هوشمندسازی گمرک وارد فاز اجرایی شد/ حذف اظهارنامه‌های کاغذی

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی میر اشرفی ظهر یکشنبه در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان اداری گمرک سمنان در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه در بحث الکترونیکی شدن و مجازی کردن امور گمرک قدم‌های مثبتی برداشته‌شده است، ابراز داشت: در بحث هوشمند سازی هم‌اکنون گمرک کشور وارد فاز اجراشده است.

وی بابیان اینکه قلمرو جمهوری اسلامی یکی از اقتصادی‌ترین مناطق به لحاظ ترانزیت بار به شمار می‌رود، افزود: ازآنجاکه حیف است این مزیت خدادادی استفاده نشود نیاز بود تسهیلات و زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم تا کالای بیشتری از قلمرو ترانزیت خارجی عبور کنند.

رئیس گمرک ایران ضمن بیان اینکه هم‌اکنون با هوشمند سازی رویه ترانزیت و سیستمی شدن اظهارنامه‌ها کاغذ به طور کامل حذف‌شده است، ابراز داشت: یک قسمی از کار با اپلیکیشن گمرک موبایل خدماتی ارائه می‌شود که این بیشتر موارد افزایش خواهد یافت.

میر اشرفی ضمن بیان اینکه با تولید پلمب هوشمند و اتکا به همکاری دانشگاه‌ها توانستیم گمرک را مجهز به تراشه کنیم، تصریح کرد: نزدیک دو سه ماه است کانتینرهای عبوری از محل قلمرو جمهوری اسلامی موظف به استفاده از آن است و از سویی ورودی و خروجی مرزها نیز به آنتن‌هایی که این پلمپ هوشمند را بخوانند تجهیز می‌شوند.

وی افزود: همه جاده‌های کشور به این آنتن‌ها در آینده تجهیز می‌شوند و به این ترتیب کانتینرها از مبدا تا مقصد رصد خواهند شد که این امر افزایش رقابت‌پذیری، ارتقا ایمنی، کاهش تخلفات و افزایش سرعت را به دنبال دارد که این فرایند رشد قابل توقف نیست ولی امیدواریم تا هفته دولت سال آینده به انجام برسد.

رئیس گمرک ایران اضافه کرد: طی ۱۰ ماهه سال جاری کشور چین در حوزه واردات و صادرات شریک اول ایران محسوب می‌شود و بیشترین حجم مبادلات با آن‌ها صورت گرفته است.

حتما ببینید

تقویت هوشمندسازی سامانه ها و تجهیز گمرکات به ابزارهای کنترلی پیشرفته سبب رونق هر چه بیشتر تجارت می شود

رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست مدیران گمرک : رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست …