نیاز به نیروی متخصص و ماهر در صنعت و معدن به شدت احساس می شود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران در برنامه زنده به وقت ابران که شامگاه یکشنبه از شبکه اموزش و با حضور معاون اموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به روی انتن رفت ضمن تشریح حال این روز های صنعت گفت:باید به […]

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران در برنامه زنده به وقت ابران که شامگاه یکشنبه از شبکه اموزش و با حضور معاون اموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به روی انتن رفت ضمن تشریح حال این روز های صنعت گفت:باید به صنعت و معدن کشور در این سال سخت ببالیم و افتخار کنیم در حالی که در اوایل سال با مشکل تامین ماسک ساده مواجه بودیم،امروز نه تنها در تامین نیاز داخل بی نیاز هستیم.بلکه در بسیاری از مواد و لوازم پزشکی و بهداشتی صادرکننده ایم.و این باعث افتخار بنده و همکارانم در حوزه صنعت و معدن می باشد.
وی افزود :با همه مشکلات باید بگوییم در جهش تولید به معنای تغییر بسیار موفق بوده ایم و از این نظر باید بگویم بخش بزرگی از منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید محقق شده است.
سید عبدالوهاب سهل ابادی با توجه به موضوع برنامه اشاره کرد:نیاز صنعت به اموزش و برعکس بر کسی پوشیده نیست و سال های سال است بحث ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شده و ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در وزارتخانه ها و دانشگاه ها به همین دلیل بوده است اما این ارتباط به نحو درست شکل نگرفته و ما امروز هم در بدنه کارگری ،تکنسین و کارشناسی با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم.
وی با توجه به ضعف قانونی در روابط استخدامی افزود:زمانی که یک فارغ التحصیل دانشگاهی در یک کارخانه تولیدی یا معدن استخدام می شود چهار سال زمان می برد تا از یک دانشجوی تازه فارغ التحصیل به یک فرد ماهر و مجرب تبدیل گردد و درست در همین زمان به راحتی به محل دیگری برای کار می رود و کار فرما نیز نمی تواند کاری در این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد:ایجاد بستر های لازم برای حضور دانشجویان و اساتید در واحد های تولیدی  و معادن ، همچنین مشوق های لازم جهت انگیزه بخشیدن به اساتید و دانشجویان از یک طرف و کارفرمایان و سرمایه گذاران از سوی دیگر در ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت بسیار موثر خواهد بود.
سهل ابادی در ادامه با اشاره به قانون نظام جامع اموزش فنی و حرفه ای،ضمن تمجید از قانون گذار برای تصویب این قانون ،از عدم توجه جدی به بخش خصوصی در این قانون ابراز گله کرد اما در عین حال خواستار اجرای جدی این قانون شد و گفت:اگر این قانون به درستی اجرا گردد قطعا نیاز صنعت و معدن کشور به داشتن نیروی کار ماهر تا حد بسیار زیادی مرتفع می گردد.
سهل ابادی با اشاره به اینکه در اتاق اصناف بحث اموزش به صورت جدی پیگیری و هر شخص برای گرفتن پروانه کسب باید دوره های اموزشی عمومی و تخصصی را گذرانده و سپس می تواند مجوز بگیرد خواستار توجه جدی مسئولان به ویژه وزارت صمت به مقوله اموزش های قبل از صدور جواز های تاسیس و پروانه های بهره برداری شد.

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران با ابراز تاسف از عدم تصویب بودجه لازم بخش پژوهش در مجلس خواستار بازگشت قانون تخصیص بخشی از عوارض فروش به حوزه پژوهش که در دهه هفتاد اجرا و با تجمیع عوارض برداشته شد گردید.
سید عبدالوهاب سهل ابادی با اشاره به اقدامات خانه صنعت، معدن و تجارت در حوزه اموزش گفت:باید با افتخار بگویم که طی چند سال گذشته با تشکیل واحد اموزش در خانه هاس صمت استان ها و کمیسیون اموزش،پژوهش و فناوری در خانه ایران اقدامات جدی و موثری در این زمینه توسط بخش خصوصی انجام شده است.و طبق تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای کشور مجوز مجتمع اموزش جوارکارگاهی و بین کارگاهی نیز صادر و امیدواریم در سال اینده کلیه شعب استانی این مجتمع شروع به کار نمایند.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری معاونت اموزش ،پژوهش و فناوری وزارت صمت اعلام کرد  خانه صنعت،معدن و تجارت  امادگی کامل جهت هرگونه همکاری با وزارت صمت در حوزه اموزش را دارد.

معاون اموزش،پژوهش و فناوری وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز در این برنامه با ابراز خورسندی از حضور فعال بخش خصوصی به ویژه خانه صمت در زمینه اموزش بیان داشت:یکی از اساسی ترین پیش نیازهای توسعه، اموزش نیروی انسانی است و با توجه به پیشرف تکنولوژِ نیاز به این اموزش از هر ده سال به پنج و در اینده نزدیک به دوسال یک بار خواهد رسید که این خود نشان دهنده نیاز جدی صنعتو معدن به اموزش است.
دکتر برات قبادیان با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی وزارت صمت بحث اموزش نیست و متولی اموزش دو وزارتخانه اموزش و پرورش و اموزش عالی هستند بیان داشت:وزارت صمت به جهت درک اهمیت مقوله اموزش اقدام به طراحی سامانه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ)نموده که یکی از اهداف این سامانه ایجاد بستر لازم برای اعلام نیاز از سوی بخش صنعت و معدن به دانشگاه است.و تا کنون بالغ بر پنج هزار اعلام نیاز صورت گرفته است.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد با حضور فعال و موثر تر بخش خصوصی بتوان نیازمندی به نیروی کار ماهر را مرتفع نمود .همچنین با ارائه طرح های تشویقی فرصت های مطالعاتی اساتید در داخل کشور و واحدهای صنعتی و معدنی داخلی تحقق پیدا کند وو انگیزه دانشجویان نز برای گذراندن دوره های کار اموزی در واحد های تولیدی و معدنی بیشتر تقویت گردد.

 

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …