کلانتر: وضعیت واحدهای تحقیق و توسعه در یزد مطلوب نیست

سیدعلی اکبر کلانتر در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور که در تحریم‌ های شدید به سر می بریم پژوهش، هزینه نبوده بلکه سرمایه گذاری است، اظهار کرد: در این راستا باید از بخش خصوصی در راستای پرداختن به پژوهش های صنعتی و تولیدی حمایت کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از اولویت‌ها فراموش شده و یا دچار تغییراتی شده اند که اثربخشی سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه را کاهش داده افزود: تحقیق و توسعه تاثیر مستقیم در افزایش توان رقابتی تولید دارد و در صنعت امروز که با سرعت بالایی تغییرات را مشاهده می کنیم، ایستایی به نشانه مرگ و پایان تولید موثر و موفق است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه جلوگیری از سطح درآمد پایین سرانه، افزایش سریع رشد اقتصادی و ایجاد رشدی پایدار و مستمر از دستاورهای تحقیق و توسعه است عنوان کرد: سرمایه گذاری در واحدهای تحقیق و توسعه عامل اصلی توسعه اقتصادی کشورها قلمداد می شود به نحوی که سازمان یونسکو واحد تحقیق و توسعه را واحدهای پویای بهم پیوسته ای از تحقیقات پایه و کاربردی و توسعه ای تعریف می کند.

وی بیان کرد: واحدهای تحقیق و توسعه به دلایل دست یابی به دانش و فناوری های جدید در به کارگیری ظرفیت های انسانی و توانمندی های زیرساختی کشور همچنین اثرگذاری مثبت بر روی بهره وری و صادرات و ارائه محصولات برتر نقش اساسی دارند.

کلانتر، ایجاد مشاغل جدید را از دیگر نتایج فعالیت مستمر واحدهای تحقیق و توسعه برشمرد و افزود: تحقیق و توسعه تاثیر مستقیمی بر نوآوری و بهره وری کیفیت سطح استاندارد زندگی و سهم بازار و از عوامل متعدد افزایش توان رقابتی سازمان ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بررسی های اولیه نشان داده وضعیت واحدهای تحقیق و توسعه در استان از لحاظ کمی و کیفی مطلوب نیست و با شاخص‌های توسعه فاصله دارد، اظهار کرد: منظور از این واحدها، واحدهای کوچکی است که درون واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری در حال فعالیت اند و عملکرد نسبتا ضعیف تری دارند.

این فعال صنعتی ادامه داد: در حال حاضر حدود سه هزار واحد صنعتی و تولیدی داریم در حالیکه بنابر آخرین بررسی های انجام شده تنها برای حدود یکصد واحد گواهی R&D صادر شده و از این تعداد نیز فقط ۳۹ واحد پروانه دارند.

وی افزود: شناسایی توانمندی ها و ظرفیت ها، تدوین راهکارهایی برای انتخاب صحیح فناوری، کمک به انتقال و بومی سازی فناوری از مسائل مهمی است که باید بیش از پیش به آن پرداخت.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید