۵۷ درصد واحدهای راکد در شهرک‌های صنعتی نیازمند تامین مالی هستند تولید تشنه منابع مالی

کسب و کار نیوز- در حالی هشت سال اخیر با نام تولید و حمایت از آن نامگذاری شد که آمارها نشان می دهد حمایت چندانی از بخش تولید وصنعت نشده است. امروز ۵۷ درصد واحدهای راکد در شهرک‌های صنعتی نیازمند تامین مالی هستند و به دلیل تعمیق رکود و کاهش تقاضا تولید زمینگیر شده است.

شایلی قرائی

به گزرش کسب و کار نیوز ، یک عضو خانه صنعت و معدن در این رابطه می گوید: در کشوری که حادترین موضوع آن رشد تورم و افزایش روزافزون آن است انتظاری از تولید و صنعت برای رونق وجود ندارد. تولید به دلیل تورم بالا زمینگیر شده و افزایش هزینه ها دست تولید و تولیدکننده را برای رونق بسته است. آرمان خالقی افزود: شرایطی ایجاد شده است که هر مقدار نقدینگی در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد باز هم جوابگو نخواهد بود. باز هم نیاز افزایش پیدا می کند و با توجه به تورم ۴۶ درصدی در کشور در سال جاری نیاز به تامین مالی افزایش بیشتری خواهد داشت.

به گفته فعالان بخش تولید و صنعت نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نشان از بررسی و شناخت معارضه یابانه از مسائلی بود که طی سال های گذشته پیش روی تولید ملی وجود داشته است و رفع نشده است. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره داشتند که درباره جهش تولید کارهایی انجام شده اما راضی کننده نبوده است؛ و برای رسیدن به این برنامه ها باید عارضه یابی شود تا مشخص شود که موانع پیش روی تولید است و نیازمند چه حمایت های است.

در همین زمینه مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک صنعتی ایران گفت: حدود ۵۷ درصد بنگاه‌های راکد در شهرک‌های صنعتی نیازمند تامین مالی هستند. علی رسولیان، گفت: دو نوع بنگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی نیازمند تأمین مالی اند. با ارزیابی که ما انجام دادیم حدود ۵۷ درصد بنگاه‌های راکد در شهرک‌های صنعتی نیازمند تأمین مالی هستند و نوع دیگر بنگاه‌های ایجادی و در حال نصب ماشین آلات، دیوار کشی و یا نصب سوله هستند که ۳ هزار و ۲۰۰ واحد در شهرک صنعتی از این دسته‌اند؛ واحدهای دیگری هم هستند که به نوعی منابع مالی شأن تمام شده است یا اینکه با بانک نمی‌توانند ادامه همکاری دهند و با یک رقم دو، سه تا ١٠ میلیارد تومان می‌توانند با استفاده از این طرح به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: سامانه‌ای را طراحی کردیم تا هر بنگاهی که مشکل تأمین مالی دارد در این سامانه مشکل خود را ثبت کند سال گذشته با کمک ستاد تسهیل، دستگاه‌های اجرایی، دستگاه قضائی رسانه‌ها، ۱۵۵۷ واحد راکت احیا شد و به چرخه تولید بازگشت از این تعداد حدود ۲۰۰ واحد در تملک بانک‌ها و بقیه هم در تملک افراد بود که نتوانسته بودند آن‌ها را فعال نگه دارند این اقدامات موجب شد ۱۳ درصد واحدهای راکد کشور کاهش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه، امسال ۳۵۰۰ واحد جدید ایجاد می‌شود گفت: ۱۶۰۰ واحد داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۰۰ واحد هم بیرون شهرک‌ها احداث می‌شود که امیدواریم با روش‌های تأمین مالی مختلف بتوانیم تا پایان سال ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

به گفته رسولیان برای بخش زیرساخت نیز ۱۰۰ طرح ویژه را در نقاط گلوگاهی شناسایی کردیم که امیدواریم با ۴ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بتوانیم زیرساخت‌ها را در این گلوگاه‌ها توسعه دهیم، ضمن اینکه برای الحاق ۱۰ هزار هکتار زمین جدید برای الحاق به شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی کردیم. امسال برای آب و برق هم دو برابر سال گذشته برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم بخش عمده‌ای از نیازهای ضروری شهرک‌ها را تأمین کنیم. رسولیان ادامه داد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم مشارکت بخش خصوصی است، زیرا بخش خصوصی هم بهتر می‌تواند زیر بنا را ایجاد کند و هم در اداره شهرک‌ها کمک کننده باشد.

نیاز تولید به منابع مالی جدید
آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

در کشوری که حادترین موضوع آن رشد تورم و افزایش روزافزون آن است انتظاری از تولید و صنعت برای رونق وجود ندارد. تولید به دلیل تورم بالا زمینگیر شده و افزایش هزینه ها دست تولید و تولیدکننده را برای رونق بسته است. شرایطی ایجاد شده است که هر مقدار نقدینگی در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد باز هم جوابگو نخواهد بود. باز هم نیاز افزایش پیدا می کند و با توجه به تورم ۴۶ درصدی در کشور در سال جاری نیاز به تامین مالی افزایش بیشتری خواهد داشت.

بنابراین در اینکه منابع مالی و تامین مالی باید افزایش پیدا کند شکی نیست اما نحوه تامین آن مورد ابهام است. در حال حاضر تنها سیستم بانکی تامین کننده نیاز تولید است که در مدت اخیر به دلیل کمبود منابع نیاز تولید مرتفع نشده است. از سوی دیگر تاکین مالی ممکن است از سوی سرمایه گذار باشد که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی دیگر صرفه ای برای سرمایه گذاری روی تولید وجود ندارد. به هر حال این منابع بنا به هر دلیلی قابل تامین نبوده و تولید زمینگیر شده است. سایر منابع هم نتوانسته اند به بخش تولید و صنعت کمک کنند بنابراین تولید هر روز تشنه و تشنه تر شده است. رفع موانع تولید باید با اصلاح قوانین و اصلاح عملکرد مسئولان تحقق یابد و این موانع موجب تضعیف بخش خصوصی و ممانعت از رونق کسب و کارهای در جامعه شده و با اصلاح برخی قوانین و مقررات می توان امنیت سرمایه گذاری را افزایش داد.

در راستای حمایت از تولید باید کنترل تورم و مبارزه با آن خیلی جدی تر دنبال شود. امروز تولید به دلیل کاهش تقاضا و تعمیق رکود گرفتار مشکلات زیادی شده است. واحدهای تولیدی فروش کمتری دارند و با وجود افزایش قیمت ها و هزینه ها تولید به کمترین میزان خود رسیده است. قیمت مواد اولیه افزایش چشمگیری داشته و باید منابع برای تامین مالی بروزرسانی شود و غیر از سیستم بانکی منابع جدیدی برای سرمایه گذاری بر روی تولید ورود کنند. البته نقش سیستم بانکی و منابع بانکی باید حفظ شود و در کنار دیگر منابع جدید به کمک تولید بشتابد.

باید اعتبار از دست رفته تولید و صنعت با ورود شرکتهای تامین سرمایه بازگردد. سرمایه گذاری مستقیم باید تقویت شود و شرکت های لیزینگ ورود پیدا کنند. بخش خصوصی باید سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری دولت و ورود دولت به دلیل عدم آشنایی با بخش تولید، خود به مشکلات دامن می زند. اعتقادی به ورود بیش از اندازه دولت به این حوزه ها وجود ندارد.

از طرفی دیگر تولید و صنعت سالهاست با تحریم همراه بوده و این شرایط را برای تصمیم گیری های بلند مدت دشوار کرده است لذا باید ساز و کار های مقابله با تحریم ها و کاهش اثرات آن اندیشیده شود که پیمان های منطقه ای و بین المللی از جمله راهکارهای مهم مقابله با تحریم ها به شمار می آید. قوانین و مقررات عادی پاسخگوی وضعیت فعلی نیست و دقت و سرعت تصمیم گیری ها متناسب با شرایط سخت اقتصادی باید افزایش یابد زیرا گاهی یک خطای تصمیم گیری خسارات جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …