کشت گیاه خارشتر در ۱۰ هکتار از اراضی خراسان رضوی

جامعه نیکوکاری ابرار در راستای اجرای تفاهم‌نامه سه‌جانبه خود با سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به اجرای طرح سازگاری کشاورزان با تغییرات اقلیمی پرداخته است. این طرح با هدف افزایش درآمد و بهبود معیشت کشاورزان از طریق مشارکت آنان در کشت گیاهان دارویی در یکی از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و خیزش گردوغبار و مقاوم‌سازی کشاورزان در برابر تغییرات اقلیمی طراحی شده است.

جامعه نیکوکاری ابرار عملیات اجرای پایلوت این طرح را با استفاده از فعالیت‌های تسهیل‌گری اجتماعی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی، اداره محیط زیست و اداره منابع طبیعی شهرستان، در محدوده‎ایی به وسعت ۱۰ هکتار در اراضی منطقه روشناوند شهرستان گناباد استان خراسان رضوی آغاز کرده است.

علی اصغر خامنوی مدیر عامل جامعه نیکوکاری ابرار در این زمینه به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: تغییرات اقلیمی اثرات مخربی از جمله کاهش منابع آب،کمبود و گرانی علوفه و کاهش درآمد برای کشاورزان ایجاد کرده است. لازم است که کشاورزان برای این شرایط جدید خود را آماده کرده و آموزش ببینند. طرح مطالعاتی- اجرایی سازگاری کشاورزی شرق کشور با هدف سازگاری کشاورزان با شرایطی که پس از تغییرات اقلیمی برای آنها ایجاد شده است و همچنین با هدف از بین بردن اثرات منفی گرد و غبار در دستور کار ابرار قرار گرفته است.

او ادامه داد: در این طرح پس از انجام مطالعات کارشناسی و میدانی مشخص شد که دو گیاه خارشتر و اسپند با ارزش اقتصادی، دارویی مناسب و البته سازگار با شرایط اقلیمی منطقه به طور طبیعی در منطقه رویش داشته و با وجود کاهش شدید بارندگی در این ناحیه به رشد خود ادامه داده‌اند. این در حالی است که خارشتر در شرایط گرانی و کمبود علوفه، نقش علوفه جایگزین را داشته است. بنابراین کشت این دو گیاه در دستور کار قرار گرفت.

خامنوی افزود: با مساعدت دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بذر مناسب خارشتر تهیه و جامعه نیکوکاری ابرار با انجام فعالیت‌های آموزشی و آگاه‌سازی در این رابطه در جامعه محلی به تسهیل‌گری اجتماعی اقدام کرد.

به گفته خامنوی از آنجا که با توجه به کاهش شدید بارندگی در منطقه امکان کشت مستقیم با ریسک بسیار بالا همراه بود جامعه نیکوکاری ابرار برای اولین بار  در کشور کشت نشایی خارشتر را در دستور کار خود قرار داد.

او توضیح داد: کشت نشایی با نظر کارشناسان در بستری با ترکیب کوکوپیت،پرلیت و ورمی کمپوست در سینی نشاء انجام و نشاها پس از سه هفته آماده انتقال به بستر اصلی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفتند.

خامنوی این را هم گفت که کارشناسان ابرار با هدف دست‌یابی به مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه تولید نشاء  برای کشاورزان طرح آزمایشی “مقایسه بستر کاشت و آماده‌سازی بذر بر روی برخی ویژگی‌های نشاء تولیدی خارشتر” را در دست اجرا دارند که نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …