تحقیق و توسعه در ارتقای بهره وری تولید کشور نقش اثرگذار دارد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی الله داد پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح مرکز پژوهش، تحقیقات و مطالعات اتاق بازرگانی استان مرکزی در اراک، اظهار کرد: هزینه های نهایی تولید برای هر بنگاه از اهمیت بسیار برخوردار است، بنابراین تحقیق و پژوهش می تواند در ارتقای بهره وری واحدهای تولیدی نقش مهمی ایفا کند.

وی ادامه داد: صنعت خودروسازی در ایران قبل از کره جنوبی شکل گرفت، اما امروز شاهد توسعه و پیشرفت این صنعت در کره جنوبی هستیم چرا که این کشور به تکنولوژی ساخت خودرو دست یافت و تحقیق و پژوهش را مد نظر قرار داد.

معاون اقتصادی اتاق ایران با بیان اینکه در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی کشور، موضوع تحقیق و پژوهش جدی گرفته نمی شود، افزود: از ۳۲ اتاق بازرگانی در کشور تنها ۱۲ اتاق دارای مرکز تحقیق و پژوهش هستند.

الله داد با بیان اینکه مبانی علمی و تحقیقاتی باید در تولید و توسعه مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: مشکل امروز اقتصاد کشور بی توجهی به تحقیق و توسعه است و همچنین نتایج حاصل از تصمیمات باید بدون تحقیق، مورد بررسی قرار نگیرد.

وی خاطر نشان کرد: نرخ ارز هرساله به میزان تورم داخلی و تورم کشور طرف معامله، با مدیریت بانک مرکزی باید تعدیل شود و امروز  مشکلات ارزی کشور به دلیل سرکوب نرخ ارز است، در حالی که ارز یک کالا و قابل عرضه و تقاضا است و باید نرخ ارز براساس تحقیق و مبانی علمی مشخص شود.

معاون اقتصادی اتاق ایران خاطر نشان کرد: راه اندازی مراکز پژوهش و تحقیقات در استان ها رقابتی بین استان های کشور در تولید علم خواهد بود و تا کنون ۳۵۰ مقاله از این مراکز ارسال شده که در حال بررسی است و به مقالات علمی و کاربردی هدایایی تعلق خواهد گرفت.

الله داد عنوان کرد: اولین موضوع تحقیقات، شناسایی و تحقیق بر روی پتانسیل های هر استان است، چرا که در هر استان یک مزیت نسبی و یک مزیت قابل ایجاد وجود دارد که باید در تحقیق و پژوهش مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در تحقیق و پژوهش و ارایه مقالات، سرمایه گذاری در رشته های مختلف هر استان توصیه نمی گردد، بلکه اطلاعات تهیه و تدوین شده و سرمایه گذاری بر اساس آن اطلاعات مهم است.

حتما ببینید

استعفای دسته جمعی در اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ عضو از ۱۵ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی …