انتقاد از وجود مقررات دست و پا گیر در حوزه کسب و کار کشور

به گزارش خبرنگار مهر، حسین سلاح ورزی امروز چهارشنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه لرستان با اشاره به اهمیت حوزه صادرات، اظهار داشت: طراحان تحریم‌ها به دنبال این بودند که اقتصاد ایران را فلج کنند، شاید در حوزه کاهش صادرات نفت و در آمدهای نفتی تا حدودی توفیق داشتند، اما واقعیت این است که بر اساس آمار رئیس بانک مرکزی، عمده ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور برگشته است.

وی با تاکید بر اینکه ناجی اقتصاد کشور صادر کنندگان بودند، عنوان کرد: در حوزه تأمین مالی صادر کنندگان و بخش تولید مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اگر هر چند سال، یکی از این مشکلات را برای رفع در دستور کار قرار می‌دادیم شاید مشکلات فعلی امروز را نداشتیم، تصریح کرد: مشکلات ۵۰ سال پیش ما در حوزه اقتصاد، همین مشکلاتی است که امروز با آنها مواجه هستیم.

سلاح ورزی با بیان اینکه مشکل عمده ما در کمبود منابع مالی نیست، افزود: مؤسسه «لگاتوم» هر ساله شاخصی را تحت عنوان شاخص رفاه منتشر می‌کند، در گزارش جدید، متأسفانه شاخص رفاه در ایران بهبود پیدا نکرده و همچنان در رتبه ۱۱۹ است.

وی با اشاره به اینکه در طول ۱۰ سال گذشته به لحاظ کیفیت تصمیم گیری اقتصادی در دولت به معنا و مفهوم عام، نمره خوبی نداشته‌ایم، تصریح کرد: همچنین بر اساس پژوهش معتبر دانشگاهی، به ازای هر یک نمره بهبود، نمره هر کشور در شاخص ادراک فساد، ۱.۷ درصد امکان رشد اقتصادی دارد، روش بهبود شاخص ادراک اقتصاد از طریق کاهش مقررات و قوانین دست و پا گیر در حوزه تولید است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، افزود: متأسفانه مجلس‌ها، دولت‌ها و بخش‌های مختلف حاکمیت به جای در پیش گرفتن سیاست تسهیل در برابر تحریم، یا سیاست مقررات زدایی، بیشتر به دنبال مقررات زایی بوده‌اند، گفت: عمده ترین معضل پیش روی فعالین اقتصادی نیز وجود مقررات دست و پا گیر در فضای کسب و کار است.

سلاح ورزی، بیان داشت: امیدواریم در شرایطی که کشور با کمبود منابع مالی مواجه است، با در پیش گرفتن استراتژی که منجر به بهبود فضای کسب و کار و کاهش مقررات می‌شود، عقب ماندگی‌ها در این حوزه رفع شود.

حتما ببینید

استعفای دسته جمعی در اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ عضو از ۱۵ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی …