پیش نیازهای و توسعه شرکت‌های لیزینگ خودرو فراهم نیست

به گزاش خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از خبرخودرو، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن اشاره به نحوه استفاده متقاضیان خرید اقساطی خودرو از ظرفیت‌ شرکت‌های لیزینگ از کاهش فعالیت این شرکت‌ها و عوامل موثر بر رشد و پویایی آنها خبر داد.

آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: شرکت‌های لیزینگ با ارائه تسهیلات به متقاضیان خرید خودرو، این امکان را فراهم می‌سازند تا خریدار ضمن خرید نقدی از شرکت‌های خودروسازی و دریافت خودرو، وجه اقساط را با سود تعریف شده به حساب این شرکت‌ها واریز نماید.

وی با بیان اینکه خرید لیزینگی یک شیوه خرید اقساطی بدون استفاده از ابزار بانکی است، افزود: در این شیوه، بازپرداخت بر عهده شرکت لیزینگ نیست و فروشنده صرفا با استفاده از ابزار پرداخت می‌تواند فروش نقدی داشته باشد و خریدار هم به جای مراجعه به بانک با لیزینگ طرف قرارداد خواهد شد.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: اگر این پیش فرض را در نظر بگیریم که ایجاد شرکت‌های لیزینگ در گذشته بدین دلیل بوده که خودروسازان با مشکل فروش مواجه بوده‌اند، صفی که همواره برای خرید خودرو تشکیل می‌شده این فرضیه را رد می‌کند.

خالقی ادامه داد: اکنون تامین تمامی تقاضای موردنیاز بازار همواره برای خودروسازان امکان‌پذیر نبوده و بر همین اساس کمبود این کالا در بازار به وضوح حس می‌شود، ضمن اینکه فاصله قیمت خودرو از مبدا کارخانه تا بازار را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: وجود فاصله قیمتی و دونرخی بودن خودرو، انتفاع برخی از خریداران را به موجب خرید از درب کارخانه و فروش در بازار رقم زده است. این وضعیت که به کاهش متقاضی خرید اقساطی انجامیده، فضای کافی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های لیزینگ را در اختیار این شرکت‌ها قرار نمی‌دهد.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران توضیح داد: متقاضیان خرید اقساطی عمدتا اشخاصی هستند که نقدینگی کافی برای خرید خودرو در اختیار ندارند و با ثبت‌نام در طرح‌های قرعه‌کشی خودروسازان و برنده شدن، مابه‌التفاوت پرداختی به خودروسازان در زمان تحویل خودرو را از طریق شرکت‌های لیزینگ فراهم می‌نماید.

خالقی تاکید کرد: متقاضی خرید اقساطی از شرکت‌های لیزینگ به میزانی نیست که این شرکت‌ها را ترغیب به افزایش سرمایه نماید و علاوه بر آن بر تعداد شرکت‌های لیزینگی نیز افزوده شود.

وی بیان کرد: یکی از پیش نیازهای توسعه شرکت‌های لیزینگ، افزایش عرضه خودرو به بازار است. افزایش قیمت خودرو موجب می‌شود تا شرکت‌های لیزینگ به همان نسبت صرفا به دنبال پوشش تعداد متقاضی موجود باشند.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان خاطرنشان کرد: اگر امکان خرید لیزینگی و یا تامین مالی از طریق بانک‌ها برای متقاضیان خرید خودرو فراهم نباشد، برخی از فروشندگان بازار نیز بعضا امکان خرید اقساطی از بازار را برای مشتریان مهیا می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان گفت، در حال حاضر فضای کافی برای رشد و توسعه شرکت‌های لیزینگی در کشور فراهم نیست.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید