۴ هزار کانتینر، کالای رسوب‌شده داریم/کالاهایی با ۵ سال رهاشدگی

مهدی میراشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: از ۳۵ میلیارد دلار کالایی که طی ۱۰ ماه سال جاری به کشور وارد شده، ۱۰ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی و ۲۵ میلیارد دلار نیز عمدتا مربوط به کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه واحدهای تولیدی بوده است که بیش از ۸۰ درصد واردات کشور را تشکیل می دهند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: تحریم‌ ممکن است برخی عوارضی هم برای کشور داشته باشد؛ اما هماهنگی بین دستگاهی می‌تواند این عوارض را به حداقل برساند و رسوب کالا را کم کند.

وی با اشاره به رسوب کالا در گمرکات، گفت: بحث رسوب کالا در گمرکات به زمان گذشته برمی‌گردد؛ به این معنا که تا چند ماه پیش، در مناطق آزاد و ویژه کالاها مشمول قانون متروکه نمی‌شدند؛ اما از چند ماه گذشته، مدت توقف این کالاها به ۲ ماه کاهش یافته است.

میراشرفی افزود: یک بخش از کالاهایی که تحت عنوان کالای رسوبی از آن یاد می‌شود، عمدتا کالاهایی هستند که از سنوات گذشته، متروکه بوده است؛ همانطور که کالاهایی وجود دارند که از ۵ سال پیش، در بنادر رسوب شده اند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: ظرف ۱۰ سال گذشته، کالاهایی که در مناطق آزاد بوده‌اند، ۳ یا ۴ بار تعیین تکلیف شده‌اند، زیرا قانون امور گمرکی در آنجا ناظر نبوده و قوانین منطقه، حاکم است.

وی تصریح کرد: قانون مناطق آزاد به این نحو است که عملا با تصمیم خود منطقه، کالا متروکه می‌شود؛ اما هم اکنون قانون جدید مدت توقف را به دو ماه کاهش داده است که این مساله، موجب شده کالاهایی که از سنوات قبل رسوب شده بودند، خود را نشان دهند.

میراشرفی گفت: قبلا عنوان می شد که بالای ۳ تا ۴ هزار کانتینر کالای رسوب شده وجود دارد، اما من فکر می کنم با این اقداماتی که دستگاههایی همچون سازمان بنادر، مناطق آزاد و سازمان اموال تملیکی انجام می دهند، این حجم رو به کاهش رود.

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …