تشکل های اقتصادی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند

به گزارش خبرنگار مهر، نادر سیف پیش از ظهر چهارشنبه در نشست هم اندیشی تشکل های اقتصادی اتاق بازرگانی استان مرکزی در اراک، اظهار کرد: تشکل ها می توانند با تعامل و شناسایی شیوه های مطلوب مقابله با تحریم ها و آموزش، روحیه امیدواری در وضعیت اقتصاد کنونی را ایجاد کنند.

وی با  بیان اینکه  تشکل های استانی در موضوعات محلی و استانی تصمیم گیری و موضوعات کلان را در اتاق ایران مطرح کنند، افزود: از اشکالات مهم تشکل های استانی تصمیم سازی در راستای اهداف کلان است که نه در حیطه وظایف آنها است و نه از توانمندی تحقق اهداف مدنظر برخوردار هستند.

سیف از رتبه بندی و ارزیابی تشکل های اقتصادی با ۶۰۰ معیار و شاخص مدنظر در سطح کشور با هدف شناخت وضعیت موجود اقتصادی و حمایت از تشکل ها بر اساس شناخت حاصل شده در سال گذشته خبر داد و افزود: ۹۵ درصد تشکل های اقتصادی در این ارزیابی شرکت کردند.

معاون تشکل های اتاق ایران تصریح کرد: در سال گذشته ۸۰ سرفصل آموزشی برای تشکل ها تهیه و تدوین شد و یک هزار و ۸۰۰ نفر در سطح ملی و استانی در دوره های آموزشی شرکت کردند.

وی تدوین آیین نامه از تعاریف اولیه تا شیوه اجرا در راستای رفع مشکلات اعضای تشکل ها را اقدام دیگر اتاق ایران عنوان کرد و افزود: قانون بهبود تشکل ها، ادغام، توانمندسازی و یکپارچه سازی تشکل های بالادستی را به عنوان تکلیف اتاق ایران معرفی کرده است.

سیف ادامه داد: در راستای حمایت های مادی از تشکل ها تلاش می شود نگاه توسعه گرا مد نظر قرار گیرد که منتج به توانمندسازی تشکل ها شود و اگر یک تشکل ایجاد می شود توانایی اداره یک مجموعه کوچک را داشته باشد تا بتواند از منافع صنفی و تخصصی خود حمایت کند.

معاون تشکل های اتاق ایران با اشاره به اینکه ۴۵ تشکل برنامه سالانه خود را تدوین و ارایه کرده اند، بیان کرد: علاوه بر توسعه کمی تشکل ها تلاش می شود در حوزه کیفی هم نگاه توسعه گرا و برنامه محور بودن تشکل ها مدنظر قرار گیرد و سطح و نوع حمایت از تشکل ها در راستای برنامه های ارائه شده انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ۲۰۰ تشکل ملی و ۱۲ تشکل بالادستی در سطح کشور وجود دارد و رویکرد معاونت تشکل ها مبتنی بر قانون اتاق ایران، بهبود برنامه است و برای جلوگیری از اعمال سلایق شخصی، تصمیمات تشکل ها بر اساس نظرات هیات راهبردی اتخاذ می شود.

سیف تصریح کرد: استان مرکزی با توجه به اینکه به لحاظ موقعیت استراتژیکی، جغرافیایی و صنعتی دارای جایگاه مطلوب و  دارای سه هزار واحد صنعتی فعال و اشتغال ۱۰۰ هزار نفر در این واحد ها است، می طلبد در حوزه تشکل ها نگاه ویژه ای در این زمینه به استان مرکزی شود.

حتما ببینید

استعفای دسته جمعی در اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ عضو از ۱۵ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی …