بانک‌ها روند سقوط واحدهای تولیدی را تسریع می‌بخشند

کیوان کاشفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون ساز و کاری در کل کشور در حال اجرا است که به تبع در استان کرمانشاه نیز این ساز و کار در حال انجام بوده و آن رصد و پایش فضای کسب و کار کشور و به تفکیک استانها است.

وی افزود: این اقدام یک الگوی جهانی دارد و تقریباً همه کشورها آن را انجام میدهند و هم بانک جهانی و هم مرکز آمار به شکل جهانی به طور سالیانه و با شاخص های مهم کسب و کار، کشورها را رصد و پایش می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه  ادامه داد: آنها از طریق اطلاعاتی که از فعالین اقتصادی کشورها می گیرند کشورها را رصد و پایش می کنند و جایگاه آنها را به لحاظ تسهیل در فضای کسب و کار و موقعیت فضای کسب و کار هر ساله اعلام میکنند و در کشور و استان ما نیز این کار در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته عمدتاً پایش فضای کسب و کار توسط اتاق بازرگانی در حال انجام است و گزارش آن نیز توسط اتاق بازرگانی منتشر می‌شود.

استان کرمانشاه در رده های آخر فضای کسب و کار است

وی افزود: ما فضای کسب و کار را در کشور و همچنین استان کرمانشاه فضای خوبی نمی بینیم و استان کرمانشاه در رده‌های آخر فضای کسب و کار قرار دارد.

این مسئول افزود: استان کرمانشاه شرایط کسب و کار مناسبی را از دید بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ندارد.

کاشفی با بیان اینکه سوالات متعددی از فعالان بخش خصوصی در پرسشنامه هایی که در اختیار آنها قرار می گیرد پرسیده می شود، گفت: تا پنج شش ماه گذشته عمده و اصلی‌ترین مشکلی که از طریق فعالان اقتصادی و بخش خصوصی عنوان می شد تامین نقدینگی و مشکلات بانک ها بود.

بانک ها امروز در حالت انقباضی هستند و شرایط سختی برای دادن نقدینگی دارند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: عمده این موضوع به نگرشی که ما نسبت به بانک ها داریم بر می گردد و با توجه به سوء استفاده هایی که در سال های گذشته اتفاق افتاده است و گاها برخوردهای مناسبی با این سوء استفاده ها صورت نگرفته است، امروز به هر دلیلی بانک ها را در یک حالت انقباضی میبینیم و شرایط بسیار بسیار سختی را برای دادن نقدینگی و تامین منابع دارند و سیاست های شان را به این طریق پیش برده اند.

وی بیان داشت: از طرفی بانک های مختلف رویه های مختلفی برای دادن تسهیلات دارند که خود این عدم وحدت رویه هم به یکی از مشکلات تبدیل شده است.

بانک ها روند سقوط واحدهای تولیدی را تسریع می بخشند

کاشفی بیان داشت: به طور مشخص نیروی انسانی و کارشناسی که دارد تصمیم می گیرد یکی از اصلی‌ترین مولفه ها برای این است که کسی بتواند تسهیلات را بگیرد یا نگیرد.

وی گفت: علاوه بر موارد مذکور قراردادهای بانک ها به شکل یک جانور است و بانک ها فقط در منافع بنگاه های اقتصادی واحدهای تولیدی شریک هستند و هیچ کاری با ضررها ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه  افزود: به محض اینکه یک واحدی دچار مشکل شود-که امروز در اقتصاد کشور ما هم فراوان از این تلاطم ها وجود دارد- بانک بدون اینکه تاثیری از این موضوع به پذیرد با روشهای برخوردی و همچنین جریمه های سنگین مسیرسقوط آن واحد را تسریع و شتاب می‌دهد این موضوع یک ضعف بزرگ برای واحدهای تولیدی و تجاری ما است.

تاثیر تصمیمات متعدد، فراوان و متناقض دولت بر تولید و اقتصاد کشور

این مسئول ادامه داد: امسال نیز با تنش ارزی که به وجود آمد و شوکی که بر بازار وارد شد، پیامدهایی در پی داشت که از آن جمله می توان به تصمیمات متعدد، فراوان و متناقضی که توسط دولت گرفته شد، اشاره کرد.

وی گفت: در پی تصمیمات فوق بخشنامه‌ های متعددی صادر و واردات و صادرات برخی از کالاها ممنوع شد و همچنین نظارت‌ها بر توزیع کالا و قیمت گذاری به شدت افزایش پیدا کرد و از دید بخش خصوصی قیمت‌ها دارد کاملاً سرکوب می‌شود.

کاشفی افزود: این موضوع فضا را به گونه ای پیش برده که در آخرین نظرسنجی هایی که انجام شده متاسفانه تغییر مدام قوانین یکی از اصلی‌ترین مسائل و مشکلاتی است که توسط بخش خصوصی در کل کشور و استان کرمانشاه برآورد شده و به عنوان مشکل اصلی از آن نام برده شده است.

فشارهای مالیاتی روی یک بخش خاص متمرکز شده و برخی نهادها و ارگانها مالیات نمی دهند

وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در پنج سال گذشته پای ثابت نظرسنجی‌ها در مورد فضای کسب و کار بوده فشارهای مالیاتی است و می بینیم که هر ساله در بودجه کشور مبالغی به مالیات ها اضافه می شود اما از آن سو مودیان مالیاتی یک مودیان محدودی هستند و همچنان مالیات گریزی در کشور روند رو به رشدی دارد و خیلی از ارگانها و نهادها هستند که اصلاً مالیات نمی دهند. بنابراین این فشار و افزایش روی یک بخش خاص متمرکز می شود.

این مسئول تاکید و خاطرنشان کرد: این دسته از مسائل به همراه فشارهایی که از طریق تحریم‌ها به کشور وارد میشود موجب شده که هم اکنون وضعیت خوبی را در فضای کسب و کار کشور و استان کرمانشاه مشاهده نمی‌کنیم.

وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی در این زمینه نیز گفت: یکی از مواردی که ما مدام به مجلس هم گفتیم این است که قوانین دستورالعمل ها و آیین نامه‌های ما متاسفانه قوانین و آیین‌نامه‌های زمان خوشی است و مربوط به زمانی است که همه چیز در یک حالت آرام قرار داشته، اما امروز شرایط تغییر کرده است.

لزوم اصلاح قوانین و آیین نامه برای تسهیل در بخش تولید

کاشفی تصریح کرد: اگر بخواهیم با شرایط فعلی و آن قوانین پیش رویم قطعاً با این مشکلاتی که می‌بینید مواجه خواهیم بود بنابراین اصلاح قوانین و آیین نامه ها به شکلی که بتواند تسهیل ایجاد کند و به بخش خصوصی کمک کند با توجه به تحریم ها و فشارهای که وجود دارد، یکی از اصلی‌ترین و اساسی ترین راه کار ها می تواند باشد.

وی افزود: دومین مطلبی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که ما باید به لحاظ رفتاری یک تنظیمی داشته باشیم اگر قرار باشد من کارشناس یا مدیرکل الان با آن دیدی که زمان دلار قیمت پایین تری داشت به این موضوع نگاه کنم دچار یک پارادوکس خواهیم شد لذا باید کارشناسان و مدیران را در این زمینه آموزش داد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم امروز کار اساسی و صدور مجوزها، رویه ها، نظارت ها، پایش ها و امضاها همه توسط بخش دولتی انجام می‌شود و متاسفانه هیچگاه در این حوزه به بخش خصوصی در کشور ما اعتماد نشده است.

ضرورت آموزش دقیق کارشناسان مسئول صدور مجوزها

کاشفی تاکید کرد: کسانی که مسئول صدور مجوزها، رویه ها و نظارت ها هستند، حتما باید یک آموزش های دقیقی ببینند و با شرایط روز کشور دانسته های خود را به روز رسانی کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه های اصلی هر کشوری نیروهای انسانی آن است، افزود: حتما این ها باید بدانند که امروز کشور به چه چیزهایی نیاز دارد و چه کار باید کرد که چرخ این کشور بچرخد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تاکید کرد: ما نباید بگذاریم این تولیدات وسرمایه ها که ذخیره اصلی کشور بوده و هزینه زیاد و سرمایه گذاری سنگینی برای آنها شده، دچار مشکل شود.

سه نکته اصلی برای اصلاح امور و کمک به تولیدکنندگان بخش خصوصی

کاشفی، اصلاح قوانین و آیین نامه ها، برخورد منطقی دستگاه های اجرایی با متقاضیان و کوتاه کردن مسیر ها را ۳ نکته اساسی دانست که می تواند به بخش خصوصی کمک کند.

وی تاکید کرد: اصلا کار سختی نیست و هزینه ای نمی‌خواهد و این کارها کارهای نیست که کسی بخواهد ادعا کند این میزان اعتبارات و بودجه می‌خواهد بلکه به راحتی و با چند تصمیم گیری می توان با لینک کردن برخی اطلاعات با هم و داشتن سامانه هایی و رتبه بندی ها و اعتبار سنجی هایی می توان موارد مورد نیاز را با هم تطبیق داد و کار را پیش برد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: این نوع مطالب در تمام دنیا حل شده است. برای مثال ما شرکتی را در سوریه ثبت کردیم که مرکز تجارت ایرانیان شود و ظرف یک هفته کارهای انجام و شرکت ما در آنجا ثبت شد.

وی بیان داشت: اقدامات فوق اصلاً کار سختی نیست و تنها یک عزم و اراده و حسن نیت می‌خواهد که همه واقعا شرایط را درک کنیم و با هم تعامل کرده بتوانیم به سمت بهبودی وضعیت حرکت کنیم.

حتما ببینید

استعفای دسته جمعی در اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ عضو از ۱۵ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی …