کاهش جرایم زندانیان چک برگشتی با اجرای قانون جدید

اجرای قانون جدید چک، سبب شده است که میزان چک‌های برگشتی و تعداد زندانیان مرتبط با آن به تعداد قابل توجه، کاهش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بهمن سال ۹۹ بود که از برگه‌های چک بنفش رنگ رونمایی شد و این چک‌ها برای وصول‌شدن باید در سامانه صیاد ثبت می‌شدند. این اقدام آغازی بر اجرای جدی‌تر قانون صدور چک و کاهش جدی زندانیان چک‌های برگشتی بود. 

در همین باره، اسدالله جولایی، رئیس ستاد دیه کشور گفت: رقم چک‌های برگشتی به خاطر اجرای قانون جدید چک کاهش پیدا کرده است. جولایی، ادامه داد: حدود ۵۰ درصد چک‌های برگشتی کاهش پیدا کرده است و ما از این بابت بسیار خوشحال هستیم. تا قبل از اجرای این قانون، ۹۰ درصد زندانیان زن مرتبط با پرونده چک برگشتی بودند و حال، شاهد کاهش جدی این زندانیان هستیم.

رئیس ستاد دیه کشور در این‌باره گفت: بیش از ۶۰ درصد جرایم مربوط به زنان با اجرای قانون جدید چک کاهش یافته است. کسبه و اهالی بازار نیز از اجرای این قانون جدید راضی هستند و با خیال آسوده تر، چک رد و بدل می‌کنند. 

یکی از کسبه بازار در این‌باره اظهار داشت: حدود چند ماه می‌شود که چک برگشتی نداریم و از مشتری هم چک برگشتی دریافت نکردیم. کاش این قانون خوب از ۴۰ سال پیش اجرا می‌شد. آمار چک‌های برگشتی جدید، نسبت به سال گذشته نیز نشان از آن دارد که اجرای قانون صدور چک در مسیر درستی قرار گرفته است.

آمنه نادعلی زاده، سخنگوی موضوع قانون جدید چک در بانک مرکزی، گفت: در حال حاضر از هر ۱۰۰ چک جدید، ۶ چک برگشت می‌خورد؛ در حالی که در گذشته و چک‌های قدیمی، از هر ۱۰۰ چک، ۱۰ چک برگشتی داشتیم. چک، یکی از ابزار‌های مهم نظام پرداخت است و ادامه روند کاهشی چک‌های برگشتی، نقش قابل توجه در بهبود فضای کسب و کار خواهد داشت.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید