یادداشت عضو هیأت رِئیسه خانه صنعت،معدن و تجارت گیلان:نمایش توانایی‌های مجلس با بررسی بودجه ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرسول سماک‌چی طی یادداشتی نوشت: نمایندگان مجلس بودجه پیشنهادی را جهت اصلاحات اساسی به دولت برگردانند، پیش‌نویس بودجه‌ای که دولت به مجلس داده همان بودجه‌نویسی سنتی است که فقط ارقام را درصدی افزایش دادند و تغییرات اساسی در آن دیده نمی‌شود.

درآمدها به‌ویژه درآمد نفتی پر از ابهام است و غیرقابل‌دسترس، یکی از راه‌های فروش نفت خام، فروش کاغذی به مردم است که این‌گونه فروش داخلی نفت خام را قبلاً مجلس جلویش را گرفته است.

مجلس برای یک‌بار هم شده باید در تصویب بودجه جدیت به خرج دهند و در درجه اول بودجه شرکت‌های دولتی که بیش از دو برابر بودجه سنتی است را با دقت بررسی و جلوی رانت‌خواری و حقوق نجومی را بگیرند.

اتفاقاً بررسی بودجه شرکت‌های دولتی خیلی مهم‌تر از بودجه اصلی است، بودجه اصلی ردیف‌هایی است که همه‌ساله مطرح و با افزایش سنواتی به تصویب می‌رسد.

در بودجه سنتی مهم‌ترین کاری که نمایندگان باید انجام دهند بودجه‌های در اختیار ریاست جمهوری، ریاست مجلس، ریاست قوه قضائیه، وزرا و استانداران را باید کاملاً حذف نمایند و بجایش در ردیف‌های ستادهای بحران یا زلزله وسیل و غیره به‌طور شفاف قرار دهند که دیوان محاسبات بتواند کنترل کند.

این بودجه  پیشنهادی بدون تغییرات اساسی که دولت باید بدهد به تصویب برسد دولت روحانی سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ را با مصرف حداکثری بودجه علی‌الظاهر به‌سلامتی پایان می‌برد اما کشتی اقتصاد ضعیف در دولت بعدی حداکثر سه ماه بعد از تشکیل کاملاً به گل خواهد نشست.

بدهی‌هایی که این دولت حداقل در این دو سال آخر برای دولت بعدی می‌گذارد از قبیل اوراق فروخته‌شده که با سودش به‌روز خواهد شد دولت بعدی را گرفتار خواهد کرد.

دولتیان از الآن به فکر بازنشستگی خودشان هستند، در آخرین مصوبه دولت سقف بازنشستگی که هفت برابر حداقل حقوق بود را حذف کردند تا مبالغ بازنشستگی‌شان بدون سقف هر مبلغی شد دریافت کنند.

حداقل حقوق کارکنان دولت در بودجه پیشنهادی برای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳/۵ میلیون تومان است که هفت برابر آن ۲۴/۵ میلیون تومان است، سقف را برداشتند تا بیش از این مبلغ حقوق بازنشستگی دریافت کنند.

قیمت فروش هر بشکه نفت را در بودجه، ۴۰ دلار در نظر گرفتند و فروش روزانه ۲/۵ میلیون بشکه با وضعیت اسفبار اقتصادی دنیا به خاطر کرونا سبب می‌شود که قیمت انرژی به‌ویژه نفت خام کاهش یابد و واقعاً فروش نفت مدنظر بودجه غیرقابل‌دسترس باشد و این‌ها سنگ‌های بزرگی هست که پیشاپیش جلوی پای دولت بعدی گذاشته می‌شود.

بررسی و تصویب بودجه امسال محک مهمی از توانایی مجلس را نشان خواهد داد، نمایندگان باید بدانند که با تصویب بودجه پیشنهادی و بدون اصلاحات اساسی، ملت و دولت آینده را گرفتار خواهند کرد که به‌عنوان نمایندگان مردم هرگز خودشان را نخواهند بخشید.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …