افزایش تعاملات تجاری با کردستان عراق نیازمند حمایت دولت است

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان کاشفی در نشست فعالان اقتصادی استان با هیئت تجاری حلبچه عراق که بعد از ظهر امروز در سالن جلسات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: علایق و مشترکات بین این ۲ استان بسیار زیاد بوده و انتظار می‌رود که سطح تعاملات اقتصادی به همان میزان مشترکات بالا باشد.

وی با تاکید بر متمرکز شدن تعاملات اقتصادی استان، افزود: علاوه بر مرزهای مشترک طولانی اقلیم کردستان عراق با کرمانشاه، حتی نسبت‌های فامیلی بین ۲ استان وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: به دلیل همین مشترکات، قاعده این است که اگر اقتصادی در منطقه جاری و ساری می‌شود باید سود اصلی آن برای این منطقه و با اولویت مردم ۲ استان انجام شود.

کاشفی با بیان اینکه باید علاوه بر توسعه و عمران استان حلبچه مناسبات اقتصادی ۲ استان تقویت شود، گفت: امروزه استان حلبچه بعد از سقوط صدام به یک استان مستعد و مناسب برای انجام فعالیت‌های تجارتی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: کرمانشاه اولین استانی بود که بعد از سقوط صدام برای انجام تعاملات اقتصادی در عراق حضور پیدا کرده و حتی در زمان حکومت صدام نیز اولین نمایشگاه ایران در سلیمانیه عراق توسط تجار کرمانشاهی برگزار شد.

کاشفی به سه مرز طولانی و مشترک کرمانشاه با استان‌های حلبچه، سلیمانیه و دیالی عراق اشاره و بیان کرد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که کرمانشاه به یک قطب صادرات به عراق تبدیل شده است.

انعقاد تفاهم نامه مشترک تجاری بین کرمانشاه و حلبچه عراق

وی ادامه داد: بنابراین باید اتفاقات اقتصادی که می‌خواهد رخ بدهد مورد به مورد به صورت تخصصی و متمرکز پرداخته شود و امروز نیز این موارد به صورت سندی در قالب تفاهم‌نامه‌ای به امضا هیئت تجاری حلبچه عراق و اتاق بازرگانی کرمانشاه می‌رسد.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تفاهم نامه بین این ۲ استان افزود: در چارچوب این تفاهم نامه، وظایف و اقدامات اقتصادی کرمانشاه و حلبچه به صورت عملیاتی اجرا می‌شود.

کاشفی با بیان اینکه استان حلبچه یک استان بسیار مستعد در حوزه کشاورزی و گردشگری است که انگیزه فراوانی در بحث سرمایه گذاری و تولید را ایجاد می‌کند، گفت: حضور این هیأت در کرمانشاه شروعی برای تقویت روابط تجاری است و قطعاً باید منتظر حضور هیأت‌های تخصصی دیگری از حلبچه در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف هستیم.

عضویت ۲ هزار نفر در اتاق بازرگانی کرمانشاه

به گفته وی، قریب به ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی عضو اتاق بازرگانی کرمانشاه و نیز چندین تشکل به صورت تخصصی در حوزه خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، صنایع دستی در حال فعالیت هستند.

کاشفی با تاکید بر اینکه توسعه مسیر تجاری ۲ استان با همکاری و در اختیار گذاشتن تجربیات فراهم خواهد شد، گفت: هیأت تجاری استان حلبچه خواستار حضور کالاهای ایرانی و بهره بردن سهم بیشتر بخش خصوصی کرمانشاه در تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری هستند که قابل ستایش است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: برای انجام کارهای اقتصادی و تجارتی بعضی از موارد از جمله تردد، حمل و نقل و ایجاد یک مرجع حل اختلاف پایه و نیاز اساسی کار تجارت است، اما برخی از خواسته‌های تجار وظایف حاکمیتی و دولتی است که ما در اتاق بازرگانی باید پیگیر این خواسته‌های تجار باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سهولت امر تجارت خواست ما نیز است، تصریح کرد: سود انجام تعاملات اقتصادی و تجاری بیشتر نصیب این منطقه می‌شود، بنابراین ما در تلاش هستیم که تا حد ممکن مشکلات و موانع بر سر راه تجارت را بر داریم.

کاشفی با اشاره به مشکلات حمل و نقل در مسیر تعاملات اقتصادی، گفت: تا چند سال پیش عراق عضو کنوانسیون “تیر” نبود که خوشبختانه سال قبل مجلس عراق آن را تصویب کرده و تنها یک آئین‌نامه از آن باقیمانده و امیدواریم به زودی این مسئله حل شود.

گفتنی است که در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری مشترک بین اتاق بازرگانی کرمانشاه و هیئت تجاری حلبچه عراق برای افزایش همکاری و تعاملات تجاری و اقتصادی منعقد شد.

حتما ببینید

استعفای دسته جمعی در اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ عضو از ۱۵ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی …