یک تولید کننده: ناگزیر به گران کردن شوینده‌ها بودیم

جواد نیشابوری روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع شوینده از محصولات پتروشیمی داخل کشور و ۲۰ درصد از محل واردات این محصولات تامین می‌شود.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی مواد اولیه خود را از داخل کشور تامین می‌کند اما قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی براساس قیمت فوب خلیج فارس بوده و نرخ بین‌المللی دارد.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: زمانی که قیمت تمام شده تولید شوینده‌ها افزایش می‌یابد، تولیدکننده نیز چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول خود ندارد زیرا در غیر این صورت هم تولید متوقف می‌شود و هم بیکاری افزایش می‌یابد.

وی افزود: سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به تولیدکنندگان مواد شوینده معترض شد که آنان امسال سه مرحله افزایش قیمت داشته‌اند، اما وقتی مستندات ما را بررسی کردند متوجه شدند که فقط در یک مرحله افزایش قیمت انجام شده و باقی آن بازی رسانه‌ای برای جلوگیری از صادرات مواد شوینده بوده است.

نیشابوری ادامه داد: در اسفند ماه سال گذشته که ویروس کرونا در کشور گسترش یافت، دولت صادرات برخی کالاها از جمله شوینده‌ها را ممنوع کرد و شرکتهای تولیدی صادرات محور رسته تولیدی شوینده‌ها که عمده آنها در خراسان رضوی قرار دارند، در ابتدای سال به مدت دو ماه ممنوعیت صادرات داشتند.

وی گفت: پس از آن با پیگیری کارآفرینان این ممنوعیت حذف و صادرات شوینده‌ها به مدت چهار ماه آزاد شد و دوباره پس از اتمام این مهلت، با پیگیری مجدد کارآفرینان دولت در انتهای سال، مجوز رفع ممنوعیت صادرات اقلام شوینده به جز پودر لباسشویی را صادر کرد که هنوز اجرایی نشده است.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران افزود: با اینکه دولت به خاطر تامین نیاز داخل، صادرات مواد شوینده را ممنوع کرد اما صادرات مواد اولیه برای تولید شوینده‌ها ممنوع نشد و تولیدکنندگان اجازه داشتند مواد اولیه را با قیمت بالاتری صادر کنند.

وی ادامه داد: در حالی که نباید اجازه صادرات مواد خام این صنعت به خارج از کشور داده می‌شد این اتفاق افتاد بدون آنکه حمایتی از تولیدکنندگان داخلی انجام گیرد.

نیشابوری گفت: در صورتی که ممنوعیت صادرات مواد شوینده برای همیشه حذف شود دستکم ۶ ماه زمان می‌برد که واحدهای تولیدی شوینده دوباره بتوانند بازارهای صادراتی از دست رفته را به دست آورند.

معاون منابع انسانی و ارتباطات شرکت حباب کف توس به عنوان یکی از واحدهای تولیدی شوینده در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۱۲ اسفندماه سال گذشته در پی تصمیم ستاد مقابله با کرونا، در سه مقطع زمانی طی ۶ ماه صادرات انواع شوینده ممنوع شد.

جواد واعظی افزود: این در حالی است که خراسان رضوی قطب صادرات مواد شوینده بویژه صابون جامد و رختشویی است، ۹۳ درصد از تولیدات مربوط به صابون جامد رختشویی در کشور صادر می‌شود و هفت واحد در خراسان رضوی این ماده را تولید می‌کنند، با ممنوعیت صادرات این محصول، بخشی از اشتغال این واحدها و بازارهای صادراتی آنها از بین رفت.

وی ادامه داد: امسال طی دو مرحله صادرات انواع شوینده آزاد شد اما برای این موضوع مدت تعیین شد و آخرین محدودیت صادراتی مربوط به اول دی ماه بود که با پیگیری مجدانه تولیدکنندگان، دولت با رفع این محدودیت تا اطلاع ثانوی موافقت کرد اما این امر هنوز به گمرک استانها ابلاغ نشده است.

این تولید کننده گفت: ۶۰ درصد از ظرفیت واحدهای تولیدی شوینده در کشور خالی است لذا صادرکننده باید از محل ارز حاصل از صادرات خود، مواد اولیه لازم وارد کشور کند و به تولید خود رونق دهد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …