نقش سایت علی بابا در تجارت و بازرگانی بین الملل

ثبت نام در سایت علی بابا

 

امروزه نقش فن آوری اطلاعات و اینترنت در تجارت جهانی به شدت پر رنگ می باشد. ما در اینجا قصد نداریم از اهمیت نقش اینترنت در فرآیند بازرگانی، تجارت بین المللی و همچنین تاریخچه ی آن برای شما سخن بگوییم. چرا که معتقدیم مخاطبان ما کاملاً به نقش اینترنت و تجارت الکترونیک در بازرگانی بین المللی واقف هستند. علاوه بر این، رویکرد اصلی این مقاله یک رویکرد عملی و کاربردی می باشد. به طور قطع، شما به جای دانستن تاریخ و مطالب صرفاً آکادمیک، بیشتر علاقمند به استفاده ی حرفه ای از این ابزار جهت پیشبرد اهداف بازرگانی خود می باشید. 

کاربران وبسایت علی بابا Alibaba.com 

 

– خریداران (Buyers)

-عرضه کنندگان(Suppliers).

خریداران به دنبال یافتن بهترین محصول و تأمین کننده می باشند، از این جهت در این فصل اصول منبع یابی در وبسایت علی بابا Alibaba.com را آموزش خواهیم داد.

از طرفی عرضه کنندگان و تأمین کنندگان نیز در این سایت به دنبال فروش حداکثری محصولات خود و یافتن خریداران خوش حساب هستند و به همین دلیل مطلب بعدی ما آموزش استراتژی های یافتن خریدار می باشد.
مطالعه ی این استراتژی ها موجب ایجاد یک بینش کاربردی در زمینه ی تجارت بین المللی در شما شکل خواهد شد، بینشی که شما را برای انجام تجارت در دنیای آینده آماده می کند!

عصر اینترنت چیست؟

عبارت عصر اینترنت، مانند یک چتر بر زندگی مردم در قرن ۲۱ ام گسترده شده است. عصر اینترنت، به معنای عصری است که در آن حجم وسیعی از اطلاعات در کسری از ثانیه به سراسر دنیا انتقال پیدا می کند. در عصر اینترنت، مخاطبان و مشتریان ما دیگر منطقه ای و یا محلی نیستند، بلکه ما با خیل وسیعی از مخاطبان بین المللی مواجه هستیم. در این عصر کوچکترین اشتباه بازاریابی به سرعت از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی در سطح دنیا پخش می شود و ممکن است کسب و کاری به بزرگی رستوران های زنجیره ای پیتزا دومینوز را تا مرز ورشکستگی ببرد. 

وبسایت علی بابا Alibaba.com در چنین عصری متولد شد و در حال رشد می باشد. یکی از دلایلی که باعث شده است تا بازرگانان در سراسر دنیا به این وبسایت اعتماد نمایند، ذاتِ همان ویژگی های اصلی عصر اینترنت می باشد. در عصری که بر خلاف گذشته، همه چیز زیر ذره بین متخصصان و کارشناسان حرفه ای قرار دارد و کسب و کار ها نهایت تلاش خود را می کنند تا مرتکب کوچکترین اشتباهی نشوند، وبسایت Alibaba.com توانسته است تا کنون بر مبنای ارزش های اصلی سازمانِ خود در این عصر موفق عمل نماید. 
 

تجارت الکترونیک E-Commerce چیست؟

همانطور که استاد بزرگ مدیریت، پیتردراکر، در سال ۲۰۰۲  پیش بینی کرده بود، تجارت الکترونیک دنیای کسب و کار را اکنون متحول نموده است. تجارت الکترونیک  به معنای  استفاده از فناوری اطلاعات، اینترنت، نرم افزار ها و برنامه های تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی(تبلت ها، ساعت های هوشمند و …) برای انجام معاملات تجاری می باشد. در تجارت الکترونیک کالا، خدمات و یا اطلاعات می تواند مورد معامله قرار بگیرد. یک نکته ی قابل توجه  در اینجا، تفاوت میان دو اصطلاح تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک  می باشد. بسیاری از افراد و حتی کارشناسان حوزه ی بازرگانی به اشتباه این دو اصطلاح را به یک معنا می دانند. اما کسب و کار الکترونیک داری مفهومی متفاوت از تجارت الکترونیک می باشد. کسب و کار الکترونیک مفهومی وسیع تر از تجارت الکترونیک دارد. این مفهوم نه تنها به انجام معاملات(خرید، فروش، حمل و …) از طریق فناوری اطلاعات اشاره دارد، بلکه شامل آنلاین نمودن کلیه ی فرآیند های کسب کار نظیر خدمات مشتریان، تبادل اطلاعات با شرکای تجاری، آموزش الکترونیکی و … می شود. از این منظر، تجارت الکترونیک به عنوان جزئی از کسب و کار الکترونیک به حساب می آید. در عصر حاضر ۸۵ درصد از حجم معاملات در تجارت الکترونیک مربوط به کسب و کار های B2B مانند وبسایت علی بابا Alibaba.com می شود(توربان  و همکاران، ۲۰۱۷). 

 

ارزش آفرینی سایت علی بابا Alibaba.com در بازرگانی بین المللی

اکنون که با مفهوم تجارت الکترونیک در عصر اینترنت آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به صورت دقیق تری، مدل ارزش آفرینی وبسایت علی بابا Alibaba.com در بازرگانی بین المللی را مورد بررسی قرار دهیم. 

به زبان ساده وبسایت علی بابا  Alibaba.com  یک بازار آنلاین است که از عناصر استراتژیک زیر تشکیل شده است:

۱) بستر یا پلتفرمی برای خریداران
۲) بستر یا پلتفرمی برای تأمین کنندگان و فروشندگان
۳) اجتماعات آنلاین
۴) خدمات و سرویس های B2B 

تلاش وبسایت علی بابا Alibaba.com در راستای فراهم ساختن شرایطی است که در آن خریداران، تأمین کنندگان، فروشندگان و بازرگانان به راحتی به انجام معاملات خود بپردازند. در شکل زیر نقش وبسایت علی بابا Alibaba.com در بازرگانی بین المللی به نمایش در آمده است. 

 

کسب در آمد از سایت علی بابا

 

تأمین کنندگان و فروشندگان می توانند با قرار دادن کاتالوگ ها، اطلاعات تماس شرکت، مشخصات محصولات و… در وبسایت علی بابا Alibaba.com، خریداران بین المللی را بیابند. در وبسایت علی بابا Alibaba.com تأمین کنندگان و فروشندگان همچنین می توانند از برنامه های آموزشی بازاریابی و بازرگانی ارائه شده در پلتفرم مخصوص خودشان بهره ببرند.

خریداران در این مدل ارزش آفرین، می توانند محصولات مورد نظر خود و همچنین تأمین کنندگان و فروشندگان را جستجو و با آنان ارتباط برقرار کنند. در وبسایت علی بابا Alibaba.com این قابلیت برای خریداران فراهم شده است تا درخواست ها و نیازهای خود را ثبت نموده و از تأمین کنندگان مختلف مظنه ی قیمت دریافت نمایند، فروشندگان را ارزیابی نموده و نظر خودشان را در مورد تجربه ی تجارت با آن ها به اشتراک بگذارند. دیگر امکانات و قابلیت هایی که مختص خریداران می باشند نظیر خدمات بازرسی، بیمه و … که وبسایت علی بابا Alibaba.com آن ها را فراهم آورده است.

خدمات وبسایت علی بابا Alibaba.com به طور خلاصه شامل تسهیل نمودن ارتباطات اولیه، مکاتبات و مذاکرات بین خریداران و تأمین کنندگان می شود. این امر منجر به انجام معامله بین آن ها خواهد شد. همچنین این وبسایت برای خدماتی نظیر پرداخت بین المللی، بیمه و حمل و نقل نیز تمهیداتی تدارک دیده است. وبسایت علی بابا Alibaba.com تمام ضروریات انجام یک معامله ی بین المللی  بر بستر فناوری اطلاعات و اینترنت را فراهم آورده است. راجع به تمامی امکانات این وبسایت در مقالات دیگر توضیحات مفصلی را ارایه خواهیم نمود. 

حساب شخصی هر کاربر یا همان My Alibaba یکی دیگر از عوامل تشکیل دهنده ی مدل ارزش آفرینی وبسایت  علی بابا Alibaba.com می باشد که امکان مدیریت کردن ارتباطات و امور تجاری هر کاربر را به صورت اختصاصی فراهم نموده است.

پلتفرم ها و ابزارهای دیگری نیز همراه با وبسایت علی بابا Alibaba.com و تحت مالکیت گروه علی بابا به رسالت وبسایت  علی بابا Alibaba.com کمک می کنند. پردازش ابری Alibaba، سیستم پرداخت علی پی Alipay و دیگر پلتفرم ها همه و همه دست به دست هم داده اند تا در مدل ارزش آفرینی وبسایت علی بابا Alibaba.com به بهترین نحو تجارت بین المللی را تسهیل نمایند.

وبسایت علی بابا Alibaba.com ضمن تسهیل نمودن فرآیند تجارت بین المللی به یک پایگاه داده ای بسیار با ارزش دست یافته است که هم اکنون این پایگاه داده نقش قلب تپنده ی مدل ارزش آفرینی وبسایت علی بابا Alibaba.com را بازی می کند. این منبع اطلاعات، محصولات وسیعی از ده ها صنعت مانند کشاورزی، پوشاک، خودرو، اسباب بازی و … را در بر می گیرد. جالب است بدانید هریک از این دسته بندی ها به صدها زیر مجموعه تقسیم می شوند تا بتوان اهداف بازاریابی را با دقت بیشتری دنبال نمود. برای مثال صنعت اسباب بازی خود شامل عروسک ها، اسباب بازی های الکترونیکی، اسباب بازی های چوبی و … می شود. از طرف دیگر هرکدام از آن زیر مجموعه ها در ذیل چهار گروه فروشندگان، خریداران، عاملان تجارت و شرکت ها طبقه بندی می شوند. 

شاید هنگامی که علی بابای داستان ها وارد غار شگفت انگیزش شده بود یک احساس سردرگمی داشت! اما وبسایت  علی بابا Alibaba.com یک موتور جستجوی بسیار قدرتمند برای جستجو در این پایگاه داده تعبیه کرده است تا کاربران وبسایت  علی بابا Alibaba.com به راحتی از این پایگاه داده بهرمند شوند.

وبسایت علی بابا Alibaba.com ابزارهای متنوعی مانند ایمیل رایگان، مرکز پاسخگویی آنلاین، آموزش های مخصوص بازرگانان، اخبار روز حوزه ی تجارت بین المللی، اطلاعیه های نمایشگاه های تجاری، اطلاعات حقوقی، داوری، انجمن ها و گروه های گفتگو و تبادل اطلاعات، بررسی روند های تجارت و .. را برای کاربران قرار داده است. بعلاوه هریک از تأمین کنندگان می توانند یک صفحه با سلیقه ی خودشان در وبسایت علی بابا Alibaba.com داشته باشند و محصولاتشان را آن گونه که میخواهند به نمایش بگذارند.

 

Aliwangwang نرم افزار علی ونگ ونگ Aliwangwang  

ابزار دیگری که در اینجا قصد معرفی آن را داریم نرم افزار موبایلی تردمنجر Trade Manager می باشد. علی ونگ ونگ Aliwangwang یا Trade Manager یک پیام رسان مختص بازرگانان وبسایت علی بابا Alibaba.com است که امکاناتی بیش از رساندن پیام در اختیار کاربران قرار می دهد. این نرم افزار علاوه بر آن که امکان چت و گفتگو در هر لحظه را برای فروشندگان و خریداران فراهم کرده است، امکانات دیگری مانند خدمات ترجمه ی آنلاین، امکان جستجوی تأمین کنندگان و خریداران را نیز در خود جای داده است. نقطه ی قوت و برتری این نرم افزار چند زبانه بودن و ارزان بودن آن است (امکان پیام رسانی رایگان می باشد). با استفاده از Trade Manager شما قادر خواهید بود تا به هرزبانی که می خواهید پیام خود را برای طرف مقابل ارسال نموده و آن فرد پیام شما را به زبان خودش دریافت و پاسخ دهد؛ سپس پاسخ او همزمان به زبان شما ترجمه و برای شما نمایش داده می شود.

 

دانلود نسخه دسکتاپ نرم افزار Aliwangwang

 

سایت علی اکسپرس

 

Alisupplier نرم افزار علی سوپلایر Alisupplier

 

اخیراً نرم افزار موبایلی مجزایی به نام علی سوپلایر Alisupplier برای تأمین کنندگان ایجاد شده است. این نرم افزار در واقع نسخه ی سبک تر، محدود تر ولی سریع تر نرم افزار Trade Manager می باشد. علی سوپلایر Alisupplier می تواند به خوبی با بخش پیام رسان Trade Manager همگام سازی شود، به سرعت درخواست های مظنه قیمت و سفارشات را مدیریت کند، یک پایگاه داده ساده در مورد وضعیت بازدید از محصولات را برای تأمین کننده به نمایش بگذارد، سمینار های آنلاین و برنامه های آموزشی مختص تأمین کنندگان را عرضه نماید. اگر شما به عنوان یک تأمین کننده قصد انجام تجارت بین المللی از طریق وبسایت علی بابا Alibaba.com را دارید، به شما پیشنهاد می شود این نرم افزار را دانلود نمایید و از امکانات آن بهره ببرید. برای دانلود اپلیکیشن علی سوپلایر Alisupplier روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

نماینده علی بابا در ایران

 

مطالب مشابه:

————————————————————

————————————————————

محصول پیشنهادی با این مطلب:

کتاب آموزش صادرات و واردات از طریق سایت علی بابا

 

اینستاگرام آموزش صادرات و واردات  ویدئوهای بیشتر ببینید.  واتساپ آموزش صادرات و واردات۰۹۰۳۱۱۴۲۹۳۸

 

 

حتما ببینید

پروفرما اینویس یا پیش فاکتور چیست؟

  پروفرما اینویس اولین سندی است که در یک معامله بین‌المللی توسط فروشنده صادر می‌شود. بعد …