه سه ساله برای حل موانع بین بانکی ایران و روسیه

رستم ژیگانشین نماینده تجاری روسیه در ایران هم در این نشست با بیان اینکه این دیدار فرصت خوبی بعد از ایجاد شرایط پاندمی کرونا بود که دور هم جمع شویم، ابراز امیدواری کرد: دو طرف بتوانند از آن برای افزایش توانمندی یکدیگر استفاده کنند.

او با اعلام خبر تشکیل کلوپ تجاری ایران و روسیه گفت: امیدوارم بتوانیم ردر بخشی از بازدید هیات‌های تجاری با یکدیگر این کلوپ را هم افتتاح کنیم. یکی از اهداف شکل‌گیری این کلوپ این بود که معضلات و مشکلات همکاری‌ها و تبادلات تجاری دو طرف را شناسایی و حل کنیم.

ژیگانشین با تایید مشکل صدور ویزا برای تجار ایرانی از سوی روسیه ادامه داد: ما در تلاشیم از طریق سفارت و رایزنی با دولت روسیه این مشکل را حل کنیم.

او با تاکید بر اینکه سطح تبادلات تجاری ایران و روسیه اصلا در سطح خوبی نیست و باید برای افزایش آن تلاش کرد گفت: در ۷ ماه گذشته بر اساس آمار اداره گمرک روسیه تبادل تجاری ایران و روسیه ۴۲ درصد افزایش داشته است. امیدوارم با تلاش دو طرف و به خصوص تجار ایرانی نه تنها این دستاورد حفظ بلکه افزایش یابد.

ژیگانشین به مشکل تبادلات بین بانکی ایران و روسیه هم اشاره کرد و گفت: هفته گذشته کارگروهی در محل اقامت سفیر ایران در روسیه با حضور روسای دو بانک ایران و روسیه برگزار و این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این رابطه برای سه سال آینده نقشه راهی تنظیم شده و امیدواریم با اعمال این نقشه راه شاهد حل موانع مبادلات بین بانکی دو کشور باشیم.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …