۳۵ درصد اشتغال صنعت یزد در اختیار کارگران سایر استان‌هاست

هم اکنون در سه هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی استان یزد حدود ۱۲۰ هزار نفر فعالیت دارند.

در گزارش ارسالی روز پنجشنبه روابط عمومی خانه صمت یزد به ایرنا ، سید علی اکبر کلانتر در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: این منطقه با حدود یک میلیون  و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه بیابانی قرار دارد و از اغلب مواهب طبیعی از جمله آب و جنگل بی بهره است و تنها در سایه کار و سختکوشی و تلاش مردمان آن توسعه پیدا کرده است.

این فعال اقصتادی اظهار کرد:  از گذشته  دور تاکنون مهمترین راه تامین معاش مردم یزد از طریق تولید و صنعت تامین می شد به گونه ای که حدود ۵۰ درصد اشتغال استان مربوط به صنعت بود در حالیکه میانگین اشتغال صنعتی در کشور ۳۲ درصد است.

به جای تنبیه، موانع را از سر راه بخش تولید و صنعت بردارید

وی ادامه داد: سال هاست تمامی مسوولان کشور بر حمایت از صنعت و بخش تولید به درستی تاکید دارند، زیرا صنعت بیشترین تاثیر را در چند برابر شدن سرمایه ها دارد و با هر اشتغال مستقیم، زمینه اشتغال غیرمسیقم یک تا ۲ نفر در حوزه صنعت ایجاد می شود، باید این بخش را تقویت کرد، موانع را از سر راه آن برداشت و از آن حمایت کرد نه اینکه هر کس از راه رسید ،  بخش مولد را تنبیه کند.

مهاجرت بیکاران پنج استان به یزد

رییس خانه صمت یزد با اشاره به اینکه شاهد مهاجرت بیکاران پنج استان مجاور به استان هستیم و به عبارتی بار آنها را به دوش می کشیم،گفت: وقتی ۳۵ درصد اشتغال حوزه صنعت در اختیار مهاجران این استان هاست، باید هزینه های مرتبط با این افراد هم از خزانه کشور و یا استان های مهاجر فرست تامین شود و سهم تسهیلات بانکی و ایجاد زیرساخت ها  هم به تناسب آن افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اگر برای بیکاران استان های دیگر در یزد فرصت شغلی ایجاد می شود، باید بودجه تامین زیرساخت ها، آموزش و بهداشت آنها هم از اعتبار ملی تامین شود.

کلانتر خاطرنشان کرد: در مباحث بودجه باید به این موضوع توجه کرد که یزد بار استان های دیگر در حوزه های مختلف از جمله اشتغال آنها را به دوش می کشد.

وی  افزود: با توجه به مشکل تهیه مواد اولیه، کسادی بازار و افزایش قیمت ها و نبود برنامه ریزی برای تولید و فروش ، خیلی از افراد به این نتیجه رسیده اند، اگر کارخانه خود را تعطیل کنند و مواد اولیه را برای سال آینده نگه دارند سود بیشتری می برند.

به جای متهم یابی، مشکلات را  حل کنیم

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات تولید کنندگان گفت: بیشتر ما  در دولت، مجلس و جاهای دیگر و حتی بخش خصوصی از هر جریان و جناح در سال های گذشته  گوشه ای از کار را در دست داشتیم و لذا در به وجود آمدن این اوضاع نقش داریم و بهتر است همدیگر را متهم نکنیم و « کی بود، کی بود» راه نیندازیم بلکه به علت ها بپردازیم و راه های برون رفت از بحران را پیدا کنیم.

کلانتر تاکید کرد: این روزها دغدغه جدی مسوولان باید حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و تولید باشد، باید برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان و صنعتگران  بیش از پیش برنامه ریزی و تلاش داشته باشیم.

زیرساخت تمامی امور اجرایی در مجلس و با تصویب قانون انجام می شود

رییس خانه صمت یزد همچنین خطاب به محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در این نشست حضور داشت،گفت: زیرساخت تمامی امور اجرایی کشور در مجلس و با تصویب قانون انجام می شود پس بیشترین وقت را در تصویب قوانین حامی تولید و حذف قوانین مزاحم و مخل کسب و کار بگذارید.

چرا سپرده های مردم یزد از استان خارج می شود؟!

کلانتر با بیان اینکه کمبود نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان است، تصریح کرد: در حالیکه تزریق منابع مالی به صنعت بیشترین بازدهی را دارد، چرا استانی که بالاترین سرانه ایجاد صنعت را دارد و سرریز بیکاران  پنج استان پیرامونی را به دوش می کشد و پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان خارجی است، وقت تخصیص منابع ملی این نکات در نظر گرفته نمی شود؟  چرا بیش از نیمی از سپرده های مردم یزد که توسط بانک های عمدتا خصوصی جذب می شود در حالیکه صنعت با کمبود نقدینگی مواجه است از استان خارج می شود؟

سهم بخش تولید از مالیات در دنیا کمتر از ۱۰درصد است

این فعال اقتصادی همچنین خطاب به امیدعلی پارسا، رییس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: در خصوص کلیات موضوع نحوه مالیات ستانی در استان و عدالت مالیاتی، همانطور که حتما می دانید در کشورهای توسعه یافته سهم بنگاه ها، اشخاص حقوقی و شرکت های تولیدی از کل مالیات کمتر از ۱۰ درصد است که این نسبت در یزد نزدیک به ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: در حالیکه سهم درآمدها و فعالیت های غیرمولد نظیر معاملات املاک و مستغلات حدود ۶ درصد است و این یعنی تشویق غیر مولدها و جریمه  بخش مولد.

در ۲ سال گذشته میزان وصول مالیات در یزد نزدیک به سه برابر شد

وی تصریح کرد: میزان وصول مالیات سال ۹۸  استان کاملا صنعتی و معدنی با وجود رکود و تحریم و تعطیلی بخش بزرگی از واحدهای تولیدی نسبت به سال ۹۷، ۴۰ درصد نسبت به مصوب و علاوه برآن ۲۵ درصد در وصول و جمعا ۱۷۵ درصد رشد داشته است .

وی ادامه داد: اگر وصولی ۶ ماهه اول سال ۹۹ را که یزد مقام سوم رشد بعد از سیستان و بلوچستان و کرمان یعنی ۶۲ درصد اضافه وصولی را داشته در نظر بگیریم ظرف ۲ سال حدود سه برابر مالیات بیشتری وصول شده  است.

کلانتر گفت: متاسفانه با وجود مشکلات عدیده تحریم و رکود، فشارها هم بر روی تولید کنندگان حوزه صنعت و معدن  است، آیا این علامت به تولید کننده برای بردن سرمایه خود به سمت و سوی فعالیت های غیر مولد نیست؟

کلانتر  از مجلس و دولت خواست تا نسبت به افزایش تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، افزایش سهم اعتبار بانک های استان، افزایش اختیار مدیران بانک ها و مدیران اجرایی متناسب با نیاز ها و شاخص های واقعی اقتصادی چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور، رفع مشکلات تامین ارز تهیه مواد اولیه تولید، انتصاب یک نماینده بانک مرکزی در یزد برای حل مشکل تاییدیه و در نتیجه کاهش زمان ترخیص مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات تولید اقدام کنند.

یزد در مجاورت  استان های اصفهان، فارس، کرمان ،خراسان جنوبی و سمنان  قرار دارد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …