۴ میلیون جویای کار به یادگیری مهارت نیاز دارند/ از ۶۵۰ هزار فارغ التحصیل فقط ۵۰ هزار نفر استخدام می‌شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی پول و تجارت ، افزایش شمار بیکاران، پیدا نکردن کار توسط بخشی از فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه‌ها بخشی از مشکلات جوانان کشور است، جوانانی که برخی از آنها به دنبال استخدام در شرکت‌های دولتی هستند و برخی افسوس این را می‌خورند که ای کاش در دوران مدرسه و دانشگاه، مهارتی کاربردی را آموخته بودند تا امروز با تکیه بر آن بتوانند کسب و کاری را رقم بزنند.

نگاهی به فارغ التحصیل جویای کار اهمیت توجه به مهارت آموزی به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها را به خوبی آشکار می‌سازد؛ مهارت آموزی موضوعی است که تا امروز درباره آن سخنان بسیاری مطرح و برنامه‌های مختلفی هم نوشته شده است اما در حوزه اجرا و میدان عمل وضعیت اصلاً قابل قبول نیست.

مشکلات مهارت آموزی در کشور از سوی علی اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای نیز مطرح شده و او معتقد است: یکی از دستاوردهای امروز کشور این است که جامعه بر مدار دانش واقع شده است و براین اساس باید گفت چه مهارتی نیاز است؛ وقتی دامنه معلومات و سطح اطلاعات و آگاهی جامعه رشد می یابد به همان میزان باید وسعت مطالبات را پذیرا باشیم. اگر سازمان فنی و حرفه‌ای را با دهه ۶۰ مقایسه کنیم، در آن ایام فقط به دنبال تربیت کارگر ماهر بودیم اما امروز جامعه‌ای که به لحاظ دانش به سطح بالایی رسیده است مطالبه مهارت دارد و باید تغییراتی در برنامه‌ها منطبق با زمان و خواست بازار ایجاد کنیم.

وی افزود: باید توجه داشت که بخشی از مقوله مهارت آموزی مرتبط با نگرش و برنامه‌هاست و بخش دیگر نوع حمایت از مهارت آموزی است که باید به این دو موضوع جدا پرداخت. نوع برنامه‌ها و آینده پژوهی درباره مهارت‌ها منطبق بر دامنه وسیع تغییرات و تکنولوژی انجام می‌شود و اگر دیر بجنبیم با سونامی پیشرفت تکنولوژی مواجه می‌شویم، امروز سرعت شگفت انگیزی را در تغییرات و سایه سنگین تکنولوژی شاهد هستیم.

۴ میلیون بیکار در کشور به آموزش مهارت نیاز دارند

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: هر تعداد بیکار و شاغل در جامعه داریم نیاز به مهارت دارند، باقی ماندن بر روش گذشته نمی تواند ماندگاری فرد بر کار را تضمین کند. همانطور که در نظام اداری به آموزش ضمن خدمت کارمندان می پردازیم در بخش کارگری یا اصناف هم این موضوع باید مورد توجه باشد، ۲۴ میلیون شاغل در کشور داریم که ۳.۵ میلیون نفر استخدام دولت هستند و ۲۱ میلیون نفر مخاطب ما هستند به اضافه حداقل ۴ میلیون بیکاری که در جامعه وجود دارد البته به این موارد باید زندانیان و افراد حاشیه نشین شهرها را هم اضافه کرد. در مجموع ۱۷ گروه تحت آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند، وقتی به دامنه وسیع مخاطبان می‌نگریم نیاز است بدانیم چگونه باید متناسب با تغییرات روز آنها را آموزش دهیم.

مهارت دریایی، صیادی و بندری نداریم

اوسط هاشمی ادامه داد: هفت استان ساحلی داریم اما آیا تا امروز مهارت آموزی در این بخش‌ها حضور مؤثر داشته است تا هر ساحل نشین از موقعیت فعال و موثر بهره مند شود؟ در پاسخ باید بگویم خیر، تا به امروز اصلاً سخن از مهارت دریایی، صیادی و بندری نداشتیم.

وی در یک برنامه تلویزیونی با تأکید بر اینکه بودجه عیار یک برنامه را تعیین می‌کند درباره وضعیت بودجه سازمان فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی گفت: سال ۹۹ با ۱۴ هزار کارمند در کل کشور، ۶۰۰ مرکز و ۵۶۰۰ کارگاه فعال، ۴۷ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای تجهیز، تعمیر و نگهداری داشتیم حالا بماند تا به امروز چقدر از این بودجه تخصیص یافته است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای متذکر شد: پایه بودجه مهارتی بسیار ضعیف و سقف آن ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است، این نشان می‌دهد به اهمیت مهارت آموزی به عنوان ضرورت ملی نرسیده‌ایم در حالیکه عبور از بیکاری و رسیدن به اشتغال پایدار در گروی مهارت نرم و سخت است، مهارت سخت تا ۲۰ درصد افراد را برای رسیدن به شغل کمک می‌کند و مهارت نرم ۸۰ درصد به انسان برای ورود با ثبات به بازار کار امید می‌دهد.

پایه بودجه مهارت آموزی ضعیف است

وی درباره مهارت سخت و نرم عنوان کرد: مهارت سخت توانمندی فنی افراد است مثلاً فردی جوشکاری و مکانیکی را یاد گرفته است اما این کافی نیست چرا که مهارت نرم ویژگی‌هایی را در افراد شکل می‌دهد تا نگاه مسئولانه برای بودن موثر در آنها شکل بگیرد.

اوسط هاشمی در ادامه گفت:‌امسال در تعامل با سازمان برنامه و بودجه برای اولین بار بودجه سال ۱۴۰۰ رشد ۵۰ درصدی نشان داد اما به دلیل آنکه پایه بودجه ضعیف است این رشد ۵۰ درصد هم نمی‌تواند پاسخگو باشد.

۹۰ درصد زندانیانی که مهارت آموختند به زندان برنگشتند

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با طرح این موضوع که امروز بیشتر مراجعه مردم به نمایندگان مجلس برای بحث اشتغال و معیشت است، تصریح کرد:‌ پرسش من این است، معیشت با عزت یا مستمری بگیری، کدام باید مورد توجه باشد؟ تقاضا دارم در مجلس طرحی را ارائه کنند تا به جوانان بیکار اما جویای کار مستمری بدهند و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تا بتواند به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای آمده و یک مهارت را فرا بگیرند؛ مسئولان سازمان زندان‌ها در ارزیابی از مهارت‌آموزی در زندان‌ها اعلام کرده‌اند، ۹۰ درصد افرادی که در زندان مهارت آموختند به زندان برنگشتند و این ارزش مهارت را نشان می‌دهد، در بیشتر زندان‌های کشور مرکز جوار آموزشی ایجاد کرده‌ایم.

۶۵۰ هزار نفر در سال فارغ التحصیل اما ۵۰ هزار نفر استخدام می‌شوند

وی ادامه داد: ۸ پیشنهاد را در کمیسیون آموزش و ۸ پیشنهاد را در کمیسیون اجتماعی مجلس مصوب کردیم همچنین با رئیس کمیسیون بودجه و اقتصاد مجلس جلساتی داشتم اما تا امروز ۲ پیشنهاد سازمان فنی و حرفه‌ای وارد کمیسیون تلفیق شده است؛ از ما می‌پرسند آیا ظرفیت دارید که این میزان تقاضا را آموزش دهید؟ باید بگویم که ۶۵۰ هزار نفر در سال فارغ التحصیل می‌شوند که ۵۰ هزار نفر در دولت استخدام شده و ۶۰۰ هزار نفر باید مسیر خود را در بازار کار پیدا کنند. ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد در کشور توسط بخش خصوصی ایجاد شده است که در کنار ما قرار دارند، امروز به شرکای اجتماعی فکر می کنیم و به ظرفیت ملی می‌اندیشیم بر این اساس جلساتی را با اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن، نظام مهندسی اتاق تعاون و اصناف داشتیم.

اوسط هاشمی گفت: با مدیر عامل سایپا جلسه‌ای داشتیم چون ۷۰۰ نمایندگی رسمی در کشور دارند که می‌تواند به عنوان مرکز آموزش مکانیک باشد و این‌ها همگی ظرفیت ملی است که برای مهارت آموزی می‌تواند در اختیار قرار بگیرد به شرط آنکه ما توان راهبری و هدایت داشته باشیم.

به گزاش پول و تجارت ، مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با تأکید بر اینکه هر فردی باید به این باور برسد که دنیای امروز با فردایش فرق خواهد کرد و زندگی بدون تنظیم افراد با تغییرات و دگرگونی‌ها امکان پذیر نخواهد بود، گفت: جامعه به این موضوع رسیده است اما مسئولان آنگونه که باید به این فهم نرسیده‌اند.

وی متذکر شد: مشکل مهارت آموزی فقط بودجه نیست باید تمام مسئولان به این فهم برسند که جایگاه علم و مهارت بالا باشد، پس از آن سازوکارها را فراهم می‌کنند اما هنوز مهارت آموزی به دغدغه اول مسئولان تبدیل نشده است البته در بودجه توجه لازم به این مسائل نشده است چرا که ما با محدودیت‌های بسیاری مواجه هستیم و کشور در موقعیت خاصی از نظر بین المللی و برخی سوء مدیریت ها قرار گرفته است.

پیگیری و تحقق “مهارت‌آموزی دانش‌آموزان” شاید وقتی دیگر!مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش مهارت در اختیار دانش ‌آموزان خواهند بود

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …