روند طولانی صدور مجوز طرح‌ها توجیه اقتصادی آنها را از بین می برد

غلامحسین جمیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در اسناد بالادستی، سندهای چشم انداز و بیانات مقام معظم رهبری توجه و تاکید جدی به بخش خصوصی شده است، افزود: روسای جمهوری، مدیران و مسئولان کشوری همواره توجه و حمایت از بخش خصوصی را مورد تاکید جدی قرار داده اند و ابلاغیه اصل ۴۴ در راستای خصوصی سازی در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت توجه به بخش خصوصی در کشور به خوبی احساس شده و لزوم ورود بخش خصوصی  به حوزه اقتصاد کشور  توسط همه ارکان کشور پذیرفته شده است، ادامه داد: متأسفانه در فرایند اجرا، سلایق افراد باعث شده خصوصی سازی دچار ملاحظات زمانی و رویکردهای مصلحت اندیشی شود.

جمیلی با تاکید بر اینکه دیدگاه‌های غلط و غیرواقع در زمینه خصوصی سازی اقتصاد در کشور باید اصلاح شود،  متذکر شد: تا مادامی که فرایند و دیدگاه موجود در زمینه اجرای خصوصی سازی اقتصاد در کشور اصلاح نشود، خصوصی سازی به شکل واقعی محقق نشده است.

وی با بیان اینکه مصلحت اندیشی و سلایق شخصی به سند بالا دستی که می‌توانست تحول عظیم در حوزه اقتصاد باشد، ضربه زده است، افزود:  اصل ۴۴ در صورت اجرای صحیح و به دور از سلایق و مصلحت اندیشی می‌توانست درحوزه‌های مختلف اقتصاد همانند اقتصاد مقاومتی و تحول اقتصادی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با تاکید بر اینکه از ظرفیت واقعی بخش خصوصی در اجرای اصل ۴۴ استفاده نشده است، گفت: اهمیت و اهلیت بخش خصوصی درست تشخیص داده نشده  و واگذاری‌ها درست و براساس توانمندی افراد انجام نشده است.

جمیلی لزوم شفاف سازی در روند اجرای اصل ۴۴ و فرایند خصوصی سازی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه به هر میزان شفاف سازی در این زمینه بالا برود به همان نسبت ضریب خطا، اشتباهات، سود جویی‌ها و اعمال سلایق فکری در روند اجرا کاهش می‌یابد، افزود: امیدواریم با اجرای صحیح و جامع اصل ۴۴ و اسناد  بالادستی نقش بخش خصوصی در اقتصاد بالا برود.

وی با بیان اینکه روند طولانی فرایند در صدور مجوز برای طرح های تولید، توجیه اقتصادی اجرای طرح ها را از بین می برد، ادامه داد: کم شدن سهم دولت در حوزه اقتصاد، به عنوان یک اصل مهم و اساسی برای تحول اقتصاد کشور باید مورد توجه جدی باشد و در صورت تحقق این امر شاهد تحقق یک فرایند و خبر خوب برای اقتصاد کشور هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اذعان به اینکه سرمایه گذاران خارجی با توجه به وجود اقتصاد دولتی در  ایران تمایل چندانی برای سرمایه گذاری نشان نمی‌دهند، افزود: یکی از دلایل مهم در زمینه نبود تمایل زیاد سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران، حاکم بودن اقتصاد دولتی در ایران است و در هر زمینه‌ای که وارد می‌شوند دولت به عنوان رقیب بخش خصوصی مطرح است.

به گفته جمیلی در صورتی که فرایند خصوصی سازی در کشور به درستی اجرا می‌شد وضعیت اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور به مراتب بهتر از وضعیت موجود بود.

جمیلی  بر ضرورت تقویت و پررنگ شدن تعامل بین دولت و بخش خصوصی تأکید کرد و افزود:  بخش خصوصی در بحث توسعه اقتصاد نقش بسیار مهمی دارد و باید دولت هم از این بخش به خوبی حمایت کند، حمایت دولت از بخش خصوصی این باشد که امکانات و زیرساخت لازم برای حضور سرمایه‌گذار را فراهم کند.

حتما ببینید

استعفای دسته جمعی در اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ عضو از ۱۵ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی …