همکاری‌های ایران و قزاقستان در بخش خدمات فنی و مهندسی احیا شود

«غیرت توربایف»، معاون وزیر تجارت قزاقستان با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ایران دیدار کرد. این نشست با حضور اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در تهران، محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران و امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان برگزار شد.

غلامحسین شافعی در این نشست از اشتراک فرهنگی ایران و قزاقستان گفت: ایران و قزاقستان اشتراکات فرهنگی بالایی دارند و روابط خوب میان این دو کشور از سابقه تاریخی برخورد است. من هودم از نزدیک شاهد بودم که خیلی از مراسم ستتی در قزاقستان به مراسم‌های ایرانی شباهت دارد. از طرفی در استان گلستان و گرگان خیلی از هم‌وطن‌های ما قزاق هستند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی افزود: قزاقستان بزرگ‌ترین کشور آسیای مرکزی است که بعد از استقلال روند رشد خوبی را طی کرده است. قوانین اقتصادی قزاقستان براساس اقتصاد آزاد و مدرن بنا شده است. از طرفی روابط سیاسی دو کشور ایران و قزاقستان از استحکام خوبی برخوردار بوده و روش مستقل قزاقستان نسبت به ایران بسیار قابل احترام است. سطح مناسبات سیاسی و فرهنگی دو کشور بسیار بالاست اما روابط اقتصادی تناسبی با آن ندارد. البته می‌دانیم که تحریم‌ها هم بر روابط اقتصادی اثرگذار بوده ولی با توجه به روابط خوب سیاسی، می‌توان به آینده همکاری‌های اقتصادی امیدوار بود.

شافعی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ایران و قزاقستان، تصریح کرد: قزاقستان در حوزه معدن، کشاورزی، منابع آبی و صنایع متوسط و کوچک رشد خوبی داشته و پیشرفت خوبی دارد. ظرفیت قابل توجهی در این حوزه‌ها برای گسترش همکاری وجود دارد.

او همچنین با اشاره به ظرفیتهای دو کشور در حوزه حمل و نقل، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل کشور حضور ثالث بر گسترش روابط کمک می‌کند. از طرفی ما نیازمند توسعه زیرساخت در حمل و نقل دریایی و ریلی هستیم.

شافعی در ادامه به ظرفیت خدمات فنی و مهندسی در ایران اشاره کرد: قبلاً در بخش خدمات فنی و مهندسی در همکاری‌های خوبی بین ایران و قزاقستان در بخش جاده‌سازی و ساختمان‌سازی انجام شده است و باید به این حوزه توجه جدی شده و همکاری‌ها احیا شود.

بعد از آن رئیس اتاق ایران تأکید کرد: امیدوارم با سفر شما گشایش‌های جدید برای توسعه روابط ایجاد شود. البته ما اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان داریم که از اتاق‌های فعال در اتاق ایران است که می‌تواند محوری مهم برای توسعه روابط اقتصادی دو طرف باشد.

او تصریح کرد: من سال‌های زیادی با قزاقستان کار کرده‌ام و خاطره خوبی از آن کشور دارم. این کشور ظرفیت بالایی برای فعالیت اقتصادی دارد.

غیرت توربایف، معاون وزیر تجارت قزاقستان گفت: روابط تاریخی دو کشور ایران و قزاقستان به قرن‌ها برمی‌گردد. ما هیچ وقت جنگ و درگیری مستقیمی با هم نداشته‌ایم؛ این نشان می‌دهد که دو کشور می‌توانند روابط خوبی داشته باشند. از طرفی خیلی خوشحال هستم که ریاست این نهاد اقتصادی تاثیرگذار را کسی بر عهده دارد که تاریخ و فرهنگ قزاقستان را خوب می‌شناسد.

به‌گفته معاون وزیر تجارت قزاقستان، ما ایران را به‌چشم شریک راهبردی می‌بینیم. وزارتخانه تجارت قزاقستان دو سال قبل تشکیل شده و هدف اصلی آن ارتباط با کشورهای منطقه است.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کشورهاست و برای همین هیات تجاری قزاقستان به ایران آمده است؛ برای تعمیق روابط اقتصادی ۲۰ شرکت تجاری با ما همراه هستند که همه خواهان همکاری با شرکای ایرانی خود هستند.

معاون وزیر تجارت قزاقستان با اشاره به مسئله حمل و نقل گفت: ما از هر فرصتی برای بهبود همکاری حمایت می‌کنیم. باید از مسیرهای حمل و نقل آبی، ریلی، خاکی و هوایی استفاده کنیم. برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها باید زیرساخت‌ها مدرن شود.

غیرت توربایف یکی از مشکلات حمل و نقل کانتینری است که باید برای حل این مسئله شرایط هموار شود. از طرفی از ۱۱ کریدور بین‌المللی کریدور از قزاقستان می‌گذرد. یا از سواحل شرقی چین تا اروپا از مسیر قزاقستان حدود ۱۵ روز طول می‌کشد. ایران می‌تواند از هاب حمل ونقل ما به آسیای میانه وصل شود. ما هم می‌خواهیم از بندرعباس به عنوان بندری فعال برای اتصال به جنوب شرق آسیا استفاده کنیم. از طرفی قزاقستان در نظر دارد در آینده پنج هاب تأسیس کند که یکی از این‌ها در دریای خزر خواهد بود.

بعد از آن شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: برای بهبود روابط اقتصادی داشتن خطوط هوایی مستقیم، و تداوم آن و تسهیل روادید بین دو کشور مهم است.

او به مشکل حمل و نقلی ریلی هم اشاره کرد که کشور ایران و قزاقستان در آن مشکل به طور مستقیم  نقشی ندارند؛ ما مجبور هستیم از مسیر ترکمنستان و ازبکستان عبور کنند. معطلی قطارها در این مسیر بسیار زیاد است و گاهی میانگین سرعت به ۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این باعث می‌شود هزینه حمل بار بالاتر برود. اگر این چند کشور در حمل و نقل ریلی تسهیلات لازم را فراهم کنند، حتماً قیمت و سرعت حمل بار به صرفه خواهد بود.

در ادامه معاون وزیر تجارت قزاقستان گفت: ما در طول مدت شیوع کرونا مرزهای خود را به روی تجار ایران نبستیم؛ البته مجبور بودیم با کشورها مختلف برای ورد کامیون‌ها به قزاقستان هماهنگ کنیم. برای همین باید با کشور ترکمنستان برای حل این مشکلات گفت وگو کنیم. اگر ایران هم استنادهایی دارد، در اختیار ما قرار دهد تا با استدلال محکم‌تری صحبت کنیم.

او تأکید کرد: من امیدوارم شاهد تحول در روابط اقتصادی دو کشور ایران و قزاقستان باشیم؛ من تضمین می‌دهم از تجار ایرانی حمایت کنیم و حتماً ایران هم از تجار قزاقستانی حمایت لازم را خواهد داشت.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …