پناهی زاده در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حذف شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، بیژن پناهی زاده، معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درمورد تشکیل دوباره وزارت بازرگانی و نقش آن در حل مشکل نظام توزیع با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه کرد.

پناهی زاده ضمن مخالفت با ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صمت گفت: بخش معدن باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا و با محیط زیست و منابع طبیعی به یک وزارتخانه تبدیل شود.

وی افزود: در حال حاضر بخش معدن در وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت دچار مشکل شده و در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست نیز با معضلات فراوانی روبروست و بهره وری کافی وجود ندارد.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه قانون معادن و بخشنامه های خلق الساعه به شدت معدن کاران را اذیت می کند گفت: ما دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن را ادغام کردیم تا مشکلاتی مانند واردات بی رویه حل شود اما باز هم مشکلات دیگری از جمله چند نرخی بودن ارز ایجاد شد.

پناهی زاده چندنرخی بودن ارز را ناشی از تحریم ها دانست و گفت: وقتی ما نمی توانیم ارز را به داخل کشور بیاوریم مجبوریم در برخی موارد ارز یارانه ای اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: از منظر بخش تولید، اگر جداسازی انجام شود قطعاً به محض لغو تحریم ها دوباره با هجمه زیادی از واردات کالاهای مشابهی که در داخل تولید می شود مواجه خواهیم شد و این همه زحمت در ده سال اخیر بی فایده خواهدشد.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: ما حداقل در استانها می توانستیم بخش بازرگانی را را داشته باشیم و یا اینکه سازمان توسعه تجارت را قوی تر کنیم و گمرک هم با این سازمان لینک شود.

پناهی زاده با بیان اینکه تشکیل دوباره وزارت بازرگانی هزینه های بسیار زیادی را به کشور تحمیل می کند گفت: می توان عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت را با دادن اختیارات به یک قائم مقام قوی و حمایت از سازمان توسعه تجارت اصلاح کرد.

وی با انتقاد از کارکرد سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: وقتی این سازمان کارکردی ندارد بهتر است که حذف شود و به جای آن اختیارات را به سازمان توسعه تجارت واگذار کنیم.

پناهی زاده از انحصار در حوزه تولید خودرو نیز انتقاد و بیان کرد: بنده معتقدم که در سایر بخش های تولید باید ارز ارزان قیمت را در اختیار تولیدکننده قرار دهیم و مواد اولیه مورد نیاز آن ها را با کمترین قیمت ممکن تأمین کنیم.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …