در اقتصاد خصوصی اختلاس وجود ندارد

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با اشاره به اینکه در همه دنیا اقتصاد را از دولت گرفته‌اند و پیشرفت کرده‌اند، گفت: در اقتصاد خصوصی به دلیل اینکه کارمندان از زیر کار در نمی‌روند و مجموعه بخش خصوصی باید مالیات را پرداخت کند، اختلاس وجود ندارد.

سیدجواد زمانی، در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های تخصصی اتاق کرمان که به مناسبت روز ملی تشکل‌ها برگزار شد، افزود: اقتصاد دولتی یعنی فسادهایی که در جامعه مشاهده می‌کنیم و البته نمی‌دانیم چرا تجربه موفق دنیا در کشور پذیرفته نمی‌شود.

وی افزود: تا نپذیریم ضعف‌هایی در مدیریت کشور وجود دارد و این اوضاع نامناسب جامعه را متضرر می‌کند، وضعیت بهبود نمی‌یابد.

زمانی، اظهار کرد: اجرای دو کلمه «حیف‌» و «میل» به اقتصاد کشور آسیب وارد کرده که البته شاید میل داشتن بتواند در جامعه جریان مثبتی را ایجاد کند اما اجرای کلمه حیف به معنای تصمیم غلط گرفتن مسئولان برای بخش خصوصی، صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و ممنوعیت ناگهانی صادرات است که اقتصاد را نابود کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اقتصاد کشور دولتی است و هرکجا با کمبود بودجه روبرو می‌شوند، از درآمد نفت استفاده می‌کنند، تصریح کرد: این موضوع مصداق واقعی حیف کردن و بیهوده کردن منابع کشور است.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با بیان اینکه معتقدم بخش اقتصادی قانون اساسی که در اوایل انقلاب تدوین شده و با توجه به گذشت زمان، نیاز به بازنگری دارد، گفت: با توجه به اینکه در همه دنیا هر ۳۰ تا ۵۰ سال یک بار قانون اساسی کشورها بازنگری می‌شود، دلیل مخالفت با این موضوع در کشور را نمی‌دانیم.

زمانی با بیان اینکه در همین قانون اساسی گفته شده که ۲۵ درصد اقتصاد مربوط به تعاونی‌ها و ۵۰ درصد مربوط به بخش خصوصی باشد اما همین موضوع نیز اجرایی نشده است، افزود: برای اینکه شرایط اقتصاد کشور بعد از ۴۳ سال بهتر شود نیازمند تصمیمات صحیح، اصلاح تفکرات و فراهم کردن پیش‌زمینه‌های لازم هستیم.

وی اظهار کرد: بر اساس علم اقتصاد اگر کشوری جغرافیای مناسب، نیروی کارآمد و منابع کافی داشته باشد و در آن کشور اقتصاد ضعیف باشد، ضعف در قانون و مدیریت کشور است.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با بیان اینکه بخش خصوصی جایگاهی در حاکمیت ندارد و اتاق در قانون اساسی سیاست‌گذار نیست، ادامه داد: در برخی شوراها که اتاق عضویت دارد اغلب یا حق رأی ندارد و یا نسبت رأی او ۴۰ به یک است.

زمانی، با اشاره به اینکه در کشور ۲۰۲ تشکل ملی و ۳۶۷ تشکل استانی وجود دارد، اظهار کرد: کرمان با ۱۹ تشکل بیشترین میزان تشکل را در کشور دارد و رتبه اول را در ارزیابی‌ها به خود اختصاص داده است.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه همواره در مورد تشکل‌ها از موضوعاتی مانند همگرایی، هم‌افزایی و همکاری سخن گفته شده است، گفت: اتاق کرمان معتقد است تشکل‌ها در راستای توسعه پایدار بازوی قوی و قدرتمند تلقی می‌شوند و به همین دلیل سعی در توسعه تشکل‌ها به‌ویژه شکل‌گیری تشکل‌های صنایع و فناوری‌های جدید داریم.

سیدمهدی طبیب زاده خاطرنشان کرد: اتاق کرمان به معنای واقعی به تشکل‌ها اهمیت می‌دهد زیرا معتقد است با هم‌افزایی، کارها بهتر پیش می‌رود و به همین دلیل کار مطالعاتی، آسیب‌شناسی و زمینه‌های مختلف فعالیت تشکل‌ها بررسی شد.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در کرمان استقبال خوبی برای تشکیل تشکل‌ها شده است، اظهار کرد: اتاق کرمان می‌تواند با کمک تشکل‌ها به سطح تأثیرگذاری مناسبی در تصمیمات استان برسد که برای رسیدن به اتاق تأثیرگذار باید بتوان حرف صحیح و حرف حساب زد و برای بهبود فضای کسب‌وکار تلاش کرد.

طبیب زاده، افزود: همچنین تشکل‌ها به‌عنوان یک بازوی قوی اجرایی به‌ویژه در تکمیل اطلاعات و استفاده از نظرات مشاوره‌ای می‌توانند قدرت چانه‌زنی بخش خصوصی را افزایش دهند.

رئیس اتاق کرمان به نقش مهم تشکل‌ها در تأثیرگذاری تصمیمات اشاره کرد و گفت: انجمن پسته ایران به‌گونه‌ای فعالیت داشته که در کشور تقریباً بدون نظر این انجمن هیچ تصمیمی در مورد مباحث ارزی گرفته نمی‌شود.

در ادامه این نشست رئیس انجمن ملی خرما، به اهمیت تشکل‌ها و توسعه آنها در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در ایران ۱۴ هزار تشکل غیردولتی فعال هستند که به نظر می‌رسد ۲ تا ۳ هزار آنها خصولتی است که با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران و وضعیت درآمد ناخالص ملی، این تعداد تشکل‌ها مناسب نیست.

محسن رشیدفرخی ادامه داد: در کشورهای حوزه اسکاندیناوی مثل بلژیک در حالی بیش از ۶۰ هزار تشکل وجود دارد که یک‌نهم جمعیت کشور ما و ۹ تا ۱۰ برابر سرانه درآمد ناخالص داخلی ما را دارا هستند.

وی تصریح کرد: قطعاً این دستاوردها حاصل استفاده از منابع طبیعی و خدادادی مانند درآمدهای نفتی نبوده بلکه اهمیت دادن به بحث تشکل‌ها بوده که متأسفانه در ایران در همه جوانب همکاری مثبتی با بخش خصوصی وجود نداشته است.

رشیدفرخی اظهار کرد: جایگاه مشورتی بخش خصوصی که به‌صورت صریح در قانون به آن اشاره شده جدی گرفته نمی‌شود و اگر تشکل‌گرایی، همراهی و همدلی بیشتر شود می‌توان دموکراسی را بیشتر تمرین کرد.

وی در ادامه به بحث درون‌گرایی و چالشگری مدنی تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: روسا و هیات رئیسه تشکل‌ها بر خرد جمعی توجه ویژه دارند که امیدواریم بتوان از این موضوع برای ارائه نظرات بخش خصوصی بهترین استفاده را کرد.

در این نشست گزارش ارزیابی تشکل‌های اتاق کرمان و گزارش تخریب سنگ ۶۰ تنی کوه‌های مسجد صاحب‌الزمان (عج) توسط انجمن سنگ استان کرمان ارائه شد.

همچنین در ادامه این همایش از تشکل‌هایی که در ارزیابی مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران موفق به کسب رتبه برتر شده بودند تجلیل و به مناسبت روز ملی تشکل‌ها به تشکل‌های فعال اتاق تندیس یادبود اهدا شد.

حتما ببینید

استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه های لرستان ضروری است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در تشریح روش‌های تأمین مالی، گفت: طی …